Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Btw-gegevens in je Amazon Seller Central-account

Belangrijk: De volgende informatie wordt uitsluitend ter referentie verstrekt. De informatie is geen fiscaal, juridisch of ander professioneel advies en mag niet als zodanig worden gebruikt. Raadpleeg professionele adviseurs als je vragen hebt of meer informatie wilt.

Overzicht

Als je een Verkopen via Amazon-account opent of beheert, moet je ons actuele informatie verstrekken, zodat we kunnen controleren wie je bent en waar je bedrijf zich bevindt. Amazon gebruikt deze gegevens om belasting te berekenen op je Amazon-kosten en, indien vereist onder de toepasselijke wetgeving, op je marketplace-transacties (Marketplace Facilitator-regelgeving, raadpleeg Veelgestelde vragen 3). Amazon kan dezelfde gegevens ook gebruiken om belasting te berekenen op je verkooptransacties als je je hebt aangemeld voor het VAT Calculation Service-programma.

Om ervoor te zorgen dat Amazon de belasting correct berekent, is het belangrijk dat je je accountgegevens juist en up-to-date houdt. Als je dit niet doet, kan dit resulteren in onjuiste btw-berekeningen en extra kosten voor je bedrijf. We hebben minimaal het volgende van je nodig:

  • Instellingen > Accountgegevens > Bedrijfsgegevens > Bedrijfsadres
    • Het adres dat je opgeeft, moet je primaire bedrijfslocatie (hoofdkantoor of filiaal) zijn waar je gebruikmaakt van de services van Amazon. Je bedrijfsadres is normaal gesproken de locatie waar je je bedrijf hebt geregistreerd en waar de directie zich bevindt. Ben je niet-Business-klant, dan is dit je gebruikelijke vestigingsplaats.
    • We kunnen identiteitscontroles uitvoeren om te bevestigen dat je bedrijf op dit adres gevestigd en actief is. Als we je bedrijfsadres niet kunnen verifiëren, kan dit ertoe leiden dat je account (en/of je vergoedingen) wordt opgeschort totdat we je gegevens hebben kunnen verifiëren.
  • Instellingen > Accountgegevens > Belastinginformatie > Instellingen btw-berekening
    • Je moet je btw-nummer opgeven dat is uitgegeven in hetzelfde land als je bedrijfsadres (en dit als primair markeren). Het niet verstrekken van dit btw-nummer kan leiden tot onjuiste btw-kosten.
    • Mogelijk moet je ook andere btw-nummers van je bedrijf opgeven voor landen buiten het land van je bedrijfsadres. Op bepaalde locaties betekent lokale wet- en regelgeving dat Amazon je lokale btw-nummer(s) nodig heeft van de locaties waar je je voorraad opslaat of waar je bepaalde verkoopdrempels hebt overschreden. We kunnen ook andere btw-nummers nodig hebben voor je deelname aan bepaalde Amazon-programma's.
  • Instellingen > Accountgegevens > Informatie over zendingen en retourzendingen > Verzendinstellingen > Algemene verzendinstellingen > Standaardverzendadres
    • Het adres dat je opgeeft, moet het primaire adres aangeven waarvandaan je bestellingen zelf uitvoert. Dit adres kan door Amazon worden gebruikt om het rechtsgebied voor je verkopen te bepalen. Dit adres wordt ook gebruikt om het verzendadres te bepalen voor verkopers die deelnemen aan de VAT Calculation Service (zie ook Veelgestelde vragen 4).

Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er als ik mijn bedrijfsadres niet up-to-date houd?

Als je niet het juiste bedrijfsadres opgeeft, kan dit ertoe leiden dat er onjuiste btw-kosten worden toegepast op je Amazon-kosten en op je marketplace-transacties, indien van toepassing. Als we je bedrijfsadres niet kunnen verifiëren, kan dit er ook toe leiden dat je account (en/of je vergoedingen) wordt opgeschort totdat we je gegevens hebben kunnen verifiëren.

Worden er Ken je klant-controles (kwalificatiecontrole van de verkoper) uitgevoerd in EU-marketplaces als ik mijn bedrijfsadres wijzig?

Een wijziging van het bedrijfsadres kan een Ken je klant-controle activeren als het bijgewerkte adres nieuw is voor Amazon. We zijn wettelijk verplicht om Ken je klant-controles uit te voeren om witwassen tegen te gaan. Als er een Ken je klant-controle wordt geactiveerd, kan het zijn dat je aanvullende informatie moet verstrekken met betrekking tot dit nieuwe adres.

Wat is de Marketplace Facilitator-regelgeving en wat heeft deze te maken met mijn bedrijf?

Landen implementeren Marketplace Facilitator-regelgeving, wat inhoudt dat Amazon onder bepaalde voorwaarden verantwoordelijk is voor het innen en afdragen van btw van klanten met betrekking tot je marketplace-transacties. Hiervoor moeten we je onder andere je bedrijfsadres controleren. Het is daarom belangrijk om je bedrijfsadres up-to-date te houden.

Wat gebeurt er als ik een standaardverzendadres heb opgegeven dat niet mijn daadwerkelijke verzendadres is?

Wanneer Amazon belastingen berekent voor je marketplace-transacties, wordt bij het afrekenen de totale prijs inclusief btw aan de klant weergegeven (op basis van je catalogusprijs inclusief btw). Een van de factoren die van invloed zijn op deze belastingberekening is het standaardverzendadres. Als je daadwerkelijke verzendadres zich in een ander land bevindt, kan dit leiden tot fouten in de btw-berekening. Het is daarom belangrijk om je verzendadres up-to-date te houden.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates