Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Promoties

Met promoties kun je je producten onderscheiden van die van de concurrentie en de verkoop stimuleren. Promoties zijn echter het meest effectief wanneer je aanbieding de Buy Box wint. Anders kan de promotieboodschap niet worden weergegeven op de productpagina. Zie Hoe de Buy Box werkt voor meer informatie over het winnen van de Buy Box.

Wanneer start je een promotie?

Een goede tijd om een promotie te starten is als de verkoop afneemt of vlak blijft. Op dat punt kun je zowel bestaande als nieuwe klanten aanzetten om tot aankoop over te gaan. Je kunt je aanbieding ook onderscheiden van die van de concurrentie en bestaande klanten stimuleren om nieuwe producten uit te proberen.

Er zijn verschillende opties waaruit je kunt kiezen bij het maken van een promotie:

  • Gratis verzending
  • Korting
  • Tweede item gratis

Succesvolle promoties

Succesvolle promoties stimuleren klanten om je product te kopen. Voor een effectieve promotie volg je deze richtlijnen:

  • De klant moet van de promotie op de hoogte zijn. Overweeg om campagnes op sociale media uit te voeren om online verkeer naar je promotie te leiden.
  • De promotie is tijdgebonden. Klanten reageren vaak op tijdelijke aanbiedingen, omdat ze het aanbod niet willen mislopen als ze te lang wachten. Experimenteer met de duur, afhankelijk van je product.
  • De promotie is waardevol genoeg om de keuze van de klant te beïnvloeden. Volg de huidige verkoop en verzamel feedback om erachter te komen welke aanbiedingen je potentiële klanten het aantrekkelijkst vinden. Zo krijg je voldoende inzicht om je promoties op basis daarvan aan te passen.
Notitie: Als je overweegt om promoties voor je producten te tonen, houd er dan rekening mee dat deze niet expliciet of impliciet kunnen worden aangeboden als beloning voor klantenrecensies.

Beperkingen

Amazon legt beperkingen op voor de volgende categorieën van bepaalde soorten promoties:

  • FBA-bestellingen (Fulfillment by Amazon): Uitgesloten van promoties met gratis verzending.
  • Wijn: Uitgesloten van alle promoties, behalve promoties met korting.
  • Software en videogames: Uitgesloten van promoties met gratis verzending.

Een referentieprijs op je producten tonen

Als je klanten een referentieprijs op je producten wilt laten zien, ben je wellicht geïnteresseerd in de volgende functies:

Aanbevolen verkoopprijs (AVP): Als je een AVP wilt tonen, bekijk dan het EU-beleid inzake referentieprijzen van Amazon en vul het veld Aanbevolen verkoopprijs in, dat nu beschikbaar is in het bestand voor het uploaden van voorraad in Seller Central of via feeds. Deze informatie kan worden gebruikt om de AVP op de productpagina weer te geven. Raadpleeg het Amazon-beleid inzake referentieprijzen voor meer informatie over het EU-beleid inzake referentieprijzen van Amazon. Bij het verstrekken van een AVP dien je rekening te houden met het volgende:

  • Volgens het EU-beleid inzake referentieprijzen van Amazon moet je ervoor zorgen dat de opgegeven AVP actueel blijft. Dit houdt in dat het betrokken product onlangs in het kader van de RRP op de toepasselijke marketplace in aanzienlijke aantallen is verkocht. Als we vaststellen dat de opgegeven AVP niet voldoet aan het EU-beleid inzake referentieprijzen van Amazon, zullen we deze niet weergeven.
  • In de meeste categorieën bieden meerdere verkopers hetzelfde product aan via een pagina met één detail. Dit zorgt voor een georganiseerde, uniforme productaanwezigheid in onze catalogus en verhoogt het gemak van vergelijkend winkelen voor potentiële kopers. Net als bij andere cataloguskenmerken wordt de productinformatie die uiteindelijk op een Amazon-pagina met één detail wordt weergegeven, door geautomatiseerde bedrijfslogica geselecteerd uit de verschillende productinformatie die is opgegeven door de verschillende verkopers. (Raadpleeg voor meer informatie Een fout corrigeren op een productpagina.)

Notitie: Productpagina's zijn dusdanig vereenvoudigd dat deze alleen de aanbiedingsprijs en, indien van toepassing, de aanbevolen verkoopprijs weergeven. Als je de aanbiedingsprijs gebruikt, is er na de wijziging geen apart veld of weergave meer voor vooraf afgeprijsde prijzen.

Zie ook


Promoties


Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates