Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Terugbetalingen zonder retourzending

Een terugbetaling/oplossing zonder retourzending vindt plaats wanneer je een terugbetaling doet en de koper het product laat houden. In sommige gevallen zijn terugbetalingen zonder retourzending uit financieel oogpunt logisch, bijvoorbeeld als de kosten voor retourzending relatief hoog zijn. Je kunt automatisch een terugbetaling zonder retourzending uitvoeren via regels die je definieert, of je kunt via Berichten koper-verkoper met de koper overleggen over een specifieke retourzending. Er zijn twee manieren om resoluties zonder retourzending in te stellen:

Terugbetalingen zonder retourzending aanbieden voor retourzendingen die aan bepaalde criteria voldoen

Je kunt ook terugbetalingen zonder retourzending aanbieden voor specifieke producten in je voorraad.

  1. Ga naar Instellingen in Seller Central en klik vervolgens op Adres voor retourzendingen.
  2. Klik op het tabblad Terugbetaling zonder retourzending.
  3. Klik op Nieuwe regel toevoegen, voer de prijsklasse in, selecteer optioneel de productcategorieën en redenen voor de retourzending en klik vervolgens op Opslaan. De nieuwe regel is vanaf dat moment van toepassing op alle bestellingen. Je kunt tegelijkertijd meerdere regels voor terugbetaling zonder retourzending toevoegen.
  4. Als je een bestaande regel wilt bewerken, klik je op de regel, selecteer je Bewerken, wijzig je de instellingen en klik je op Opslaan.
  5. Als je een regel voor terugbetaling zonder retourzending wilt verwijderen, klik je op de regel, klik je op Verwijderen en bevestig je dat je de regel wilt verwijderen.

Notitie: De regel blijft van toepassing op alle bestellingen die zijn geplaatst terwijl de regel nog actief was. Als je bijvoorbeeld op 10 januari een regel hebt verwijderd en een klant op 15 januari een retouraanvraag heeft gemaakt voor een bestelling die oorspronkelijk op 5 januari is geplaatst, krijgt de klant voor die bestelling toch een terugbetaling zonder de bestelling retour te hoeven sturen.

Terugbetalingen zonder retourzending aanbieden voor specifieke SKU-codes

Je kunt ook terugbetalingen zonder retourzending aanbieden voor specifieke producten in je voorraad.

  1. Ga naar de pagina Instellingen voor retourzendingen en klik vervolgens op Sjablonen voor retourzendingen beheren.
  2. Download het sjabloon voor oplossing zonder retourzending en volg de stappen onder de instructies in het bestand.
  3. Geef de redencode voor vrijstelling van oplossing zonder retourzending aan.
  4. Nadat je het tabblad Oplossing zonder retourzending in de sjabloon hebt voltooid, controleer je of geen Excel-filters zijn toegepast en sla je de sjabloon op. Sla de sjabloon op als Excel-werkboekbestand op een toegankelijke locatie op je computer. Zo kun je wijzigingen aanbrengen nadat je de sjabloon hebt geüpload.
  5. Sla de sjabloon op als een door tabs gescheiden bestand (*.txt) om het bestand te uploaden. Zorg ervoor dat het tabblad Oplossing zonder retourzending wordt weergegeven voordat je opslaat.
    Notitie: De aanvraag voor een oplossing zonder retourzending wordt niet goed doorlopen als je een ander tabblad opslaat en uploadt.
  6. Ga naar de pagina Instellingen voor retourzendingen en klik vervolgens op Sjablonen voor retourzendingen beheren.
  7. Upload het door tabs gescheiden bestand (*.txt) voor oplossingen zonder retourzending dat je eerder hebt opgeslagen.

Status opvragen van terugbetaling/oplossing zonder retourzending voor specifieke SKU-codes

Als je wilt zien voor welke SKU-codes je terugbetaling/resolutie zonder retourzending hebt ingeschakeld, download je het overzicht van vrijstellingen in je Retourzendingsoverzichten. Klik op Rapporten weergeven om een eenmalig overzicht te genereren.

Veelgestelde vragen

1. Stelt Amazon namens mij regels in voor terugbetaling zonder retourzending?

Nee, alle regels voor terugbetalingen zonder retourzending moeten door jou worden ingesteld. Amazon maakt geen regels namens jou.

2. Moet ik een retouraanvraag voor een item dat op basis van mijn regelinstellingen in aanmerking komt voor terugbetaling zonder retourzending goedkeuren?

Nee, alle retouraanvragen voor producten die op basis van de regels die je hebt ingesteld in aanmerking komen voor terugbetaling zonder retourzending worden automatisch goedgekeurd. Je hoeft geen actie te ondernemen.

3. Moet ik een terugbetaling doen voor items die op basis van mijn regelinstellingen in aanmerking komen voor terugbetaling zonder retourzending?

Nee, terugbetalingen die gelijk zijn aan de waarde van de verzonden producten worden automatisch aan de klant gedaan bij retouraanvragen die in aanmerking komen voor terugbetaling zonder retourzending. Je hoeft geen actie te ondernemen.

4. Wat is de klantervaring als een product in aanmerking komt voor terugbetaling zonder retourzending?

Klanten ontvangen dit bericht: "We verwerken je terugbetaling. Je hoeft het item niet terug te sturen." Klanten krijgen binnen 5-7 werkdagen automatisch een terugbetaling via de oorspronkelijke betaalmethode. De terugbetaling wordt in rekening gebracht bij je verkopersaccount.

5. Hoe zit het met retourzendingen die niet aan de regels voldoen of retouraanvragen die worden gedaan na afloop van de periode waarin kan worden geretourneerd?

Alle retouraanvragen die niet aan de regels voldoen, worden aan jou aangeboden zodat je ze handmatig kunt goedkeuren of afkeuren. Er wordt geen terugbetaling zonder retourzending toegekend.

6. Hoe kan ik alle toegekende terugbetalingen zonder retourzending volgen op basis van mijn regelinstellingen?

Alle terugbetalingen zonder retourzending kunnen worden gevolgd in het overzicht van retourzendingen. Ga naar Seller Central > Overzichten > Overzicht retourzendingen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates