Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Dashboard Verantwoordelijke persoon

Ga naar Bronnenhub Verantwoordelijke persoon voor een uitgebreide lijst met bronnen.

Amazon heeft in Seller Central een dashboard ingeschakeld zodat je de verantwoordelijke persoon in de EU voor je merk, ASIN-codes en productvermeldingen kunt opgeven volgens de vereisten van de nieuwe Verordening inzake markttoezicht (EU) 2019/1020, die in juli 2021 van kracht is geworden. De volgende informatie is bedoeld om je te helpen je opgave succesvol af te ronden en te voorkomen dat je productvermeldingen of ASIN-codes worden geblokkeerd voor verkoop via FBA.

Ga voor meer informatie over de nieuwe EU-verordening en wat dit voor je betekent naar Vereisten verantwoordelijk persoon voor producten met CE-markering.

Op deze pagina vind je drie secties:

  • Hoe zorg ik ervoor dat ik aan de eisen voldoe?
  • Gegevens indienen via het dashboard
  • Veelgestelde vragen om je te helpen je opgave af te ronden

Hoe zorg ik ervoor dat ik aan de eisen voldoe?

Ik heb momenteel geen verantwoordelijke persoon in de EU voor mijn producten. Hoe krijg ik er een?

Ga naar Vereisten verantwoordelijke persoon voor producten met CE-markering waarop de vereisten worden uitgelegd en welke opties je hebt om een verantwoordelijke persoon voor je producten te verkrijgen. Als je een verkoper bent die geen merk vertegenwoordigt, raden we je aan contact op te nemen met je fabrikant of upstream-leverancier. Zo zorg je ervoor dat ze op de hoogte zijn van hun vereisten en dat ze je de nodige informatie verstrekken om je verantwoordelijke persoon via het dashboard op te kunnen geven.

We raden je aan om de gegevens over je verantwoordelijke persoon zo snel mogelijk via het dashboard in te vullen om ervoor te zorgen dat eenheden die je naar Amazon Fulfillment Centers stuurt, voldoen aan de eisen en om eventuele gevolgen voor je ASIN-codes en FBA-voorraad te voorkomen.

Verwijdert Amazon mijn producten als ik niet aan de eisen voldoe?

Sinds januari 2022 worden alle nieuw gemaakte ASIN-codes die beschikbaar zijn via FBA, die aanwezig zijn op het dashboard en waarvoor informatie over verantwoordelijke persoon ontbreekt, niet verkocht totdat deze informatie is toegevoegd. Daarnaast werkt Amazon mee aan alle verzoeken van een externe toezichthouder om producten te verwijderen waarvoor geen verantwoordelijke persoon kan worden geïdentificeerd of geverifieerd.

Wat gebeurt er als ik geen verantwoordelijk persoon opgeef?

Eventuele ASIN-codes op het dashboard die informatie missen, worden als niet-conform beschouwd. Je mag deze pas verkopen nadat je een verantwoordelijke persoon opgeeft. Bijbehorende FBA-voorraad in een fulfillment center in de EU wordt verplaatst naar Onverkoopbaar. Deze ASIN-codes worden 30 dagen in quarantaine geplaatst en worden vervolgens doorgestuurd naar het FBA-voorraadverwijderingsproces. Ga naar Vereiste verwijderingen voor meer informatie

Ik heb een verantwoordelijke persoon toegevoegd. Hoe zorg ik ervoor dat ik kan blijven verkopen?

Zodra je het dashboard hebt bijgewerkt, zijn je ASIN-codes beschikbaar voor verkoop en kunnen ze binnen 48 uur naar een Amazon Fulfillment Center worden verzonden. Alle bijbehorende voorraad is ook beschikbaar voor verkoop. Als je alle relevante informatie hebt toegevoegd en nog steeds problemen ondervindt, neem dan contact met ons op.

Er worden ASIN-codes vermeld op het dashboard waarvoor geen CE-markering is vereist

Als je van mening bent dat je producten niet aan deze regelgeving onderworpen zijn, kun je de optie Beroep gebruiken in het vervolgkeuzemenu Acties voor je ASIN-codes op het dashboard. Je kunt ook meerdere ASIN-codes selecteren en in beroep gaan door Actie voor geselecteerde producten te kiezen. Zodra je het verzoek hebt ingediend, wordt de status van het beroep binnen 48 uur op het dashboard bijgewerkt.

Mijn ASIN-codes met CE-markering ontbreken op het dashboard en de verantwoordelijke persoon dus ook. Wat moet ik doen?

Neem contact met ons op als je denkt dat sommige ASIN-codes met CE-markering ontbreken op het dashboard en geef ons de merknaam en een lijst met de getroffen ASIN-codes.

Wie heeft toegang tot het dashboard?

Het dashboard Verantwoordelijke persoon is toegankelijk voor alle verkopers die producten aanbieden via FBA, gevestigd zijn buiten de EU, en producten met CE-markering aanbieden in de EU.

Je hebt hier toegang tot het dashboard. Aangezien het Verenigd Koninkrijk formeel de EU heeft verlaten, moeten verkopers in het Verenigd Koninkrijk die in de EU willen verkopen een verantwoordelijke persoon verkrijgen.

Als je een verkoper bent die voor het eerst toegang heeft tot het dashboard, zorg er dan voor dat je de informatie op deze pagina zorgvuldig doorneemt en relevante acties onderneemt.

Merken of verkopers die zijn geïdentificeerd als gevestigd in de EU, hebben geen toegang tot dit dashboard.

Gegevens indienen via het dashboard

Waarom moet ik deze gegevens invullen?

De nieuwe Verordening inzake markttoezicht vereist dat er een in de EU gevestigde verantwoordelijke persoon is voor producten met CE-markering. Alle producten met CE-markering vallen onder deze regel, met uitzondering van medische hulpmiddelen, explosieven voor civiel gebruik en bepaalde liften en kabelbaaninstallaties. Ga voor meer informatie naar de richtlijnen voor productconformiteit in de EU en het VK: CE- en UKCA-markering .

Wat krijg ik te zien op het dashboard?

Via het dashboard kunnen verkopers buiten de EU hun verantwoordelijke persoon in de EU bij Amazon opgeven.

  • Ik ben een merkeigenaar of geautoriseerde wederverkoper en moet gegevens invullen voor ASIN-codes of merken die ik vertegenwoordig.

    Op het dashboard zie je een sectie met de merken of ASIN-codes die je vertegenwoordigt. Het dashboard begeleidt je bij het uploaden van de gegevens van je verantwoordelijke persoon met een overzicht van de velden die vereist zijn voor voltooiing.

    Op het dashboard kun je de naam en contactgegevens opgeven van de entiteit die optreedt als je verantwoordelijke persoon.

    Notitie: Door de vereisten van de Verordening inzake markttoezicht kun je alleen een adres in de EU als je verantwoordelijke persoon uploaden via het formulier Verantwoordelijke persoon.

    Je kunt deze gegevens opgeven voor je volledige merk of voor specifieke ASIN-codes. Je wordt gevraagd om aan te geven of je verantwoordelijke persoon alle batches van het product dekt, ongeacht het distributiekanaal (Universeel) of alleen bepaalde specifieke productbatches of bepaalde distributiekanalen (Specifiek). Ga voor meer informatie naar de volgende sectie op de pagina met veelgestelde vragen.

  • Ik ben een merkeigenaar of geautoriseerde wederverkoper en verkoop ook ASIN-codes met CE-markering die ik niet vertegenwoordig.

    Op het dashboard zie je 2 secties. Naast het gedeelte met een overzicht van de merken die je vertegenwoordigt, zie je een sectie om gegevens over een verantwoordelijke persoon in te vullen voor ASIN-codes met CE-markering van merken die je niet vertegenwoordigt. We raden je aan deze sectie te bekijken en ervoor te zorgen dat er gegevens over de verantwoordelijke persoon worden toegevoegd voor elk ASIN die door jou wordt verkocht.

    Belangrijk: Alle informatie over verantwoordelijke personen die je voor deze ASIN-codes toevoegt, is specifiek voor de eenheden die jij verkoopt.
    Notitie: Je kunt de Amazon-service Verantwoordelijke persoon niet gebruiken voor ASIN-codes van merken die je niet bezit of vertegenwoordigt.

    Als voor sommige of al je ASIN-codes al gegevens over een verantwoordelijke persoon zijn toegewezen, ga dan naar 'Er is al een verantwoordelijke persoon toegewezen aan mijn ASIN-codes. Wat moet ik doen?' in de volgende sectie met veelgestelde vragen.

  • Ik vertegenwoordig geen merk, maar verkoop producten met CE-markering.

    Het dashboard toont de ASIN-codes met CE-markering die je verkoopt. We raden je aan deze te controleren en ervoor te zorgen dat er een verantwoordelijke persoon is voor elk ASIN.

    Belangrijk: Alle informatie over verantwoordelijke personen die je voor deze ASIN-codes toevoegt, is specifiek voor de eenheden die jij verkoopt.

    Als voor sommige of al je ASIN-codes al gegevens over een verantwoordelijke persoon zijn toegewezen, ga dan naar 'Er is al een verantwoordelijke persoon toegewezen aan mijn ASIN-codes. Wat moet ik doen?' in de volgende sectie met veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen om je indiening te voltooien

Ik ben merkeigenaar/geautoriseerde wederverkoper: Wat is het verschil tussen een verantwoordelijke persoon op merk- en ASIN-niveau?

Wanneer je een verantwoordelijke persoon voor je merk opgeeft, worden de door jou ingevulde gegevens van de verantwoordelijke persoon toegewezen aan alle ASIN-codes die aan je merk zijn gekoppeld.

Wanneer je een verantwoordelijke persoon voor een ASIN opgeeft, zijn de door jou ingevulde gegevens van de verantwoordelijke persoon specifiek voor dat ASIN.

Verkopers die geen merk vertegenwoordigen of geen merkeigenaar zijn, kunnen deze opties niet bekijken en kunnen alleen een verantwoordelijke persoon toewijzen voor hun specifieke eenheden.

Ik ben een merkeigenaar of geautoriseerde wederverkoper. Wat is het verschil tussen een universele en een specifieke verantwoordelijke persoon?

Op het dashboard moet je tijdens het invoeren van de gegevens over de verantwoordelijke persoon een 'Universele' of 'Specifieke' verantwoordelijke persoon selecteren. Een universele verantwoordelijke persoon dekt alle batches van hetzelfde product, ongeacht het distributiekanaal. Een voorbeeld van een universele verantwoordelijke persoon is het merk zelf of een door het merk aangewezen geautoriseerde vertegenwoordiger, waarvan de gegevens aan alle batches worden toegevoegd.

Een specifieke verantwoordelijke persoon heeft alleen betrekking op bepaalde productbatches die via een specifiek distributiekanaal worden verkocht. Een voorbeeld van een specifieke verantwoordelijke persoon is een importeur die alleen de verantwoordelijke persoon is voor de producten die deze namens een merk importeert.

Als je geen merken vertegenwoordigt of merkeigenaar bent, kun je deze opties niet bekijken en kun je alleen een verantwoordelijke persoon toewijzen voor je specifieke eenheden.

Er is al een verantwoordelijke persoon toegewezen voor mijn ASIN-codes. Wat moet ik doen?

Als je je ASIN-codes op het dashboard hebt gecontroleerd, de gegevens over de verantwoordelijke persoon aanwezig zijn en je kunt bevestigen dat deze correct zijn voor dit merk of de ASIN in kwestie, hoef je geen verdere actie te ondernemen.

Als je denkt dat de merkinformatie niet correct is, neem je contact op met je fabrikant of upstream-leverancier om de juiste informatie te bevestigen.

Als je een aparte verantwoordelijke persoon voor je eenheden wilt toewijzen, volg dan de stappen op het dashboard om je door het proces van het uploaden van gegevens over je verantwoordelijke persoon te leiden.

Ik heb alle gegevens op het dashboard ingevuld, maar ik heb mijn verantwoordelijke persoon gewijzigd. Wat moet ik doen?

Je kunt de gegevens over je verantwoordelijke persoon op merk- of ASIN-niveau op elk gewenst moment op het dashboard bewerken.

Ik ben eigenaar van een merk, maar ik kan geen merkverantwoordelijke persoon indienen. Wat moet ik doen?

Als je dit nog niet hebt gedaan, raden we je aan je merk te registreren in het Amazon-merkenregister, om te profiteren van de functionaliteiten die we aanbieden aan merkeigenaren. Als je je merk niet wilt registreren, kun je een verantwoordelijke persoon voor je individuele ASIN-codes opgeven op het dashboard of je abonneren op de Amazon-service Verantwoordelijke persoon.

Hoe neem ik contact op voor hulp?

Als je geen antwoord op je vraag kunt vinden of problemen ondervindt bij het gebruik van het dashboard Verantwoordelijke persoon, neem dan contact met ons op.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates