Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Informatie over het land van herkomst van je producten verstrekken

Amazon verbetert voortdurend de tool Een product toevoegen. Deze inspanningen omvatten het verbeteren van de kwaliteit en consistentie van productvermeldingen op onze productpagina's zodat verkooppartners hun producten beter kunnen beschrijven, waarmee het vertrouwen van klanten om beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen, wordt vergroot.

Hoewel Pan-Europese FBA en EFN niet langer actief zijn over de grens van het VK en de EU, blijft ons FBA-exportprogramma functioneren. Hierdoor kunnen klanten in de EU de Amazon.co.uk-website bezoeken en kunnen klanten in het VK EU-stores bezoeken en producten bestellen om rechtstreeks naar hun thuisadres aan de andere kant van de grens te laten verzenden. Om de kwaliteit van Amazon-productvermeldingen te verbeteren en ervoor te zorgen dat FBA-exportbestellingen probleemloos over de grens worden verzonden, is informatie over het 'Land van herkomst (COO)' sinds 22 augustus 2021 verplicht. Dit heeft de volgende impact op je productvermeldingen:

  1. Nieuwe selectie: Je kunt geen nieuwe productvermeldingen aanmaken zonder de COO-informatie van je producten in het vervolgkeuzemenu te selecteren.
  2. Bestaande selectie: Verkopers kunnen bestaande productvermeldingen niet bewerken totdat de COO-informatie is verstrekt.

Veelgestelde vragen:

Wat is het land van herkomst (COO)?

Richtlijnen van de Britse overheid:

'De herkomstregels bepalen waar je goederen vandaan komen en welke goederen onder voorkeursovereenkomsten vallen. Dit betekent dat de herkomst de economische nationaliteit is van goederen die worden geïmporteerd en geëxporteerd (waar ze zijn geproduceerd of vervaardigd). Het gaat niet alleen om van waaruit ze zijn verzonden of waar ze zijn gekocht. Indien twee of meer landen bij de productie betrokken zijn, worden de goederen geacht van herkomst te zijn in het land of gebied waar zij voor het laatst in aanzienlijke mate zijn bewerkt of verwerkt.'

Volgens regels met betrekking tot het land van herkomst (COO) moeten bedrijven voor de inklaring van hun goederen bij de douane aangeven uit welk land deze afkomstig zijn. Het COO bepaalt of je goederen in aanmerking komen voor een andere behandeling. Bijvoorbeeld, verlaagde invoerrechten of het nultarief. Het COO van een product is het land waar het product in zijn geheel is verkregen of vervaardigd.

Na het einde van de Brexit-overgangsperiode moeten alle EU-bedrijven die naar het VK exporteren en Britse bedrijven die naar de EU exporteren informatie over land van herkomst verstrekken.

Om ervoor te zorgen dat je Amazon business door kan gaan zoals gebruikelijk en om je mogelijkheid te behouden om je productvermeldingen aan te maken en te bewerken, moet je voor al je productvermeldingen informatie over land van herkomst opgeven.

Meer informatie over COO vind je in onze video in Seller Central. Voor meer informatie, raadpleeg de richtlijnen van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Waar en hoe vind ik mijn COO-informatie?

Als je je land van herkomst niet weet, kun je contact opnemen met je leverancier. Die moet je deze informatie kunnen verstrekken. Meer richtlijnen voor het identificeren van je COO-informatie vind je in het TCA-document.

Ik ben geen lid van het FBA-exportprogramma, waarom moet ik informatie over het land van herkomst uploaden?

Amazon werkt voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit en consistentie van productvermeldingen op onze productpagina's. Hierdoor kunnen verkooppartners hun producten beter beschrijven waarmee het vertrouwen van klanten om beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen, wordt vergroot. Met dat in gedachten is het verstrekken van informatie over het land van herkomst (COO) een verplichte vereiste. Deze wijzigingen zijn op de volgende manieren van invloed op je productvermeldingen:

  1. Nieuwe selectie: Verkooppartners kunnen geen nieuwe productvermeldingen aanmaken zonder de informatie over het land van herkomst van de producten te selecteren in het vervolgkeuzemenu.
  2. Bestaande selectie: Verkopers kunnen bestaande productvermeldingen niet bewerken totdat de COO-informatie is verstrekt.

Om ervoor te zorgen dat je Amazon-bedrijf zoals gebruikelijk door kan gaan en om je mogelijkheid te behouden om je productvermeldingen aan te maken en te bewerken, moet je voor al je productvermeldingen informatie over het land van herkomst verstrekken. Op deze Hulp-pagina vind je stapsgewijze instructies voor het bijwerken van land van herkomst van je Amazon-productvermeldingen.

Ik heb meer dan één land van herkomst. Welke moet ik gebruiken?

Richtlijnen van de Britse overheid:

'De herkomstregels bepalen waar je goederen vandaan komen en welke goederen onder voorkeursovereenkomsten vallen. Dit betekent dat de herkomst de economische nationaliteit is van goederen die worden geïmporteerd en geëxporteerd (waar ze zijn geproduceerd of vervaardigd). Het gaat niet alleen om van waaruit ze zijn verzonden of waar ze zijn gekocht. Indien 2 of meer landen bij de productie betrokken zijn, worden de goederen geacht van herkomst te zijn in het land of gebied waar zij voor het laatst in aanzienlijke mate zijn bewerkt of verwerkt.'

Als je nog steeds niet zeker weet welk land je als COO voor je SKU-codes moet gebruiken, neem dan rechtstreeks contact op met de leverancier, die je het beste kan ondersteunen, of neem contact op met een douaneagent.

Raadpleeg de richtlijnen van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk voor meer informatie over het vaststellen van het land van herkomst.

Word ik hiertoe gedwongen als ik geen COO-informatie toevoeg aan mijn huidige productvermeldingen?

Amazon zal accounts die deze informatie niet verstrekken niet opschorten, maar als je deze informatie niet toevoegt, heeft dit wel de volgende impact op je productvermeldingen:

  1. Nieuwe selectie: Verkopers kunnen geen nieuwe productvermeldingen aanmaken zonder de informatie over het land van herkomst van de producten te selecteren in het vervolgkeuzemenu.
  2. Bestaande selectie: Verkopers kunnen bestaande productvermeldingen niet bewerken totdat de COO-informatie is verstrekt.

Om ervoor te zorgen dat je Amazon-bedrijf zoals gebruikelijk door kan gaan en om je mogelijkheid te behouden om je productvermeldingen aan te maken en te bewerken, moet je voor al je productvermeldingen informatie over het land van herkomst verstrekken. Op deze Hulp-pagina vind je stapsgewijze instructies voor het bijwerken van het land van herkomst.

Raadpleeg de Britse richtlijnen voor het VK en de EU-richtlijnen voor EU-landen.

Waarom is COO-informatie vereist om mijn verzendingen door de douane te laten goedkeuren?

Vanaf 31 december 2020, het einde van de Brexit-overgangsperiode, moeten alle producten die vanuit het VK naar de EU of andersom worden geëxporteerd COO-informatie verstrekken op hun douaneformulieren.

De regels voor COO vereisen dat bedrijven voor de douane-inklaring het land moeten vermelden waar hun goederen vandaan komen. Het land van herkomst bepaalt of je goederen in aanmerking komen voor een voorkeursbehandeling. Bijvoorbeeld, verlaagde invoerrechten of het nultarief

Raadpleeg de Britse richtlijnen voor het VK en de EU-richtlijnen voor EU-landen.

Ik werk mijn COO-informatie één voor één bij, maar ik kan het COO-veld voor een bepaald ASIN niet vinden.

Je kunt producten één voor één bijwerken door de SKU te vinden die je wilt bijwerken op het tabblad Voorraad beheren en vervolgens Productvermelding bewerken te selecteren. Afhankelijk van het producttype wordt de vervolgkeuzelijst Land van herkomst weergegeven op een van de volgende tabbladen: De tabbladen Naleving, Belangrijke informatie, Aanbieding of Meer gegevens. Als het veld COO ontbreekt voor een aanbieding, kun je de wijzigingen niet opslaan en wordt er een rood uitroepteken weergegeven bij het tabblad waar het COO-veld ontbreekt.

Hoe pas ik het land van herkomst in bulk aan voor mijn producten?


  1. Ga hier naar de pagina Producten toevoegen via uploaden
  2. Selecteer het producttype/de producttypes voor je productvermeldingen en klik vervolgens op Sjabloon genereren
  3. Open de sjabloon die je zojuist hebt gegenereerd en de 4 kolommen in:
    • Kolom A feed_product_type: geef het producttype op van het ASIN waarvoor je het land van herkomst wilt bijwerken
    • Kolom B item_sku: geef de SKU op waarvoor je het land van herkomst wilt bijwerken
    • update_delete-kolom (kolompositie varieert afhankelijk van het producttype): selecteer PartialUpdate (deze instelling zorgt ervoor dat de waarden in je catalogus ongewijzigd blijven voor kenmerken die je niet invult in de sjabloon)
    • country_of_origin-kolom (kolompositie varieert afhankelijk van het producttype): geef het land van herkomst van je product op
  4. Sla een kopie van het bestand op
  5. Ga naar de pagina Je voorraadbestand uploaden
  6. Selecteer in de vervolgkeuzelijst Bestandstype de optie Voorraadbestanden voor specifieke categorieën
  7. Blader naar het bestand en klik vervolgens op Uploaden

Heb ik een certificaat nodig om mijn COO-gegevens te bewijzen?

Nee, je hoeft geen certificaten voor het COO in Seller Central te uploaden. Door naar de volgende richtlijnen van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk te gaan, kun je controleren of de douaneautoriteiten aanvullende certificaten nodig hebben. We vragen verkooppartners echter niet om ondersteunende documentatie over het COO naar Seller Central te uploaden.

Waarom moet ik COO bijwerken als ik niet buiten mijn home-marketplace verkoop?

Amazon werkt voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit en consistentie van productvermeldingen op onze productpagina's. Hierdoor kunnen verkooppartners hun producten beter beschrijven en het vertrouwen van klanten vergroten om meer weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Met dat in gedachten is het verstrekken van COO-informatie een verplichte vereiste en is het van invloed op je productvermeldingen op de volgende manier:

1) Nieuwe selectie: Verkooppartners kunnen geen nieuwe productvermeldingen aanmaken zonder de informatie over het land van herkomst van de producten te selecteren in het vervolgkeuzemenu.

2) Bestaande selectie: Verkopers kunnen bestaande productvermeldingen niet bewerken totdat de COO-informatie is verstrekt.

Ik ben niet de fabrikant van mijn producten en mijn leverancier verstrekt geen COO-informatie. Waar kan ik COO-informatie vinden?

Je leverancier is het best in staat om je te helpen dit nauwkeurig vast te stellen; waarschijnlijk heeft deze de informatie moeten verstrekken toen deze de goederen oorspronkelijk naar je verzond. Als je leverancier geen COO kan verstrekken, kun je je douaneagent om verdere ondersteuning vragen.

Kan ik COO-informatie wijzigen?

Als je leverancier wijzigt, werk dan de COO-informatie dienovereenkomstig bij. Deze informatie kan op elk gewenst moment in Seller Central worden bijgewerkt via de vervolgkeuzelijst Land/regio van herkomst. Resterende voorraad binnen Amazon fulfillment centers kan nog steeds worden verkocht.

Moet ik COO bijwerken op ASIN- of aanbiedingsniveau?

Werk informatie op aanbiedingsniveau bij via de twee hierboven genoemde opties (handmatig bijwerken of bijwerken in bulk).

Kan ik 'E.U.' of 'E.C.' gebruiken als het land van herkomst?

Volgens de Europese Commissie 'worden de COO-regels (niet-preferentiële herkomstregels) gebruikt om het land van herkomst van goederen te bepalen voor de toepassing van de meestbegunstigingsbehandeling (MFN), maar ook voor de uitvoering van een aantal commerciële beleidsmaatregelen zoals antidumpingmaatregelen en compenserende heffingen, handelsembargo's, vrijwaringsmaatregelen en kwantitatieve beperkingen of tariefcontingenten.' Daarom moet COO expliciet de EU-lidstaat vermelden waarin het product volledig is verkregen of wezenlijk is vervaardigd.

Kan ik meer dan één COO verstrekken?

Je kunt slechts één land als land van herkomst selecteren in het vervolgkeuzemenu Land/regio van herkomst. Op basis van feedback van verkooppartners zoals jij hebben we het COO-veld nu bewerkbaar gemaakt, zodat je COO kunt bijwerken wanneer deze verandert.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates