Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Problemen met de staat van het product voorkomen

Amazon-klanten moeten met vertrouwen kunnen winkelen en producten ontvangen in de staat die ze verwachten. Als verkoper op Amazon is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat kopers weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze een item bij je kopen. Als je je producten nauwkeurig beschrijft en potentiële problemen met de staat van het product al vroeg aanpakt door de onderstaande aanbevolen werkwijzen te volgen, kun je klachten van klanten voorkomen, je reputatie als verkoper beschermen en je account op orde houden.

Problemen met de staat van het product zorgen voor een slechte klantervaring en kunnen een negatieve invloed op je accountstatus hebben. Door de Amazon-richtlijnen voor productauthenticiteit en -kwaliteit, de kwaliteit van productvermeldingen en de conditie op te volgen, kun je ervoor zorgen dat klanten een positieve ervaring hebben wanneer ze op Amazon winkelen.

Veelvoorkomende klachten over de staat van het product

Hieronder staan enkele van de meest voorkomende productproblemen die kunnen leiden tot klachten van klanten. Of je nu je eigen bestellingen uitvoert of FBA gebruikt, door deze problemen proactief te identificeren en op te lossen zorg je voor een positieve klantervaring en kun je potentiële handhavingen voorkomen.

Probleem met de productstaat Reden van klacht
Krassen, slijtplekken of andere fysieke gebreken Krassen, slijtplekken of andere fysieke gebreken zijn niet in overeenstemming met de richtlijnen voor nieuwstaat en kunnen ertoe leiden dat klanten een item als tweedehands beschouwen. Producten die in nieuwstaat worden vermeld, mogen geen krassen of slijtplekken bevatten.
Items die vies of vuil zijn of waar haar, vlekken, geuren of andere stoffen op zitten Deze problemen wijzen op eerder gebruik en zorgen voor een slechte klantervaring. Vervuilde, vieze of zwaar bevlekte producten zijn onder geen enkele productvermeldingsstaat toegestaan op Amazon.
Eerder geopende productverpakking Een al geopende productverpakking geeft aan dat een product al is gebruikt of is geretourneerd en doorverkocht. Om te voldoen aan de richtlijnen voor nieuwstaat moeten producten in de originele, ongeopende verpakking aankomen.
Ontbrekende of verbroken verzegeling of beschermhoes Wanneer klanten items ontvangen die een verbroken verzegeling hebben of waarbij de verzegeling helemaal ontbreekt, kunnen ze denken dat het item is gebruikt of dat ermee is geknoeid, vooral in het geval van verbruiksartikelen en vloeistoffen, gels of crèmes. Een ontbrekende verzegeling kan ook leiden tot morsen, lekken en andere productproblemen.

Houd er rekening mee dat de verwachtingen en percepties van klanten voor e-commerce-items anders zijn dan bij items die in een fysieke winkel zijn gekocht. Door verzegelingen bij online gekochte items krijgen klanten meer vertrouwen in het product dat ze ontvangen.

Slijtage, tekenen van ouderdom of schade Deze problemen wijzen op eerder gebruik en zorgen voor een slechte klantervaring. Hoewel tekenen van slijtage acceptabel zijn bij tweedehands items, zijn beschadigde of verlopen producten in geen enkele productvermeldingsstaat toegestaan op Amazon.
Ontbrekende onderdelen Ontbrekende onderdelen belemmeren de functionaliteit van een item en kunnen leiden tot klachten dat het product defect is of al is gebruikt. Het is verboden om een item te verzenden waarvoor essentieel materiaal of onderdelen ontbreken.
Item werkt helemaal niet of werkt niet zoals verwacht Klanten verwachten dat producten werken zoals beschreven in de productvermelding. Als een product aankomt en gedeeltelijk of helemaal niet functioneert, hebben klanten een slechte ervaring.
Verkeerd item of verkeerde maat, kleur of stijl ontvangen Klanten verwachten het juiste product te ontvangen in de maat, kleur of stijl die ze hebben besteld. Het verzenden van het verkeerde item of een andere maat, kleur of stijl van een product zonder eerst de klant hiervan op de hoogte te stellen, zorgt voor een slechte klantervaring.
Andere talen, landversies, modellen of edities Klanten bestellen specifieke landversies, talen, edities of modellen besteld en verwachten ook dat ze die ontvangen. Het is verboden om een andere versie van een item te verzenden dan geadverteerd in de productvermelding.

Klachten van klanten voorkomen

De beste manier om klachten te voorkomen en proactief op te lossen, is door je feedback van klanten te controleren. Bekijk berichten van kopers, feedback van klanten, productrecensies, claims, retourzendingen en het dashboard 'Stem van de klant' voor inzicht in wat klanten over je producten zeggen. Deze informatie kan ook een nuttige indicator zijn van de dingen die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit en staat van je producten.

Houd rekening met de volgende factoren als je klachten van klanten ontvangt over de kwaliteit en staat van je producten:

Nauwkeurige productvermelding

  • Zorg ervoor dat je de juiste staat selecteert bij het vermelden van een product, volgens de richtlijnen voor de conditie van Amazon.
  • Zorg ervoor dat je je product onder het juiste ASIN vermeldt en dat de versie, editie of taal die in de productvermelding wordt beschreven, overeenkomt met je product.
  • Zorg ervoor dat je het product en de functionaliteit ervan nauwkeurig beschrijft in de productvermelding. Als het item compatibel is met andere producten, vermeld dan specifiek met welke producten je item compatibel is.
  • Zorg ervoor dat het item nauwkeurig wordt beschreven in je productvermelding en dat er geen verwarring bestaat over wat de klant kan verwachten te ontvangen. Als je item in een andere verpakking wordt geleverd of niet verzegeld is, kun je overwegen deze informatie op te nemen in de productbeschrijving.

Kwaliteitscontroles

  • Verbeter je kwaliteitsbeheerprocessen en inspecteer je producten regelmatig, zodat ze overeenkomen met de beschrijving in je productvermelding en functioneren zoals verwacht.
  • Werk samen met je leverancier om problemen en verbeterpunten te identificeren. Als je leverancier er niet gegarandeerd voor kan zorgen dat producten werken zoals verwacht of voldoen aan de staat van je productvermelding, kun je overwegen van leverancier te wisselen.
  • Instrueer medewerkers over de juiste behandeling van producten en zorg ervoor dat ze het juiste item of de juiste versie van een item voor een bepaalde bestelling verzenden. Zorg ervoor dat je medewerkers problemen met zowel nieuwe als geretourneerde producten kunnen identificeren en voorkomen.
  • Als je een verpakking moet openen of de verzegeling van een product moet breken om een product te inspecteren, leg het dan niet terug bij je verkoopbare voorraad.

Veilige verpakking

  • Verbeter de verpakking om kleine schade te voorkomen, zoals noppenfolie, papier, opblaasbare luchtkussens of polyethyleen schuimplaten. Houd bij het ontwerpen van de verpakking rekening met de omgeving waarin je product wordt opgeslagen en verzonden.
  • Als je product geen beschermende verzegeling heeft, kun je overwegen om in samenwerking met je leverancier verzegelingen toe te voegen of krimpfolie te gebruiken om het item te beschermen. Je kunt ook de verpakking van je item in de productvermelding beschrijven, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten.

Opslag en verzending

  • Verbeter de opslag zodat het product schoon blijft en niet wordt blootgesteld aan vocht, temperatuurveranderingen, roest of andere problemen die slijtage of schade kunnen veroorzaken.
  • Sla verschillende items afzonderlijk op om mogelijke fouten te verminderen. Als je verschillende maten, kleuren of stijlen van hetzelfde item verkoopt, label ze dan duidelijk om verwarring te voorkomen. Als je meerdere landversies, modellen of edities van een item verkoopt, zorg er dan voor dat ze duidelijk zijn gemerkt.
  • Zorg voor passende verzend- en verwerkingsprocedures voor zelfverzonden bestellingen, zoals de verwerking van zware of omvangrijke items door twee personen.
  • Als je FBA gebruikt, zorg er dan voor dat je items bij het fulfillment center aankomen in de geadverteerde staat en in de juiste verpakking.

Verwerking van retourzendingen

  • Label en bewaar geretourneerde producten afzonderlijk om verwarring te voorkomen.
  • Je mag geretourneerde producten alleen als 'Nieuw' doorverkopen als ze voldoen aan de richtlijnen voor nieuwstaat. Zorg ervoor dat de originele verpakking ongeopend en intact is en dat alle componenten van het product aanwezig zijn.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates