Het percentage geldige trackingnummers is een prestatiestatistiek waarmee wordt gemeten hoe vaak je geldige trackingnummers gebruikt op bestellingen. Deze statistiek weerspiegelt de verwachtingen van klanten van Amazon dat ze moeten kunnen achterhalen waar hun bestellingen zijn en wanneer ze deze zullen ontvangen.
Het opgeven van geldige trackingnummers voor al je zendingen heeft de volgende voordelen:
Momenteel leidt het niet halen van het 95%-doel van Amazon voor deze statistiek niet tot opschorting van je verkoopaccount. Maar het kan wel leiden tot negatieve feedback of claims. Dit kan van invloed zijn op de status van je verkoopaccount.
Transportdiensten waarvoor Amazon momenteel verzendgegevens ondersteunt kun je vinden op de Hulp-pagina Percentage geldige trackingnummers en je kunt ze vervolgens uitkiezen op de pagina Verzending bevestigen in het vervolgkeuzemenu vanaf 19 april 2021, samen met andere niet-geïntegreerde transporteurs. Je kunt naar de pagina Verzending bevestigen navigeren door naar Bestellingen > Bestellingen beheren > Verzending bevestigen te gaan.
Een volledige lijst van geïntegreerde transportdiensten is te vinden op de Hulp-pagina Percentage geldige trackingnummers .
We gebruiken de verzendgegevens die je hebt ingediend bij het bevestigen van een zending en verifiëren deze bij de transporteur. Trackingnummers worden alleen als geldig beschouwd als daarvoor minstens één fysieke scan van een transportdienst is geregistreerd.
Een pakket dat geen geverifieerde verzendgegevens bevat, heeft een 'Nee' in de kolom 'Heeft geldige verzendgegevens' in je Overzicht van geldige trackingnummers. Als je een trackingnummer hebt geüpload, maar dit gemarkeerd is als niet bevestigd, kan dit te wijten zijn aan het volgende:
Zorg ervoor dat je de transportdienst en het tracking-ID van je pakket correct hebt ingevoerd. Je kunt de verzendgegevens wijzigen, opnieuw invoeren en bijwerken onder Bestellingen beheren totdat de bestelling is geleverd. Je statistieken zullen deze verandering binnen 72 uur weergeven.
Als je een pakket hebt waarbij er 'Nee' staat in de kolom 'Heeft geldig trackingnummer', en je hebt geverifieerd dat dit tracking-ID correct is voor de door Amazon ondersteunde transportdienst, probeer dan het tracking-ID opnieuw in te dienen. Als dit je probleem niet oplost, neem dan contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners voor aanvullend onderzoek.
Wanneer ons systeem geen updates ontvangt van de transportdienst, dan worden de verzendgegevens die je hebt ingevoerd voor een bestelling, wordt voor die bestelling 'Nee' weergegeven in kolom I (‘Heeft geldig trackingnummer’) in het defectoverzicht. Dit kan gebeuren in de volgende situaties:
Voor meer informatie over hoe je eventuele fouten in de door jou opgegeven verzendgegevens kan corrigeren, ga je naar het gedeelte Hoe bewerk ik een tracking-nummer? hieronder..
Als er geannuleerde bestellingen worden weergegeven in je overzicht, komt dit doordat je de zending hebt bevestigd voordat je het pakket aan de transportdienst hebt geleverd. Een bestelling wordt niet beschouwd als geannuleerd wanneer je de zending hebt bevestigd, omdat er kosten in rekening worden gebracht op de creditcard van de koper. Om dit type bestelling te annuleren, moet je een terugbetaling aan de koper verstrekken. Om dit soort verwarring te voorkomen, raden wij je aan de verzending pas te bevestigen nadat de transportdienst het pakket heeft ontvangen.
Je kunt verzendgegevens van bestellingen bewerken door naar Bestellingen te gaan en vervolgens naar Bestellingen beheren. Voer het Bestel-ID in bij Geavanceerd zoeken. Zodra je de juiste bestelling hebt gevonden, klik je op Verzending bewerken en geef je het gewijzigde trackingnummer op.
Het kan 72 uur duren voordat wijzigingen te zien zijn in het overzicht en de statistiek.