Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Verzendsjabloon voor zware en grote

Het standaard Nederlandse verzendbeleid voor verkopers van Amazon is als volgt:

Verkopers moeten standaardbezorging aanbieden voor alle adressen in Nederland met dezelfde verzendkosten. Indien je dit beleid niet naleeft, kan er actie worden ondernomen tegen je verkoopaccount. De volgende acties zijn voorbeelden van gedrag van verkopers dat niet is toegestaan volgens dit beleid:

    • Opsommingstekens van productbeschrijvingen gebruiken om bezorging aan bepaalde regio's te weigeren of om extra bezorgkosten aan te vragen
    • Opsommingstekens van productbeschrijvingen gebruiken om bezorging aan bepaalde regio's te weigeren of om extra bezorgkosten aan te vragen
    • Contact opnemen met klanten om extra bezorgkosten aan te vragen.

De enige uitzondering op het bovenstaande beleid geldt voor producten die in aanmerking komen voor bezorging op afspraak als onderdeel van hun inschrijving in het Zwaar en Groot-programma. Als onderdeel van dit Zwaar en Groot-programma kunnen verkopers de bezorgkosten in regio's aanpassen via hun verzendinstellingen, maar ze moeten nog wel steeds voldoen aan alle andere vereisten van het beleid.

Notitie: De verzendsjabloon voor grote en zware items wordt momenteel alleen op uitnodiging aangeboden, op basis van de mogelijkheid om te voldoen aan de onderstaande criteria. Neem contact op met large-delivery@amazon.co.uk voor meer informatie.

Het bevat twee nieuwe bezorginstellingen: Geplande bezorging en bezorging op afspraak naast de standaard Amazon-sjablonen, waaronder instellingen voor standaardverzending en versnelde verzending.


  1. Verkopers die zijn goedgekeurd voor het gebruik van een geplande bezorging, kunnen:
    • De klant de mogelijkheid bieden om zijn/haar telefoonnummer bij het afrekenen bij te werken
    • Klanten volledige trackingmogelijkheden bieden
    • Verschillende tarieven instellen op basis van regio's
  2. Verkopers die zijn goedgekeurd voor Bezorging op afspraak kunnen:
    • Klanten een aantal bezorgdatums aanbieden via een kalender bij het afrekenen
    • Klanten volledige trackingmogelijkheden bieden
    • Verschillende tarieven instellen op basis van regio's

Geschiktheidscriteria zijn van toepassing.


  1. Geldige tracking (VTR): Je moet een transportdienst gebruiken die Amazon gedetailleerde verzendgegevens verstrekt voor alle SKU-codes die zijn gekoppeld aan de bezorgsjabloon voor zware en grote producten.
  2. Bezorgprestaties: > 96% van de bestellingen met behulp van de verzendsjabloon voor zware en grote items moeten worden geleverd op de afgesproken of geplande tijd/datum die door de klant is gekozen (Geschatte bezorging nauwkeurig, DEA, > 96%).
  3. Producten Je verkoopt producten waarvoor bezorging door twee personen is vereist (zware/grote items, > 30 kg, > 300 cm omtrek) en/of ASIN-codes uit geselecteerde subcategorieën waarvoor speciale verwerking is vereist: tv's, huishoudelijke apparaten, meubels en sportapparatuur.
  4. Geplande bezorgingen: bij gebruik van de Groot en Zwaar-sjabloon moet jij of je transportdienst altijd contact opnemen met de klant om een bezorgdatum te regelen (sms, e-mail of telefonisch zijn geldige communicatiemethoden)

    1. Tracking Je moet een transportdienst gebruiken die Amazon gedetailleerde verzendgegevens verstrekt voor alle SKU-codes die zijn gekoppeld aan de bezorgsjabloon voor grote en zware producten.
    2. Plannen: Wanneer je gebruikmaakt van een gefrankeerde bezorging, moet jij of je transportdienst een bezorging regelen binnen twee werkdagen nadat de bestelling is geplaatst.
    3. Prestaties: > 96% van de bestellingen met behulp van de verzendsjabloon voor zware en grote producten moeten op het afgesproken of gekozen tijdstip worden bezorgd (Geschatte bezorging, DEA, > 96%).
    4. Producten Je verkoopt producten waarvoor de levertijd twee werkdagen bedraagt (zware/grote items, > 30 kg, > 300 cm omtrek) en/of ASIN-codes uit geselecteerde subcategorieën, zoals tv's, huishoudelijke apparaten, meubels en sportapparatuur.
    5. Transportdienst: Verkopers die zijn ingeschreven voor het programma kunnen alleen bezorging op afspraak aanbieden en worden goedgekeurd als ze gebruikmaken van een geïntegreerde transportdienst die volledige trackinggegevens aan Amazon kan verstrekken. Dit betreft Arrow XL, DX, Panther.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates