Als onderdeel van Brexit, werd op 1 januari 2021 een douanegrens tussen het VK en de EU ingesteld. Wanneer je FBA-voorraad over deze grens verzendt, is er documentatie vereist voor douane-inklaring.
Voor de meeste verkopers is een douaneagent of expediteur vereist voor het verzenden van producten tussen het VK en de EU. Amazon kan niet in die hoedanigheid handelen of deze regelingen voor jou treffen. Alle verkopers zijn verplicht een douanevertegenwoordiging en een geregistreerde importeur (IOR) of aangever te hebben.
Vereisten kunnen variëren voor aanmelding bij een douaneagent of expediteur. Maar beide entiteiten hebben over het algemeen het volgende nodig:
Omdat bepaalde douaneagenten en expediteurs alleen in bepaalde landen mogen opereren, moet je je mogelijk aanmelden bij meer dan één van deze entiteiten.
In de meeste gevallen treedt je zelf op als geregistreerde importeur of aangever, maar je kunt er ook een aanwijzen. De IOR of aangever is verantwoordelijk voor het volgende:
De consignant wordt beschouwd als de eigenaar van een verzending voor het indienen van douaneaangiften en het betalen van invoerrechten en belastingen. Amazon zal niet als consignant optreden.
Een douanevertegenwoordiger, meestal een douaneagent, is vereist voor het indienen van aangiften en handelt namens jou. Deze vertegenwoordiging kan direct of indirect zijn:
De douaneautoriteiten vereisen een indirecte vertegenwoordiging als een van deze voorwaarden van toepassing is:
Voor meer informatie, ga naar Controleren of je voor de douane in het VK bent gevestigd.
Een douaneagent of expediteur vereist dat je een volmacht ondertekent en vereist waarschijnlijk een commerciële factuur voor elke verzending. Sommige aanbieders kunnen aanvullende documentatie aanvragen.
Volmacht (POA)
Met een volmacht (POA) geef je de douaneagent of expediteur toestemming om namens jou douane-inklaring uit te voeren. Het type POA dat vereist is, hangt af van of je een directe of indirecte vertegenwoordiging hebt. Als je niet zeker bent over je vertegenwoordiging, raadpleeg dan je douaneagent of expediteur.
Commerciële factuur voor de douane
Een commerciële factuur helpt douanevertegenwoordigers bij het voorbereiden van douaneaangiften. Met deze aangiften kunnen autoriteiten beoordelen of de goederen een land in of uit verplaatst kunnen worden en welke controles nodig zijn.
Wanneer je een commerciële factuur aanmaakt, is het verstandig om te verduidelijken wat je transportdienst nodig heeft. De indeling van een factuur varieert enorm, afhankelijk van je situatie. In het algemeen is de volgende informatie vereist:
De exporteur (de entiteit die verantwoordelijk is voor het verlaten van het douanegebied)
Het adres van de afzender (indien verschillend van de exporteur)
Verzendadres (naam en adres van het Amazon fulfillment center)
Verkocht aan (geregistreerde importeur of aangever)
Verwijzingen
Transportdienst (naam van je transportdienst)
Reden voor export (neem contact op met je douaneagent of expediteur voor advies)
Beschrijving van de goederen (inclusief aantal en type eenheid van de goederen)
Douanewaarde en valuta
Er zijn zes methoden voor het waarderen van je goederen. Voor meer informatie, ga naar de pagina van de regering van het Verenigd Koninkrijk of download een EU-beoordelingsdocument. Als je het nog steeds niet zeker weet, vraag dan advies aan een douaneagent.
Land van herkomst
De oorsprong, de tariefcode en de waarde van goederen bepalen de douanerechten en tarieven die op het product worden toegepast. Werk rechtstreeks samen met je leverancier om het land van herkomst voor al je producten te bepalen. Voor meer informatie, ga naar de website van de regering van het Verenigd Koninkrijk en de regels van herkomst van deEuropese Commissie.
Tariefcodes
Voor invoer in het VK is een 10-cijferige goederencode vereist. Deze codes bepalen de invoerrechten en de btw voor je producten. Zowel de regering van het Verenigd Koninkrijk als de Europese Commissie verstrekken meer informatie.
Je kunt ook een lijst downloaden met ASIN-codes en bijbehorende tariefcodes downloaden en vervolgens filteren op jouw ASIN-codes. Deze lijst is alleen als leidraad en moet geverifieerd worden met je eigen onderzoek. Amazon neemt geen verantwoordelijkheid voor onjuiste tariefcodes.
Incoterms
Incoterms zijn commerciële termen die worden gepubliceerd door de International Chamber of Commerce (ICC) en die op grote schaal worden gebruikt voor de wereldwijde handel. Ze specificeren wie verantwoordelijk is voor het beheren en betalen van verzendingen, verzekeringen, documentatie, douane-inklaring en andere logistieke activiteiten. Een beschrijving van elke incoterm is beschikbaar op de ICC-website (houd er rekening mee dat de editie van incoterms van 2010 geldig blijft).
Vraag je douaneagent of expediteur naar de incoterm die op jouw verzending van toepassing is. Voor door verkoper verzonden bestellingen hebben we de volgende incoterms nodig:
Richtlijnen voor commerciële facturering door transportdiensten
Alle te downloaden documenten zijn in het Engels.
Pakketaanbieders
UPS (downloaden)
Pallet Providers
Kuehne + Nagel (downloaden)
Sjablonen voor commerciële facturen
UPS voor elke zending (download)
Kuehne + Nagel voor EU naar VK (downloaden)
Kuehne + Nagel voor VK naar EU (download)
Mogelijk zijn er aanvullende licenties, certificaten of machtigingen benodigd voor je producten, met inbegrip van de onderstaande markeringen. Je bent verantwoordelijk voor alle productvermeldingen en dat alle producten voldoen aan alle toepasselijke wetten.
CE-markering
CE-markering verschijnt op veel producten die op de interne markt in de Europese Economische Ruimte (EER) worden verhandeld. De CE-markering wordt door de fabrikant aangebracht om aan te geven dat een product voldoet aan gezondheids-, veiligheids- en milieubeschermingsnormen voor de EER. Daarnaast moet de fabrikant een EU-conformiteitsverklaring voor het product afgeven en technische documentatie opstellen (hieronder nader beschreven).
Niet voor alle producten die in de EER worden verkocht, is een CE-markering vereist. Veelvoorkomende voorbeelden van producten die verplicht zijn een CE-markering te hebben, zijn speelgoed, elektronica, persoonlijke beschermingsmiddelen, machines, bouwproducten, gastoestellen, recreatie- en persoonlijke watervoertuigen, drukvaten en meetapparatuur. Voor een volledige lijst met producten, ga naar de pagina CE-markering van de regering van het Verenigd Koninkrijk.
Voor meer informatie, ga naar onze CE- en UKCA-hulppagina.
UKCA-markering
Op 1 januari 2021 werd de CE-markering voor goederen uit het Verenigd Koninkrijk vervangen door de Britse Conformity Assessed (UKCA). Deze wijziging is niet van toepassing op Noord-Ierland. Bestaande voorraad van vóór die datum gebruikt geen UKCA-markering. Een voorbeeld hiervan is een product dat volledig is vervaardigd vóór 1 januari 2021.
In het VK moeten producten de UKCA-markering bevatten, hoewel de CE-markering voor de meeste producten geldig blijft tot 1 januari 2022. In Noord-Ierland zijn er andere regels van toepassing. De UKCA-markering is vereist wanneer al de volgende voorwaarden van toepassing zijn op je product:
Voor meer informatie, ga naar Het op de markt brengen van gefabriceerde goederen in Groot Brittannië.
Voordat je je verzending verstuurt met de gekozen transportdienst, ga als volgt te werk:
Als je een verzendpartner van Amazon gebruikt, is de volgende informatie vereist voordat je een verzending kunt aanmaken:*
Voor meer informatie, ga naar de pagina Je Amazon-bedrijf voorbereiden op de Brexit.
*Deze vereisten kunnen worden gewijzigd op basis van richtlijnen van de regering van het Verenigd Koninkrijk.