Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Zoektermen effectief gebruiken

Het is belangrijk om zoektermen op te geven die klanten zouden kunnen gebruiken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Zo kunnen ze jouw producten vinden.

Amazon beperkt de lengte van het kenmerk Zoektermen tot minder dan 250 bytes. De limiet voor zoektermen is van toepassing op zowel onlangs geregistreerde als bestaande ASIN-codes.

Tips voor het optimaliseren van je zoektermen:

  • Blijf onder de lengtelimiet.
  • Voeg synoniemen toe.
  • Voeg spellingsvarianten toe; onjuiste spelling is onnodig.
  • Voeg afkortingen en alternatieve namen toe.
  • Je mag kleine letters gebruiken.
  • Je hebt geen leestekens nodig, zoals: ';', ':', '-'.
  • Scheid woorden met spaties.
  • Herhaal geen woorden in het veld Zoektermen.
  • Stopwoordjes zoals 'een', 'en', 'door', 'voor', 'van', 'de', 'het', 'met' enz. zijn niet nodig.
  • Gebruik enkelvoud of meervoud; het is niet nodig beide te gebruiken.

Verboden gebruik van zoektermen (trefwoorden):

Het overtreden van deze regels kan ertoe leiden dat je ASIN wordt onderdrukt en dat er actie wordt ondernomen tegen je account.

  • Neem je merk of andere merknamen niet in de zoektermen op.
  • Neem geen ASIN-codes in de zoektermen op.
  • Voeg geen godslastering toe.
  • Geen tijdelijke uitspraken zoals 'nieuw' of 'nu met korting'.
  • Gebruik geen subjectieve claims, zoals 'beste', 'goedkoopste', 'geweldige' enz.
  • Voeg geen beledigende of aanstootgevende termen toe.

Merknamen: Apple, Nike, Amazon enz.
Tijdelijke woorden: nu beschikbaar, gloednieuw, actueel, afgeprijsd, net gelanceerd, laatste kans, last minute, laatste, beperkt beschikbaar, nieuw, met korting, deze week (maand, jaar enz.), vandaag enz.
Subjectieve woorden: geweldig, beste, goedkoop, goedkoopste, effectief, snelste, goede deal, minst, de meest, populair, trending enz.

Voorbeeld

Goede zoektermen

snijdplank snijplank slagersblok bamboe hout houten grote hybride polypropyleen plastic geschikt voor etenswaren antislip keuken dubbelzijdig oppervlak antimicrobieel natuurlijk bpa vrij tegen vlekken beschadiging resistent milieuvriendelijk groef

Overtollige woorden

We raden je aan om de volgende typen woorden niet in je zoektermen op te nemen:

Categorie Woorden om te vermijden
Stopwoorden: een, ook, en, alle, zijn, zoals, op, omdat, geweest, maar, door, voor, van, in, is, van, op, of zo, sommige, zulke, de, het, was, waren, met

Zoektermen toevoegen doe je als volgt:

  1. Klik in het tabblad Voorraad op Voorraad beheren.
  2. Klik op Bewerken, rechts van elk vermeld product.
  3. Klik op de pagina die wordt geopend op het tabblad Trefwoorden en voer je trefwoorden in het vak Zoektermen in.

Meer informatie over het optimaliseren van productvermeldingen voor zoekopdrachten.

Notitie: Amazon behoudt zich het recht voor om niet alle opgegeven trefwoorden te gebruiken voor het ophalen van producten. Redenen voor het niet gebruiken van alle trefwoorden zijn o.a. verwerkingsefficiëntie van de zoekfunctie, mogelijke manipulatie van zoekresultaten, irrelevante zoektermen en aanstootgevende of illegale termen.

Veelgestelde vragen

1. Wat is het verschil tussen bytes en tekens?

Het veld Zoektermen in Seller Central heeft een ingebouwde byteteller die stopt met het accepteren van invoer bij het bereiken van de lengtelimiet. Deze limiet wordt aangegeven in bytes en niet in tekens, aangezien sommige zoektermen tekens van meerdere bytes bevatten.

Bytes komen 1:1 overeen met alfanumerieke tekens (bijvoorbeeld a – z, A - Z, 0 - 9). De lengte wordt variabel als het gaat om complexere tekens zoals umlauten in het Duits (bijvoorbeeld ä), die 2 bytes per teken kunnen zijn. Andere complexe tekens, zoals Japanse en Chinese tekens, kunnen 3 of 4 bytes zijn. Er zijn gevallen waarbij zoektermen zowel tekens van één als meerdere bytes kunnen bevatten, wat de voorspelling van het aantal tekens complex maakt.

2. Worden spaties en leestekens meegeteld?

Nee. Voor het berekenen van de lengte van zoektermen telt de zoekfunctie van Amazon geen spaties of leestekens mee. Voor de leesbaarheid moeten zoektermen gescheiden worden door spaties. Leestekens mogen worden gebruikt, maar zijn niet verplicht.

3. Waarom is er maar één veld Zoektermen?

Het veld Zoektermen is teruggebracht van vijf velden naar één veld om de kwaliteit van de zoekresultaten van Amazon te verbeteren. Eerder was het mogelijk om maximaal 5000 bytes aan zoektermen toe te voegen, maar dit genereerde veel spam (irrelevante zoektermen). De verlaagde limiet voor zoektermen helpt verkopers zich te concentreren op het gebruik van uitsluitend relevante woorden om specifieke producten te beschrijven.

4. Wat is er gebeurd met de zoektermen in de verwijderde velden toen de zoektermvelden werden teruggebracht tot één veld?

Om deze wijziging te vergemakkelijken, werd de inhoud van alle zoektermvelden samengevoegd in het eerste veld. Aan verkopers werd gevraagd om op Opslaan en Voltooien te klikken om de inhoud te overschrijven en daarbij binnen de lengtelimiet te blijven. Verkopers mochten de inhoud bewerken alvorens op Opslaan te klikken. Eenmaal opgeslagen, waren er geen overtollige woorden meer.

5. Wat gebeurt er als mijn zoektermen de limiet overschrijden?

Als zoektermen de limiet overschrijden, wordt geen van de zoektermen voor dat ASIN geïndexeerd door de Amazon-zoekfunctie. Geïndexeerd worden betekent dat je ASIN in aanmerking komt (hoewel dit niet wordt gegarandeerd) om in zoekresultaten te verschijnen voor overeenkomende zoektermen.

6. Hoe update ik de zoektermen voor mijn ASIN's in bulk?

Als de optie Overzicht van productvermeldingen per categorie is ingeschakeld op het tabblad Voorraad in je Seller Central-account, kun je een spreadsheet van de bestaande productvermeldingen downloaden. Als deze optie niet is ingeschakeld, kun je de Ondersteuning voor verkopers vragen om die optie in je account in te schakelen. Nadat je je huidige productvermeldingen hebt gedownload, kun je een sjabloon Voorraadbestand gebruiken om bulk-uploadwijzigingen uit te voeren met behulp van de functie "Gedeeltelijke update".

7. Waarom zijn sommige van mijn zoektermen niet opzoekbaar?

Amazon bepaalt de relevantie van zoektermen aan de hand van een machine-learning-model. De termen die we relevant achten, kunnen in de loop van de tijd veranderen omdat het machine-learning-model van Amazon voortdurend gegevens verzamelt. Dit is een geautomatiseerd proces en Amazon behoudt zich het recht voor om niet alle opgegeven trefwoorden te gebruiken voor het ophalen van producten.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates