Het professionele verkoopplan is een maandelijkse abonnementsservice die toegang biedt tot een waaier aan tools en voordelen, waaronder bulkproductvermeldingen, Amazon Marketplace Web Services (Amazon MWS), geautomatiseerde prijzen, uitgebreide zakelijke rapporten, aanpasbare verzendkosten en de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor topplaatsing op productpagina's. De maandelijkse abonnementskosten voor een professioneel verkoopplan verschillen per land en beginnen op de datum waarop je je aanmeldt. Ga voor meer informatie naar Accounts samenvoegen (voorheen Accounts koppelen).
Je komt in aanmerking voor terugbetaling voor een professioneel verkoopplan als er ten onrechte kosten bij je in rekening zijn gebracht vanwege technische problemen van Amazon. Gebruik de onderstaande tool om een terugbetaling aan te vragen.
Je komt in aanmerking voor terugbetaling voor een professioneel verkoopplan als je na het aanmelden geen professionele tools of voordelen hebt gebruikt. Als je je professionele verkoopplan wilt beëindigen, kom je in aanmerking voor een eenmalige terugbetaling van maximaal 3 maanden. Je verzoek om terugbetaling moet binnen 90 dagen na de betalingsdatum van de verkoopkosten van het professionele plan worden gestart. Als je aan deze criteria voldoet, gebruik dan de onderstaande tool om een terugbetaling aan te vragen.
Amazon kan geen vrijstelling geven als je je per ongeluk hebt aangemeld voor het professionele verkoopplan. De kosten zijn vermeld tijdens het aanmelden en in het Kostenoverzicht voor verkopen via Amazon. Je komt echter mogelijk in aanmerking voor een eenmalige terugbetaling als je binnen 90 dagen geen professionele tools of voordelen hebt gebruikt, zoals hierboven beschreven.
Vergeet niet dat je je accounttype na de verificatie van de identiteit van de verkoper op elk moment kunt wijzigen van Professioneel naar Individueel om te voorkomen dat de abonnementskosten voor een professioneel plan in de toekomst in rekening worden gebracht.
Nee. De abonnementskosten worden in rekening gebracht voor de toegang tot tools en voordelen. We voeren geen terugbetaling uit op basis van je verkoopgegevens.
Als je voldoet aan de terugbetalingscriteria en je aanvraag is goedgekeurd, voeren we een terugbetaling naar je oorspronkelijke betaalmethode uit. Als we de terugbetaling niet naar je oorspronkelijke betaalmethode kunnen uitvoeren, schrijven we het bedrag van de terugbetaling bij op het saldo van je verkopersaccount. Je verzoek om terugbetaling wordt binnen twee uur na goedkeuring door Amazon verwerkt. Afhankelijk van het beleid van de kaartuitgever kan het tot 30 dagen duren voordat het bedrag van de terugbetaling op je oorspronkelijke betaalmethode wordt weergegeven. Als je de terugbetaling niet binnen 30 dagen ziet, neem dan contact op met je kaartuitgever voor hulp.
Nee, de maandelijkse abonnementskosten voor een professioneel verkoopplan worden alleen in rekening gebracht als je op de factureringsdatum ten minste 1 koopbaar ASIN in een store hebt vermeld.
Ja, de kosten worden in rekening gebracht voor de periode waarin professionele tools of voordelen zijn gebruikt, ongeacht je verkoopgegevens.
Ja, de kosten worden in rekening gebracht voor de maand waarin je account is geblokkeerd of opgeschort.
Ja, de abonnementskosten worden in rekening gebracht voor de periode waarin je account in de vakantiemodus staat.
Je kunt de in rekening gebrachte abonnementskosten bekijken door naar het tabblad Overzichten in Seller Central te gaan, Betalingen te selecteren en vervolgens het afschrift te selecteren dat overeenkomt met de dag van de maand waarop je je hebt aangemeld voor het professionele verkoopplan. De abonnementskosten worden weergegeven in de categorie verkoopkosten.
Ja, je kunt downgraden naar een individueel verkoopplan op de pagina Accountinstellingen. De maandelijkse abonnementskosten voor het professionele verkoopplan voor de volgende maanden worden niet langer in rekening gebracht, als je geen actieve productvermeldingen hebt in andere stores waar je een professioneel plan hebt. Je kunt doorgaan met verkopen in Amazon-stores, maar je kunt niet langer gebruikmaken van de diensten van het professionele verkoopplan. Als je samengevoegde accounts wilt downgraden, moet je elk land of elke regio downgraden. Anders worden er nog steeds kosten in rekening gebracht voor het professionele verkoopplan als je actieve productvermeldingen hebt.
Je maandelijkse kosten voor een professioneel verkoopplan kunnen variëren afhankelijk van of je accounts zijn samengevoegd of niet. Je samengevoegde accounts worden vermeld in de store-schakelaar bovenaan de Seller Central-pagina. Als je je accounts niet hebt samengevoegd, betaal je de volledige abonnementskosten in elk land (of regio, in het geval van Noord-Amerika en Europa). Als je accounts zijn samengevoegd, betaal je abonnementskosten met korting.
Je maandelijkse kosten bedragen:
Als je bijvoorbeeld samengevoegde professionele-verkoopplanaccounts hebt in India (geen abonnementskosten) en Mexico (abonnementskosten 600 MXN/USD $ 30,43), dan betaal je USD $ 30,43 aan abonnementskosten per maand. Als je samengevoegde professionele-verkoopplanaccounts hebt in Noord-Amerika (abonnementskosten USD $ 39,99), Europa (abonnementskosten € 39/USD $ 45,94) en Japan (abonnementskosten ¥ 4900/USD $ 44,18), betaal je alleen USD $ 39,99, proportioneel verdeeld over elk land of elke regio waarin je een actieve productvermelding hebt en afzonderlijk in elke lokale valuta in rekening gebracht. De in rekening gebrachte bedragen zijn exclusief belasting (behalve in Brazilië en Mexico) en buitenlandse transactiekosten die mogelijk door je bank of creditcarduitgever in rekening worden gebracht, en kunnen variëren op basis van wisselkoersen.
Door accounts samen te voegen, creëer je een uniforme verkoopervaring in alle internationale stores van Amazon en kun je je zakelijke activiteiten eenvoudiger beheren en opschalen. Je kunt ook toegang krijgen tot tools die voorheen beperkt waren tot één land, evenals kortingen op je abonnementskosten, zoals hierboven beschreven.
Je kunt je account sluiten met behulp van de selfservice-tool in Seller Central. Houd er rekening mee dat Amazon geen financiële transacties met het account meer kan uitvoeren nadat het is gesloten.