Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Oplossingen zonder retourzending

Een oplossing zonder retourzending vindt plaats wanneer je een terugbetaling doet en de koper het product laat houden. In sommige gevallen zijn oplossingen zonder retourzending uit financieel oogpunt logisch, bijvoorbeeld als de kosten voor retourzending relatief hoog zijn. Je kunt automatisch een oplossing zonder retourzending uitvoeren via regels die je definieert, of je kunt via Berichten koper-verkoper met de klant overleggen over een specifieke retourzending. Er zijn twee manieren om oplossingen zonder retourzending in te stellen:

Oplossingen zonder retourzending aanbieden voor retourzendingen die aan bepaalde criteria voldoen

Nieuwe regels aanmaken:

  1. Ga naar Instellingenen selecteer Instellingen voor retourzendingen.
  2. Klik op het tabblad Oplossingen.
  3. Klik op Regel voor oplossing zonder retourzending aanmaken.
  4. Geef de regel een naam en definieer je regels. Je kunt de prijsklasse, de productcategorieën en de redenen voor retourzendingen instellen.
  5. Klik op Opslaan.
    Notitie: De nieuwe regel is vanaf dat moment van toepassing op alle bestellingen.

Een bestaande regel bewerken:

  1. Klik op de regel.
  2. Selecteer Bewerken en wijzig de instellingen.
  3. Klik op Opslaan.

Een bestaande regel verwijderen:

  1. Klik op de regel en selecteer Verwijderen.
  2. Bevestig dat je de regel wilt verwijderen.

Notitie: De regel blijft van toepassing op alle bestellingen die zijn geplaatst terwijl de regel nog actief was. Als je bijvoorbeeld op 10 januari een regel hebt verwijderd en een klant op 15 januari een retouraanvraag heeft gemaakt voor een bestelling die oorspronkelijk op 5 januari is geplaatst, krijgt de klant voor die bestelling toch een oplossing zonder de bestelling retour te hoeven sturen.

Aanbieding van oplossingen zonder retourzending voor specifieke SKU-codes

Je kunt ook oplossingen zonder retourzending aanbieden voor specifieke producten in je voorraad.

  1. Ga naar de pagina Instellingen voor retourzendingen en klik vervolgens op Sjablonen voor retourzendingen beheren.
  2. Download het sjabloon voor oplossing zonder retourzending en volg de instructies in het bestand.
  3. Geef de redencode voor vrijstelling van oplossing zonder retourzending aan.
  4. Nadat je het tabblad Oplossing zonder retourzending in de sjabloon hebt voltooid, controleer je of geen Excel-filters zijn toegepast en sla je de sjabloon op. Sla de sjabloon op als Excel-werkboekbestand op een toegankelijke locatie op je computer. Zo kun je wijzigingen aanbrengen nadat je de sjabloon hebt geüpload.
  5. Sla de sjabloon op als een door tabs gescheiden bestand (*.txt) om het bestand te uploaden. Zorg ervoor dat het tabblad Oplossing zonder retourzending wordt weergegeven voordat je opslaat.
    Notitie: De aanvraag voor een oplossing zonder retourzending wordt niet goed doorlopen als je een ander tabblad opslaat en uploadt.
  6. Ga naar de pagina Instellingen voor retourzendingen en klik vervolgens op Sjablonen voor retourzendingen beheren.
  7. Upload het door tabs gescheiden bestand (*.txt) voor oplossingen zonder retourzending dat je eerder hebt opgeslagen.

Status opvragen van oplossing zonder retourzending voor specifieke SKU-codes

Bekijken voor welke SKU-codes je oplossing zonder retourzending hebt ingeschakeld:

  1. Ga naar de pagina Instellingen voor retourzendingen en klik vervolgens op Sjablonen voor retourzendingen beheren.
  2. Ga naar Statusoverzicht en selecteer vervolgens Oplossing zonder retourzending in de vervolgkeuzelijst.
  3. Klik op Aanvragen om het overzicht op te halen.
  4. Zodra het overzicht is verwerkt, klik je op Overzicht downloaden om SKU-codes weer te geven met oplossing zonder retourzending.

Voor internationale retourzendingen zijn de kosten van retourzending altijd de verantwoordelijkheid van de verkoper, zelfs voor retourzendingen waarbij de klant verantwoordelijk is. Als je een optie voor binnenlandse retourzendingen aanbiedt, hoef je de kosten van de oorspronkelijke zending niet terug te betalen voor retourzendingen waarbij de verantwoordelijkheid bij de klant ligt. Voor retourzendingen waarbij de verantwoordelijkheid bij de verkoper ligt, moet je ook de kosten van de oorspronkelijke verzending terugbetalen.

Deze wijziging helpt om het retourproces te vereenvoudigen en te standaardiseren voor klanten en verkopers van goedkope items, waarbij internationale etiketten over het algemeen meer kosten dan het item. Als je geen binnenlands retouradres hebt, kan de aanbieder van internationale retourzendingen op het Service Provider Network mogelijk helpen in de store waarin je verkoopt.

Veelgestelde vragen

1. Stelt Amazon namens mij regels in voor oplossing zonder retourzending?

Je kunt de regels instellen voor oplossingen zonder retourzending, maar de wijzigingen voor items die £ 20 of € 25 of minder kosten zijn van kracht geworden op 5 oktober 2021, zoals hierboven vermeld.

2. Moet ik een retouraanvraag voor een item dat op basis van mijn regelinstellingen in aanmerking komt voor oplossing zonder retourzending goedkeuren?

Nee, alle retouraanvragen voor producten die op basis van de regels die je hebt ingesteld in aanmerking komen voor oplossing zonder retourzending worden automatisch goedgekeurd.

3. Moet ik een terugbetaling doen voor items die op basis van mijn regelinstellingen in aanmerking komen voor oplossing zonder retourzending?

Nee, bij retouraanvragen die in aanmerking komen voor oplossing zonder retourzending wordt er automatisch een terugbetaling die gelijk is aan de waarde van de verzonden producten aan de klant verstrekt. Je hoeft geen actie te ondernemen.

4. Wat is de klantervaring als een product in aanmerking komt voor oplossing zonder retourzending?

Klanten ontvangen dit bericht: "We verwerken je terugbetaling. Je hoeft het item niet terug te sturen." Klanten krijgen binnen 5-7 werkdagen automatisch een terugbetaling via de oorspronkelijke betaalmethode. De terugbetaling wordt in rekening gebracht bij je verkopersaccount.

5. Hoe zit het met retourzendingen die niet aan de regels voldoen of retouraanvragen die worden gedaan na afloop van de periode waarin kan worden geretourneerd?

Alle retouraanvragen die niet aan de regels voldoen, worden aan jou aangeboden zodat je ze handmatig kunt goedkeuren of afkeuren. Er wordt geen oplossing zonder retourzending toegekend.

6. Hoe kan ik alle toegekende terugbetalingen zonder retourzending traceren op basis van mijn regelinstellingen?

Alle terugbetalingen zonder retourzending kunnen worden getraceerd in het Overzicht van retourzendingen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates