Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Ontevredenheidspercentage retourzendingen

De Return Dissatisfaction Rate (Ontevredenheidspercentage retourzendingen, RDR) meet de tevredenheid van je klanten over hun retourervaring. De retourervaring is negatief wanneer een retouraanvraag negatieve feedback van kopers heeft (Percentage negatieve retourfeedback), niet binnen 48 uur wordt gereageerd (Percentage late antwoorden) of onterecht wordt geweigerd (Percentage ongeldige afwijzingen). Je Ontevredenheidspercentage retourzendingen is alle negatieve retouraanvragen vertegenwoordigd als percentage van het totale aantal retouraanvragen.

Ons beleid is dat verkopers een RDR onder de 10% behouden. Op dit moment is er geen boete voor het niet halen van het prestatiedoel, hoewel klanten met onopgeloste problemen eerder negatieve feedback geven en A-tot-Z-garantieclaims indienen.

Het Ontevredenheidspercentage retourzendingen (RDR) bestaat uit drie componenten:

  • Percentage negatieve retourfeedback
  • Percentage late antwoorden
  • Percentage ongeldige afwijzingen

Percentage negatieve retourfeedback

Het Percentage negatieve retourfeedback is het percentage geldige retouraanvragen met negatieve feedback van kopers. Voor elke retouraanvraag vragen we kopers of hun retourzending is opgelost. Als ze aangeven dat de retourzending niet is opgelost, wordt verondersteld dat de retouraanvraag negatieve feedback heeft.

Je kunt de volgende stappen ondernemen om je kansen op het ontvangen van negatieve feedback te verkleinen:

Retourzendingen automatisch autoriseren. Je kunt automatisch alle gevraagde retourzendingen binnen een bepaald aantal dagen autoriseren of alleen die aanvragen die in overeenstemming zijn met het retourbeleid van Amazon. Dit kan je kans op het ontvangen van negatieve feedback verkleinen.

Controleer dagelijks op retouraanvragen. Wanneer je niet reageert op een retouraanvraag, krijgt de aanvraag eerder een negatieve reactie.

Reageer snel. Als je binnen 2 dagen reageert op kopers, zijn ze minder geneigd een negatieve reactie achter te laten.

Help de koper als deze een probleem heeft. Door een aanvraag simpelweg te weigeren zonder het probleem van de koper op te lossen, is het waarschijnlijker dat ze een negatieve reactie geven.

Let op negatieve feedback. Controleer je feedback: een retouraanvraag die negatieve feedback ontvangt, zal eerder escaleren naar een claim.

Percentage late antwoorden

Het Percentage late antwoorden is het percentage geldige retouraanvragen waarvoor je de retourzending niet autoriseert, geen terugbetaling doet of de aanvraag niet binnen 48 uur na ontvangst sluit.

Percentage ongeldige afwijzingen

Het Percentage ongeldige afwijzingen is het percentage retouraanvragen volgens beleid die ten onrechte zijn afgewezen. Als een retourzending volgens beleid is, moet de koper een volledige terugbetaling ontvangen, zijn of haar aanvraag worden geautoriseerd of het probleem worden verholpen, zodat hij of zij de retourzending niet langer wil. Gebeurt een van deze dingen niet, dan beschouwen wij de retourzending als ten onrechte afgewezen.

Meer informatie over ons beleid voor retourzendingen.

Selecteer sluitcodes om op te lossen zonder een retourzending

Als de koper een retourzending aanvraagt maar je het probleem kunt oplossen zonder een retourzending te verwerken, kies dan een van deze relevante sluitcodes:

  • Geannuleerd op verzoek van koper
  • Vervanging zonder retourzending
  • Technisch probleem opgelost

Als je ervoor hebt gekozen om de koper terug te betalen en geen retourzending nodig hebt, kies dan een van deze relevante sluitcodes:

  • Terugbetaling zonder retourzending
  • Eerder terugbetaald

Je RDR bekijken en je RDR-overzicht downloaden:

  1. Ga naar de pagina Accountstatus.
  2. Klik in het gedeelte Prestaties van de klantenservice op Gegevens bekijken.
  3. Selecteer het tabblad Ontevredenheidspercentage retourzendingen. Scrol naar beneden en klik op de knop Overzicht downloaden.

Zie ook

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates