Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Meer informatie over parent-child-relaties

Wanneer je parent-child-relaties (ook wel 'variaties' genoemd) tussen producten maakt, help je klanten bij het vinden van verschillende versies van het product dat ze bekijken. Een T-shirt kan bijvoorbeeld verkrijgbaar zijn in meerdere maten en kleuren. Het parent-product is het T-shirt zelf (korte mouw, katoen, ronde hals). Het child-product is de variatie van de parent (T-shirt in roze, T-shirt in XXXL). Zie Variatierelaties voor meer informatie.

Mogelijk kun je ook de functie Mijn bestand controleren gebruiken om variatiesets in je voorraadbestand automatisch te detecteren.

Wat is een parent-child-relatie?

Stel dat een klant op zoek is naar een T-shirt op Amazon en 10 producten vindt. Elk shirt wordt geleverd in 3 maten en 2 kleuren, wat betekent dat er 6 unieke maat- en kleurencombinaties voor elk T-shirt zijn. Bij vermenigvuldiging met 10 producten zijn er 60 afzonderlijke producten die aan de zoekcriteria voldoen. In plaats van alle 60 producten weer te geven, groepeert Amazon vergelijkbare producten met behulp van parent-child-relaties. Het resultaat: de catalogus toont slechts één product (het T-shirt) en de productpagina toont de variaties (grootte en kleur).

Hoewel parent-producten geen variatiethema-kenmerken hebben, kun je een afbeelding gebruiken om je parent-product weer te geven. Die afbeelding kan zowel een maat als een kleur weergeven. Het parent-product gebruikt een afbeelding van een rood T-shirt in maat M. Voor een optimale winkelervaring raden wij je aan een afbeelding te gebruiken die een typisch voorbeeld is van de beschikbare variaties voor je producten.

Wanneer een parent-child-relatie moet worden gebruikt

Niet elke categorie ondersteunt parent-child-relaties, maar als er een geschikt variatiethema bestaat voor je producten, moet je voor je producten een parent-child-relatie instellen.

Notitie: Zie het voorraadbestand voor je specifieke categorie om te zien of de categorie relaties ondersteunt.

Stel dat je bijvoorbeeld zowel lippenstift als handlotion verkoopt in de categorie Beauty. Door het Beauty-sjabloon te controleren, zie je dat de categorie Beauty kleurvariaties ondersteunt, maar geen geurvariaties. Lipsticks verschillen per kleur, dus je moet voor elk product in je voorraad een parent-child-relatie instellen. Lotions variëren echter per geur, dus hiervoor gebruik je geen parent-child-relaties omdat categorie Beauty dit variatiethema niet ondersteunt.

Niet alle gerelateerde producten zijn geldige variaties. De volgende vragen kunnen je helpen om te bepalen of bepaalde producten geldige variaties zijn:

  • Zijn de producten fundamenteel hetzelfde?
  • Variëren de producten slechts op een paar specifieke manieren?
  • Verwachten klanten deze producten samen te vinden op één productpagina?
  • Kunnen de producten dezelfde titel delen?
Notitie: Amazon kan producten verwijderen die niet correct gebruikmaken van bestaande variatiethema's.

Een parent-child-relatie tot stand brengen

Gebruik voorraadbestanden of de tool Een product toevoegen om parent-child-relaties tussen producten tot stand te brengen. Je kunt de bestaande child ASIN('s) voor parent ASIN-codes bekijken in de Amazon-catalogus op de pagina Een product toevoegen in je verkopersaccount. Staat jouw product niet in de Amazon-catalogus, dan moet je een nieuw ASIN maken. Zie het Beleid voor het maken van ASIN-codes voor meer informatie.

Mogelijk kun je ook de functie Mijn bestand controleren gebruiken om variatiesets in je voorraadbestand automatisch te detecteren. Zie De functie Mijn bestand controleren gebruiken voor meer informatie en ondersteunde categorieën.

In de sjabloon voorraadbestand vind je alles wat je nodig hebt om een parent-child-relatie in te stellen. In de volgende tabel zie je hoe je een voorraadbestand kunt gebruiken om een parent-child-relatie in te stellen voor een T-shirt dat verkrijgbaar is in drie maten en twee kleuren.

Notes:
  • De exacte kolomkoppen in je productsjabloon kunnen verschillen. Raadpleeg het tabblad Gegevensdefinities in je sjabloon voorraadbestand voor de specifieke kolommen die je gebruikt om relaties tot stand te brengen.
  • Sommige kenmerkvelden in je sjabloon kunnen als optioneel worden vermeld, maar ze zijn toch vereist om je aangeboden child-producten nauwkeurig te kunnen beschrijven in relatie tot de variaties van elk parent-product.

SKU Titel Maat Kleur Parentage Parent SKU Type relatie Variatiethema Prijs Aantal
101 T-shirt

parent

SizeColor

101MB Koningsblauw T-shirt M Medium Koningsblauw child 101 variatie SizeColor 15,97 50
101SB Koningsblauw T-shirt S Small Koningsblauw child 101 variatie SizeColor 15,97 50
101LB Koningsblauw T-shirt L Large Koningsblauw child 101 variatie SizeColor 17,97 50
101MR Engels rood T-shirt M Medium Engels kersenrood child 101 variatie SizeColor 15,97 50
101SR Engels rood T-shirt S Small Engels kersenrood child 101 variatie SizeColor 15,97 50
101LR Engels rood T-shirt L Large Engels kersenrood child 101 variatie SizeColor 17,97 50

In het bovenstaande voorbeeld is SKU 101 'T-shirt' het parent-product. Omdat parent-producten niet te koop worden aangeboden, zijn velden zoals maat, kleur, prijs en aantal irrelevant en mogen ze niet worden gebruikt.

Je moet nog wel andere aspecten van het parent-product beschrijven, waaronder een afbeelding die het gegeneraliseerde product vertegenwoordigt. De enige informatie die je weglaat, heeft specifiek betrekking op prijs, beschikbaarheid en verzending.

De kolom Variatiethema geeft aan dat producten in deze specifieke parent-child-relatie van elkaar verschillen op basis van zowel kleur als maat. Op het tabblad Gegevensdefinities in de voorraadsjabloon staan de termen die je kunt gebruiken voor variatiethema's.

Notes:
  • Zorg ervoor dat je alleen SKU-codes gebruikt voor het instellen van relaties.
  • Vul geen waarden in voor prijs en aantal voor parent-producten. Wanneer je wel een prijs en aantal toevoegt, kunnen je producten uit de catalogus verdwijnen.
  • Wanneer je je child-producten vermeldt, moet je elk child-product volledig beschrijven en gegevens opnemen voor alle variatiekenmerken van het parent-product, zodat ze worden opgenomen in de zoekresultaten en op productpagina's.
  • Volg de aanbevelingen in de Stijlgidsen voor productpagina's bij het bepalen van de variatiekenmerken die voor elk child-product moeten worden gebruikt.

Hoe voeg je een child-variant toe aan een bestaande variant?

Je kunt een nieuwe child-variant toevoegen aan een bestaande parent-child-variatie met behulp van een categoriespecifieke sjabloon.

Voer in de sjabloon het volgende in: informatie over het huidige parent-product, één bestaand child-product en de nieuwe child-gegevens. Je moet een 'PartialUpdate' uitvoeren op de parent en bestaande child en een 'Update' op de nieuwe child.

Bijvoorbeeld:

Bestand SKU Titel Maat Kleur Percentage Parent SKU Type relatie Variatiethema Prijs Aantal Update Delete
Bestaande parent ParentSKU T-shirt

parent

SizeColour

PartialUpdate
Bestaande child ChildSKU Blauw T-shirt M M Blauw child ParentSKU variatie SizeColour 15 50 PartialUpdate
Nieuwe child NewChildSKU Roze T-shirt M M Roze child ParentSKU variatie SizeColour 15 50 Update

Hoe variaties op productpagina's worden weergegeven

Parent-child-relaties helpen om zoekresultaten beheersbaar te maken voor klanten. Je kunt bijvoorbeeld een shirt aanbieden dat verkrijgbaar is in vier kleuren en vier maten. In plaats van alle 16 unieke combinaties van het product in de zoekresultaten weer te geven, wordt slechts één product uit de parent-child-groep weergegeven. Het specifieke product dat verschijnt, is afhankelijk van de categorie.

Productpagina's in de categorieën Kleding, Sport en buiten, en Beauty.

De categorieën Kleding, Sport en buiten, en Beauty tonen best verkopende parent-producten in de zoekresultaten en op productpagina's. Dit betekent dat weergave-elementen zoals producttitel, beschrijving en opsommingstekens worden weergegeven op basis van de gegevens die aan het parent-product zijn gekoppeld. Voordat klanten het product kunnen kopen, moeten ze eerst de vervolgkeuzemenu's op de productpagina gebruiken om aan te geven welk child-product ze willen kopen. Bij het selecteren van opties in de vervolgkeuzemenu's wordt er geen nieuwe productpagina geladen.

Wanneer klanten in bijvoorbeeld de categorie Kleding op zoek zijn naar een T-shirt, verschijnen de best verkopende parent-producten.

Wanneer klanten de T-shirt-productvermelding selecteren, wordt op de productpagina het parent-product weergegeven.

Kopers selecteren een grootte in het vervolgkeuzemenu.

XML gebruiken voor parent-child-relaties

Je kunt XML-uploads gebruiken in plaats van sjablonen voor voorraadbestanden om relaties tussen producten in te stellen.

Parent-child-relaties verwijderen

Meer informatie over het verwijderen van relaties tussen producten vind je in Je voorraadbestand wijzigen: Speciale overwegingen.


Meer informatie over parent-child-relaties


Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates