Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Veelgestelde vragen over het programma voor betalingsdienstverleners

Deze pagina bevat antwoorden op veelgestelde vragen over het programma voor betalingsdienstverleners.

1. Wat is het Programma voor betalingsdienstverleners?

Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om van Amazon de veiligste en meest vertrouwde winkel ter wereld te maken voor klanten en verkopers, starten we het programma voor betalingsdienstverleners om ons vermogen te vergroten om potentiële kwaadwillende personen op te sporen, te voorkomen en actie hier tegen te ondernemen, zodat we klanten en verkopers kunnen blijven beschermen tegen fraude en misbruik. Verkopers die ervoor kiezen om een betalingsdienstverlener (PSP) te gebruiken om hun verkoopopbrengst van de Amazon-store te ontvangen, moeten een PSP gebruiken die deelneemt aan dit programma.

2. Hoe weet ik of ik een betalingsdienstverlener (PSP) gebruik?

Je gebruikt een PSP als de bankrekening die je als stortingsmethode aan je Amazon-store hebt toegewezen, wordt beheerd door een betaalbedrijf in plaats van dat de bankrekening direct aan jou is uitgegeven door een depositobank.

3. Hoe weet ik of ik van PSP moet wisselen of een andere bankrekening moet opgeven?

Als je geen PSP gebruikt, maar in plaats daarvan een bankrekening gebruikt die rechtstreeks door een depositobank aan je is uitgegeven, is er geen actie vereist. Als je om je geld te ontvangen alleen PSP's gebruikt die op dit moment deelnemen aan het programma, is er geen actie vereist. Als je een PSP gebruikt die nog niet deelneemt, raden we je aan contact met hen op te nemen voor meer informatie over of ze van plan zijn zich in te schrijven. Als ze niet van plan zijn om zich in te schrijven, moet je op uiterlijk 31 mei 2021 overschakelen naar een van de volgende vergoedingsoplossingen:

  1. Een bankrekening die aan je wordt verstrekt door een deelnemende PSP
  2. Een bankrekening die rechtstreeks aan je wordt uitgegeven door een depositobank die vergoedingen accepteert in de valuta van je Amazon-store
  3. Amazon Currency Converter voor verkopers (ACCS) die op je bankrekening uitbetaalt, hetzij rechtstreeks bij een depositobank of bij een deelnemende PSP

4. Wat als ik een niet-deelnemende PSP blijf gebruiken?

Vanaf 1 maart 2021 moeten verkopers die een nieuwe bankrekening van een PSP toevoegen, een PSP gebruiken die deelneemt aan het programma. Verkopers die na 31 mei 2021 een bankrekening van een niet-deelnemende PSP blijven gebruiken, hebben een langere vergoedingsreserveringsperiode van maximaal 21 dagen na de laatste verwachte bezorgdatum. Klik hier voor meer informatie over betalingen op basis van bezorgdatum. Vanaf 15 juli 2021 stoppen we vergoedingen aan verkopers die niet-deelnemende PSP's gebruiken totdat ze overschakelen naar een deelnemende PSP of een bankrekening gebruiken die rechtstreeks door een depositobank is uitgegeven.

5. Hoe schakel ik over naar een deelnemende PSP?

Zie de vraag 'Hoe weet ik of ik van PSP moet wisselen of een andere bankrekening moet opgeven?' hierboven om te zien of je een andere bankrekening moet opgeven. Als je wilt overschakelen naar een deelnemende PSP, onderneem dan de volgende stappen:

  1. Maak hier een keuze uit een van de op dit moment deelnemende PSP's.
  2. Ga naar de website van de deelnemende PSP van je keuze, volg de instructies om een bankrekening aan te vragen die de valuta's van je Amazon-store ondersteunt en voltooi het verificatieproces dat de PSP vereist.
  3. Zodra je de nieuwe bankrekening van een deelnemende PSP hebt verkregen, ga je naar de pagina Stortingsmethode in Seller Central om je bankrekeninggegevens bij te werken.
  4. Verstrek alle aanvullende documentatie die Amazon van je vraagt om het bijwerken van je bankrekeninggegevens te voltooien.
Als je problemen ondervindt met je account, neem dan contact op met ons Ondersteuningsteam voor verkooppartners of met je accountmanager als je deze hebt.

6. Wat moet ik doen als ik Amazon Currency Converter voor verkopers (ACCS) gebruik?

Als je ACCS gebruikt en je Amazon-store-opbrengsten uitbetaalt op een bankrekening die rechtstreeks aan je is uitgegeven door een depositobank of een deelnemende PSP, is er geen actie nodig. Als je ACCS gebruikt om uit te betalen naar een bankrekening die is uitgegeven door een niet-deelnemende PSP, zie dan de vraag 'Hoe weet ik of ik van PSP moet wisselen of een andere bankrekening moet opgeven?' hierboven om te bepalen of je actie moet ondernemen.

7. Met wie moet ik contact opnemen voor ondersteuning als ik vragen heb over mijn bankrekening?

Als je problemen ondervindt met je bankrekening die is uitgegeven door een PSP, dan moet je eerst contact opnemen met je PSP. Als je hebt bevestigd dat je bankrekening is uitgegeven door een deelnemende PSP, maar nog steeds problemen ondervindt bij het gebruik van je bankrekening als Amazon-stortingsmethode, dan kun je contact met ons opnemen.

8. Hoe werkt Amazon samen met PSP's die deelnemen aan dit programma?

Deelnemende PSP's moeten over passende risicocontroles en nalevingscontroles beschikken en met Amazon samenwerken om potentiële fraude en misbruik te verminderen. Zie de pagina Programma voor betalingsdienstverleners voor meer informatie.

9. Wat is het DD+21-reserveringsbeleid?

Het DD+21-reserveringsbeleid betekent dat je vergoedingen als onderdeel van het programma voor betalingsdienstverleners worden gereserveerd tot 21 dagen na de bezorgdatum. Vanaf 31 mei wordt de verkoopopbrengst voor al je actieve en nieuwe bestellingen gereserveerd tot 21 dagen na de werkelijke bezorgdatum of de laatst verwachte bezorgdatum van de bestelling. Het geld zal vanaf dag 22 na de bezorgdatum worden vergoed.

Met dit nieuwe reserveringsbeleid van 21 dagen na de bezorgdatum is het zo dat als je een item verzendt op 1 januari en de werkelijke bezorgdatum 5 januari is, de verkoopopbrengst beschikbaar wordt vanaf 27 januari. Voor bestellingen zonder geldige verzendgegevens wordt de verkoopopbrengst vastgehouden tot 21 dagen na de laatst verwachte bezorgdatum van de bestelling.

10. Hoe kan ik mijn standaardreserveringsbeleid herstellen?

Je kunt dit herstellen door deze bankrekening vóór 15 juli 2021 te vervangen door een bankrekening die is uitgegeven door een deelnemende betalingsdienstverlener (PSP) of een bankrekening die rechtstreeks aan je is uitgegeven door een depositobank. Als je ervoor kiest om een PSP te gebruiken, volg dan deze stappen om je bankrekening bij te werken:

  1. Maak hier een keuze uit een van de op dit moment deelnemende PSP's.
  2. Ga naar de website van de deelnemende PSP van je keuze, volg de instructies om een bankrekening aan te vragen die de valuta's van je Amazon-store ondersteunt en voltooi het verificatieproces dat de PSP vereist.
  3. Zodra je de nieuwe bankrekening van een deelnemende PSP hebt verkregen, ga je naar de pagina Stortingsmethode in Seller Central om je bankrekeninggegevens bij te werken.
  4. Verstrek alle aanvullende documentatie die Amazon van je vraagt om het bijwerken van je bankrekeninggegevens te voltooien.

Zodra de bankrekeninggegevens die aan je verkopersaccount zijn gekoppeld, zijn bijgewerkt, worden je toekomstige overboekingen naar deze nieuwe bankrekening verzonden en volg je standaard je oorspronkelijke reserveringsbeleid. Deze wijziging heeft geen invloed op eventuele overboeking van tegoeden die vóór deze wijziging zijn geïnitieerd.

Notitie: Er is een verplichte pre-autorisatie van drie dagen voordat wijzigingen in bankrekeninggegevens van kracht worden. Geld kan pas worden overgemaakt na die periode, die ingaat op de datum waarop je je nieuwe bankrekeninggegevens in je verkopersaccount indient.

Je kunt je bankrekeninggegevens op elk gewenst moment bijwerken in de instellingen van je verkopersaccount.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates