Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Prijsstatus

Op de pagina Prijsstatus kun je een overzicht vinden van de verkoopconversie van je Aanbevolen aanbieding (Buy Box) vanuit prijsperspectief, en eventuele inactieve aanbiedingen met mogelijke prijsfouten.

Op het tabblad aanbevolen aanbieding worden de volgende gegevens weergegeven:

  • Alle aanbiedingen die momenteel niet in aanmerking komen voor een aanbevolen aanbieding op de productpagina, omdat ze niet concurrerend geprijsd zijn ten opzichte van andere verkopers buiten Amazon (de concurrerende prijs) of omdat ze veel hoger geprijsd zijn dan recente prijzen in de Amazon store. Om dit probleem op te lossen wanneer:
    • aanbiedingen niet concurrerend zijn, kun je overwegen de totale prijs (prijs + verzendkosten) van je aanbieding gelijk aan of lager dan de concurrerende prijs in te stellen.
    • aanbiedingen hoger zijn geprijsd dan recente prijzen. Overweeg om de totale prijs (prijs + verzendkosten) van je aanbieding in te stellen in overeenstemming met de referentieprijzen.
    Notitie: Bij referentieprijzen kan het om één of meer van de volgende prijzen gaan: de aanbevolen aanbiedingsprijzen, de gemiddelde verkoopprijs van 60 dagen, de hoogste prijs van 14 dagen (verzonden en verkocht door Amazon) en de catalogusprijs van het product.
  • Aanbiedingen die momenteel in aanmerking komen om de aanbevolen aanbieding te worden, maar momenteel nog niet de aanbevolen aanbieding zijn, zijn het gevolg van het feit dat ze niet concurrerend geprijsd zijn ten opzichte van andere verkopers op Amazon (de huidige prijs van aanbevolen aanbieding). Je kunt je kansen vergroten om de aanbevolen aanbieding te worden door de totale prijs van je aanbieding (prijs + verzendkosten) zodanig in te stellen dat deze gelijk is aan of lager is dan de huidige aanbevolen aanbiedingsprijs.

Op het tabblad Verkoopconversie wordt het volgende weergegeven. Alle aanbiedingen met klantoverzichten, maar zonder verkoop in de afgelopen zeven dagen. Je kunt de verkoopconversie verbeteren door te overwegen je totale prijs (prijs + verzendkosten) te verlagen, zodat deze gelijk is aan of lager is dan de aanbevolen lagere prijs.

Op het tabblad Inactieve aanbiedingen worden alle aanbiedingen weergegeven die momenteel zijn gedeactiveerd vanwege mogelijke prijsfouten. Amazon detecteert potentiële prijsfouten op basis van verschillende factoren, waaronder ons Marketplace Fair Pricing Policy en de aanbevolen aanbiedingsprijs. Wanneer Amazon potentiële prijsfouten in je aanbiedingen opmerkt stellen we je hiervan op de hoogte. In ernstigere gevallen kunnen de betreffende productvermeldingen worden gedeactiveerd om een mogelijke negatieve klantervaring te voorkomen. Als je je prijsinvoer opnieuw aanpast in de prijsstatus volgens de referentieprijzen en in overeenstemming met het Amazon Marketplace Fair Pricing Policy, kan dit prijsprobleem worden opgelost en je aanbieding opnieuw worden geactiveerd.

Notitie: Bij referentieprijzen gaat het om de prijs van aanbevolen aanbieding (Buy Box), de gemiddelde verkoopprijs van 60 dagen, de hoogste prijs van 14 dagen (verzonden en verkocht door Amazon) en/of de catalogusprijs van het product.

Het bieden van een zeer goede klantervaring is essentieel voor succesvol verkopen via Amazon. We reserveren een aanbevolen aanbieding voor aanbiedingen van verkopers die onze normen voor klantervaring handhaven, inclusief prijsconcurrentievermogen.

Veelgestelde vragen

Ik heb een bericht ontvangen dat een of meer van mijn items niet in aanmerking komen voor aanbevolen aanbieding op de productpagina. Wat betekent dit?

We stellen je op de hoogte wanneer je aanbieding niet in aanmerking komt voor een aanbevolen aanbieding op de productpagina. Dit gebeurt wanneer je totale prijs (prijs + verzendkosten) boven de concurrerende prijs ligt of je totale prijs (prijs + verzendkosten) veel hoger is dan recente prijzen.

Om je aanbieding in aanmerking te laten komen voor aanbevolen aanbieding op de productpagina moet je scherpe prijzen aanhouden en aan de kwalificatiecriteria voldoen.

Wat is de concurrerende prijs en hoe wordt deze bepaald?

De concurrerende prijs is de laagste prijs voor dit item van andere grote verkopers. De prijzen van andere verkopers in de Amazon store zijn niet inbegrepen.

Hoewel we de namen van concurrenten niet onthullen, wordt deze lijst regelmatig gecontroleerd om ervoor te zorgen dat concurrenten relevant zijn voor elk land en elke productgroep.

Wat is de gemiddelde verkoopprijs en hoe wordt deze bepaald?

De gemiddelde verkoopprijs van een product wordt berekend op basis van de prijzen die klanten de afgelopen 60 dagen hebben betaald, op basis van verkochte eenheden. Prijzen en hoeveelheid die tijdens speciale acties worden verkocht (bijvoorbeeld Best Deals, Lightning Deals) zijn uitgesloten.

Wat is de prijs van Amazon en hoe wordt deze bepaald?

De prijs van Amazon is de hoogste prijs die is vermeld voor het product in de afgelopen 14 dagen en die door Amazon wordt verzonden en verkocht.

Wat is de catalogusprijs van het product en hoe wordt deze bepaald?

Klik hier voor meer informatie over de catalogusprijs.

Waarom hebben sommige aanbiedingen geen referentieprijzen?

We geven de gemiddelde verkoopprijs, prijs van Amazon en/of de catalogusprijs van het product weer. Voor sommige producten zijn deze referentieprijzen niet beschikbaar.

Komen alle niet-concurrerende verkopers niet in aanmerking voor een aanbevolen aanbieding op de productpagina?

Ja, de kwalificaties voor aanbevolen aanbiedingen zijn van toepassing op alle verkopers.

Hoe wordt het percentage van aanbevolen aanbiedingen berekend?

Het percentage van aanbevolen aanbiedingen wordt berekend door het totale aantal paginaweergaven waarin je de aanbevolen aanbieding bent, te delen door het totale aantal paginaweergaven dat je hebt ontvangen door de producten die je aanbiedt. Alleen actieve items worden in aanmerking genomen. Je ziet '—' als we het percentage van aanbevolen aanbiedingen niet kunnen berekenen.

Hoe wordt het percentage van verkoopconversies berekend?

Het percentage van verkoopconversies wordt berekend door je totale bestellingen (minus retourzendingen) te delen door het totale aantal ontvangen paginaweergaven voor de producten die je aanbiedt. Je ziet '—' als we je percentage van verkoopconversies niet kunnen berekenen.

Wat is de meest recente lagere prijs en hoe wordt deze bepaald?

De meest recente lagere prijs is gebaseerd op een aantal factoren, waaronder historische verkoopprijzen, recente prijzen die in aanmerking kwamen voor aanbevolen aanbieding, de laagste prijs voor dit item van andere grote verkopers en meningen van klanten over je producten.

Hebben jullie regels voor automatische prijsstelling om ervoor te zorgen dat mijn aanbiedingen concurrerend blijven?

Ja, je kunt automatische prijsstelling gebruiken om een prijsregel te maken om je geselecteerde aanbiedingen voortdurend concurrerend te houden. Ga naar de hulp-pagina Prijzen vergelijken met externe prijzen voor meer informatie.

Hoe houd ik mijn aanbiedingen concurrerend als ik gebruikmaak van prijsaanpassingen van derden of MWS-API's?

De concurrerende prijs, aanbevolen aanbiedingsprijs en aanbevolen lagere prijs worden gepubliceerd via onze MWS-API's. De melding 'Een aanbieding is gewijzigd' verstrekt deze gegevens via respectievelijk het element 'Concurrerende prijsgrens' het element 'Buy Box-prijs' en het element 'Aanbevolen laagste prijs + verzending'. Vraag je prijsbreker om meer informatie over hoe je concurrerend kunt blijven.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates