Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Kan Amazon feedback verwijderen die ik heb ontvangen?

Amazon verwijdert in het algemeen geen feedback van klanten, zelfs niet als deze ongerechtvaardigd is of als het probleem is opgelost.

Er zijn echter enkele situaties waarin Amazon feedback van klanten kan verwijderen of doorstrepen. In dergelijke situaties wordt de impact van de feedback verwijderd uit je feedbackbeoordeling en uit je Percentage defecte bestellingen als je verzoek wordt ingewilligd. Hieronder volgen de scenario's waarin Amazon feedback kan verwijderen of doorstrepen:

Verwijdering van feedback

Amazon verwijdert feedback als blijkt dat dit noodzakelijk is vanwege de volgende gevallen:
  • De feedback bevat woorden die in het algemeen als obsceen of godslasterlijk worden beschouwd.
  • De feedback bevat verkoperspecifieke persoonsgegevens, waaronder e-mailadressen, volledige namen of telefoonnummers.
  • Het volledige feedbackcommentaar is een productrecensie. Bijvoorbeeld: 'De Acme Super-Widget mist de scherpte en snelheid van de Acme Ultra Widget.'

Als het commentaar echter zowel een productrecensie als feedback over je service bevat, verwijderen we de feedback niet. Bijvoorbeeld: 'De verzendservice van de verkoper was erg traag en de Acme Super-Widget mist de scherpte en snelheid van de Acme Ultra Widget.'

Feedback doorstrepen

In de volgende gevallen kan Amazon de feedback doorstrepen:

  • De bestelling is Fulfilled by Amazon: Het volledige commentaar heeft expliciet betrekking op de bezorgervaring voor een Fulfilled by Amazon-bestelling (FBA). Naast het doorstrepen wordt de volgende verklaring weergegeven: Dit item is Fulfilled by Amazon en we nemen de verantwoordelijkheid voor deze fulfillment.
  • De bestelling is verzonden met behulp van de service Verzending kopen: Het volledige commentaar heeft betrekking op een vertraagde of niet-geleverde bestelling, die je op tijd hebt verzonden met behulp van Verzending kopen-services. Naast het doorstrepen wordt de volgende verklaring weergegeven: 'De fulfillment-problemen in verband met deze bestelling waren niet te wijten aan de verkoper.'

Als een deel van de reactie echter van toepassing is op de staat van je product zoals aangegeven in je productvermelding (Nieuw, Tweedehands, enz.), of een service die jij, in plaats van Amazon, verstrekt of geregeld hebt om aan de koper te verstrekken, blijven de feedback en de negatieve beoordeling ongewijzigd.

Verschil tussen feedback van klanten en productrecensies

Onthoud het verschil tussen feedback van klanten en een productrecensie:

  1. Feedback van klanten: Feedback gaat over de ervaring van de klant met de bestelling, inclusief verzending en klantenservice, en wordt gebruikt als onderdeel van de feedbackbeoordeling van een verkoper.
  2. Productrecensie: Recensies worden weergegeven op de productpagina van een ASIN en beschrijven de ervaring van de klant met het product, ongeacht de verkoper of waar het is gekocht.
Belangrijk: Productrecensies zijn meningen van kopers over het feit of ze tevreden zijn met het product of niet, in de veronderstelling dat ze het bestelde product hebben ontvangen in de staat waarin ze het verwachtten te ontvangen.
Notitie: Commentaar over de nauwkeurigheid van een productbeschrijving en/of de staat van een product wordt bewaard, omdat verkopers verantwoordelijk zijn om een product te leveren dat overeenkomt met wat is beschreven op de productpagina. Dit houdt onder meer in dat nieuwe producten in onbeschadigde, volledige en werkende staat aankomen en dat tweedehandsproducten aankomen zoals beschreven.

Raadpleeg Feedback van klanten voor FBA-productvermeldingen voor meer informatie.

Notitie: Als de feedback die je hebt ontvangen aan de bovenstaande criteria voldoet, kun je verwijdering aanvragen via Feedbackbeheerder . De stappen voor het aanvragen van verwijdering van feedback worden beschreven in Verwijdering van feedback aanvragen. Je kunt de problemen van kopers oplossen door hun feedback te beantwoorden met behulp van Feedbackbeheerder. Raadpleeg Een openbaar antwoord plaatsen voor meer informatie over het beantwoorden van hun feedback.
Belangrijk: Je kunt verwijdering van feedback alleen aanvragen via Feedbackbeheerder . Als je contact opneemt met onze ondersteuningsteams via 'Contact' of andere methoden dan Feedbackbeheerder om feedback te verwijderen, kan dit leiden tot deactivering van het account. Verwijderingsverzoeken moeten worden ingediend binnen 90 dagen na het indienen van de feedback. Het systeem voorkomt verwijdering van feedback na 90 dagen.

Raadpleeg Welke tools worden er gebruikt om feedback van verkopers te beheren? voor meer informatie over het gebruik van Feedbackbeheerder.

Ga voor meer informatie naar de volgende Hulp-pagina's voor het verwijderen van feedback:

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates