Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Kan Amazon feedback verwijderen die ik heb ontvangen?

Amazon verwijdert in het algemeen geen feedback van kopers, zelfs niet als deze ongerechtvaardigd is of als het probleem is opgelost. Zie Over de feedbackbeheerder voor meer informatie over het afhandelen van en reageren op feedback van kopers.

Er zijn echter enkele situaties waarin Amazon feedback van kopers verwijdert of doorstreept. In dergelijke situaties wordt de impact van de feedback verwijderd uit je feedbackbeoordeling en uit je Percentage defecte bestellingen (ODR) als je verzoek wordt ingewilligd.

Amazon verwijdert feedback alleen in de volgende gevallen:

  • De feedback bevat woorden die in het algemeen als obsceen of godslasterlijk worden beschouwd.
  • De feedback bevat verkoperspecifieke persoonsgegevens, waaronder e-mailadressen, volledige namen of telefoonnummers.
  • Het volledige feedbackcommentaar is een productrecensie. Bijvoorbeeld:
    De Acme Super-Widget mist de scherpte en snelheid van de Acme Ultra Widget.

    Als het feedbackcommentaar echter slechts gedeeltelijk een productrecensie is maar ook feedback bevat over de service van de verkoper, wordt deze feedback niet verwijderd. Bijvoorbeeld:

    De verzendservice van de koper was erg traag en de Acme Super-Widget mist de scherpte en snelheid van de Acme Ultra Widget.
Notitie: Contactgegevens van klanten worden alleen aan verkopers verstrekt voor het uitvoeren van een bestelling. Eventuele aanvullende communicatie met kopers dient te geschieden via de service Berichten koper-verkoper. Dit zorgt ervoor dat e-mail wordt gefilterd op spam en phishingpogingen. We bewaren ook een kopie van alle correspondentie ter bescherming van onze klanten en verkopers.

Amazon zal feedback doorstrepen in het volgende geval:

  • Het volledige feedbackcommentaar heeft betrekking op de fulfillment of klantenservice voor een bestelling die is geleverd door Amazon. Beoordeelde feedback die expliciet betrekking heeft op de fulfillment en klantenservice voor een FBA-bestelling (Fulfilled by Amazon), wordt niet verwijderd. Er verschijnt echter een streep door de beoordeling met de volgende verklaring:
  • Dit item is geleverd door Amazon en we nemen de verantwoordelijkheid voor deze fulfillment.

We raden je ten zeerste aan met kopers samen te werken om negatieve feedback op te lossen. Kopers kunnen hun feedback over een verkopertransactie bijwerken binnen 60 kalenderdagen vanaf de datum waarop ze de feedback oorspronkelijk hebben gegeven. Ze kunnen dit één keer doen voor elke verkopertransactie.

Als je van mening bent dat de feedback die je hebt ontvangen voldoet aan een van de bovenstaande criteria voor verwijdering, kun je de Feedbackbeheerder gebruiken om verwijdering ervan te verzoeken. Zie Over de Feedbackbeheerder voor meer informatie.

Notitie: Verwijderingsverzoeken moeten worden ingediend binnen 90 dagen na het indienen van de feedback. Het systeem voorkomt verwijdering van feedback na 90 dagen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates