Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Veelgestelde vragen over belasting op services op afstand

Belangrijk: Informatie op deze pagina vormt geen fiscaal, juridisch of ander professioneel advies en mag niet als zodanig worden gebruikt. Raadpleeg professionele adviseurs als je vragen hebt over je belastingverplichtingen.

Wat zijn services op afstand en wanneer zijn ze onderworpen aan belasting?

Veel rechtsgebieden hebben belastingregels vastgesteld voor 'services op afstand', waarbij niet-ingezeten dienstverleners (zoals Amazon) belasting over de toegevoegde waarde (btw) moeten heffen, innen en afdragen, waaronder btw, belasting op goederen en services, verbruiksbelasting en andere soortgelijke transactiebelastingen voor klanten (zoals verkooppartners van online Amazon stores). In de meeste landen worden de services waarover belasting wordt geheven 'elektronisch geleverde services' genoemd, hoewel de reikwijdte varieert per land en in sommige gevallen bijna alle services omvat die door een externe leverancier worden geleverd.

Elektronisch geleverde services worden over het algemeen gedefinieerd als elke service waarvoor het volgende geldt:

  1. Geleverd via internet
  2. Grotendeels geautomatiseerd en geleverd met minimale menselijke interventie
  3. Onmogelijk te verstrekken zonder informatietechnologie

Wanneer brengt Amazon belasting in rekening voor services op afstand?

In de meeste rechtsgebieden vallen kosten voor productvermeldingen, zoals Verkopen via Amazon, en advertentiekosten, zoals gesponsorde advertenties op Amazon ('reclame'), onder de definitie van services op afstand en de belastingregels voor elektronisch geleverde services. Fulfillment by Amazon ('FBA') en gerelateerde kosten zijn over het algemeen niet onderworpen aan dergelijke regels.

Als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan, is het mogelijk dat Amazon je btw in rekening moet brengen voor Verkopen via Amazon en advertentiekosten:


  1. Je koopt services bij een Amazon store buiten het rechtsgebied waarin je bedrijf zich bevindt
    • Voorbeeld: Je bedrijf is gevestigd in Duitsland en je betaalt voor Verkopen via Amazon om te verkopen via Amazon.com
  2. In het rechtsgebied waarin je bedrijf is gevestigd, wordt belasting geheven over de verkoop van services op afstand

In de meeste rechtsgebieden waarin services op afstand worden belast, hoeven niet-ingezeten dienstverleners geen btw in rekening te brengen aan Business-klanten. Hiervoor moet de ontvanger van de service doorgaans het btw- of belastingnummer verstrekken aan de dienstverlener.

De onderstaande tabel bevat informatie over rechtsgebieden waarin Amazon belasting in rekening brengt voor de verkoop van services op afstand zoals vereist op basis van de lokale wetgeving. Ook wordt aangegeven of het verstrekken van een btw- of belastingnummer van invloed is op het heffen van belastingen. Houd er rekening mee dat belastingregels vaak kunnen veranderen en dat de onderstaande informatie verouderd kan zijn. Deze informatie wordt alleen ter referentie verstrekt en mag niet als juist worden beschouwd. Raadpleeg je belastingadviseur als je vragen hebt.

Hoe verstrek ik mijn belastingnummer aan Amazon?

Bedrijfslocatie Worden mijn kosten belast als ik mijn belastingnummer opgeef? Worden mijn kosten belast als ik mijn belastingnummer NIET opgeef?
Europese Unie Nee Ja
Europese landen buiten de EU
Albanië (AL) Nee Ja
Wit-Rusland (BY) Nee Ja
Canarische Eilanden (IC) Nee Ja
IJsland (IS) Nee Ja
Noorwegen (NO) Nee Ja
Oekraïne (UA) Nee Ja
Servië (RS) Ja Ja
Zwitserland (CH), Büsingen, Liechtenstein (LI) Ja Ja
Verenigd Koninkrijk (GB) Nee Ja
Azië
Armenië (AM) Nee Ja
Bangladesh (BD) Nee (met ingang van februari 2022) Ja (met ingang van februari 2022)
India Nee Ja (alleen reclame)
Indonesië Ja Ja
Japan (JP) N.v.t.* Ja (alleen Verkopen via Amazon)
Maleisië (MY) Ja Ja
Saoedi-Arabië (SA) Nee Ja
Singapore (SG) Nee

Ja (alleen Verkopen via Amazon)

Zuid-Korea (KR) Nee Ja
China-Taiwan Nee Ja
Verenigde Arabische Emiraten (UAE) Nee Ja
Afrika
Kenia Nee Ja
Nigeria Ja (met ingang van 1 februari 2022) Ja (met ingang van 1 februari 2022)
Zuid-Afrika (ZA) Ja Ja
Oceanië
Australië (AU) Nee Ja
Nieuw-Zeeland (NZ) Nee Ja
Noord-Amerika
Bahama's Ja Ja
Barbados (BB) Ja Ja
Canada (CA) Nee Ja
Brits-Columbia (CA-BC) Ja Ja
Saskatchewan (CA - SK) Ja Ja
Quebec (CA-QC) Nee Ja
Costa Rica (CR) Ja Ja
Mexico (MX) Ja (alleen Verkopen via Amazon) Ja (alleen Verkopen via Amazon)
Zuid-Amerika
Chili (CL) Nee Ja
Colombia (CO) Nee Ja (alleen reclame)
Transcontinentaal
Rusland (RU) Ja Ja
Turkije (TR) Nee Ja
*In Japan worden geen belastingnummers gebruikt. Of de afstandsverkoop van services in Japan is onderworpen aan belasting, hangt af van de aard van de service. Op dit moment is de afstandsverkoop via Verkopen via Amazon onderworpen aan verbruiksbelasting en de afstandsverkoop van reclame niet.

Hoe bepaalt Amazon mijn locatie?

Amazon gebruikt de gegevens die zijn verstrekt via je Seller Central-account om de locatie van jou en/of je bedrijf te bepalen. Relevante accountgegevens omvatten, maar zijn niet beperkt tot:

Om te zorgen dat je correct wordt belast, moet je zorgen dat je accountgegevens juist zijn en zijn bijgewerkt. Als je dit niet doet, kan dit resulteren in onjuiste belastingberekeningen en extra kosten voor jou of je bedrijf.

De bovengenoemde accountgegevens kun je bijwerken door naar Instellingen > Accountgegevens te gaan.

Wat is mijn bedrijfsadres?

Het adres dat je opgeeft als bedrijfsadres moet het primaire bedrijfslocatie zijn waarop je gebruikmaakt van de services van Amazon. Je bedrijfsadres is normaal gesproken de locatie waarop je bedrijf is geregistreerd en waar de directie zich bevindt. Voor niet-zakelijke verkopers is dit je gebruikelijke verblijfsplaats.

Amazon kan identiteitscontroles uitvoeren om te bevestigen dat je bedrijf op dit adres gevestigd en actief is.

Welke btw-gegevens moet ik verstrekken om te zorgen dat ik op de juiste manier word belast?

Verstrek minimaal je belastingnummer of btw-nummer, dat moet zijn uitgegeven in het land van je bedrijfsadres. Als je je belastingnummer of btw-nummer niet verstrekt, kan dit leiden tot onjuiste belastingkosten.

Opmerking: Mogelijk moet je ook andere btw-nummers opgeven van bedrijven in landen buiten het land van je bedrijfsadres.

Wat zijn mijn standaardverzendadres en retouradres?

Het standaardverzendadres dat je opgeeft, moet het hoofdadres vertegenwoordigen waarop je zelf bestellingen uitvoert. Dit adres kan door Amazon worden gebruikt om het rechtsgebied voor je verkopen te bepalen.

Je retouradres is het hoofdadres dat je gebruikt om retourzendingen van je klanten te accepteren.

Levert Amazon een factuur voor de belastingen die zijn geheven over mijn kosten?

Factureringsvereisten voor belastbare verkopen van services op afstand verschillen per rechtsgebied. Amazon verstrekt een factuur wanneer dit wettelijk verplicht is.

Waar vind ik facturen in mijn Seller Central-account?

Als je belastingfacturen wilt bekijken, ga je naar Seller Central > Overzichten > Bibliotheek met belastingdocumenten > Belastingfacturen voor kosten verkoper.

Ik heb geen factuur ontvangen voor mijn aankoop van services. Waar vind ik het bedrag aan belastingen dat bij mij in rekening is gebracht?

Ongeacht of Amazon een factuur uitgeeft of niet, kun je je btw-kosten bekijken in datumbereikoverzichten. Je kunt deze overzichten bekijken door naar Seller Central > Overzichten > Betalingen > Datumbereikoverzichten te gaan en een transactieoverzicht te selecteren voor een bepaald datumbereik.

Ik heb geen belasting- of btw-nummer, hoe krijg ik dat?

De procedure voor het verkrijgen van een belasting- of btw-nummer varieert per rechtsgebied. Raadpleeg de website van de betreffende belastingdienst of je belastingadviseur voor meer informatie. Als je land geen btw-systeem heeft of er geen belasting wordt geheven over services op afstand, kun je evengoed een btw- of belastingnummer toevoegen in je Seller Central-account.

Hoe ontvang ik een terugbetaling voor onjuist in rekening gebrachte belasting voor mijn kosten?

Zoals hierboven beschreven, berekent Amazon btw voor je kosten op basis van de bedrijfsgegevens die je hebt verstrekt.

Als je van mening bent dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht, kun je een verzoek indienen voor terugbetaling van eerder in rekening gebrachte btw.

Om te informeren of terugbetaling mogelijk is:
  1. Neem contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners van Amazon via het contactformulier.
    1. Kies Verkopen via Amazon
    2. Klik op Andere problemen en vervolgens op Vragen over belasting
    3. Vraag via Wat zijn je vragen over belastingen? om terugbetaling van de belasting die onjuist in rekening is gebracht.
  2. Je ontvangt een update over je case zodra je aanvraag is verwerkt. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, bevat de update de verwachte datum van de terugbetaling via je verkopersaccount.

Kan Amazon me helpen met mijn belastingaangifte?

Hoewel we ons inzetten om onze verkopers te helpen, bieden we geen belastingadviezen of services op het gebied van naleving. Neem contact op met je belastingadviseur als je vragen hebt over belastingen of hulp nodig hebt bij je belastingaangifte. Amazon houdt een overzicht van externe belastingadviseurs bij als informatiebron voor verkopers. Amazon doet geen enkele aanbeveling voor diensten van belastingadviseurs.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates