De verwerkingstijd verwijst naar het aantal dagen dat een verkoper nodig heeft om een product in te pakken en te verzenden nadat een klant een bestelling heeft geplaatst. Voor een bestelling die bijvoorbeeld op maandag 20.00 uur is ontvangen met een verwerkingstijd van één dag, is de 'Verwachte verzenddatum' de volgende werkdag, d.w.z. dinsdag om 23.59 uur
Snellere verwerkingstijden vergroten de kans dat je in aanmerking komt om aanbevolen aanbieding te worden op productpagina's en kunnen de conversie en verkoop helpen verhogen. Bovendien helpen snellere en nauwkeurige verwerkingstijden je de bezorgervaring voor klanten te verbeteren.
De Verwachte verzenddatum en Verwachte bezorgdatum worden berekend op basis van de verwerkingstijd. Amazon vereist dat je je percentage vertraagde verzendingen onder 4% en het annuleringspercentage onder 2,5% houdt. Zorg ervoor dat je op tijd verzendt om aan de verwachtingen van de klant te voldoen en gezonde prestatiestatistieken te behouden.
De standaardverwerkingstijd is van toepassing op al je aanbiedingen, tenzij je een aangepaste waarde instelt op SKU/ASIN-niveau. Als je van mening bent dat het langer kan duren om bepaalde producten in te pakken en te verzenden, moet je een specifieke verwerkingstijd instellen voor de SKU of het ASIN, die de standaardverwerkingstijd overschrijdt.
Nee, zondag wordt niet meegeteld als werkdag en heeft geen invloed op de Verwachte verzenddatum. Als je bijvoorbeeld een verwerkingstijd van 1 dag instelt en je op zaterdag een bestelling ontvangt, is je Verwachte verzenddatum maandag om 23.59 uur.
Voor Door verkoper verzonden Prime- en premiumverzendingen (Volgende dag bezorgd en Binnen 2 dagen bezorgd) ben je altijd verplicht om het product op dezelfde dag te verzenden, mits de bestelling vóór het uiterste tijdstip voor bestelling is ontvangen.