Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retouraanvragen verwerken

Je kunt in het hulpprogramma Retourzendingen beheren verschillende acties met betrekking tot retouraanvragen uitvoeren.

Aanvraag autoriseren

Controleer de aanvraag en autoriseer de koper om het item aan je te retourneren. Je kunt meerdere retouraanvragen tegelijkertijd bekijken door de aanvragen die je wilt bekijken, te selecteren en vervolgens in het vervolgkeuzemenu bovenaan de pagina Retourzendingen beheren op Alle geselecteerde retourzendingen autoriseren te klikken.

Je kunt je instellingen zo aanpassen dat je e-mails met retouraanvragen ontvangt met links naar Autoriseren, Sluiten of Antwoorden. Je kunt ook instellen dat Amazon retouraanvragen automatisch autoriseert. Je kunt retourzendingen automatiseren als je om welke reden dan ook niet aan het werk bent.

Meer informatie.

Tijdens het autorisatieproces wordt aan jou gevraagd om het door Amazon gegenereerde RMA-nummer (Autorisatie retourgoederen) te gebruiken of een eigen RMA-nummer in te voeren. De koper kan de RMA-nummers vervolgens zien op de retouretiketten die door RMA en Amazon zijn gegenereerd.

Je wordt gevraagd om een retouradres te kiezen. Je kunt een van je eerder opgeslagen retouradressen gebruiken, of een nieuw retouradres toevoegen.

Je kunt ook een retouretiket kiezen dat door Amazon is gegenereerd, of je eigen aangepaste retouretiket uploaden. Als Amazon het retouretiket genereert, ontvangt de koper een retouretiket dat niet is gefrankeerd, maar waar wel jouw standaardretouradres op staat.

Aanvraag sluiten

Sluit de retouraanvraag als je van plan bent een terugbetaling te verstrekken zonder dat de items hoeven te worden geretourneerd of als je besluit een retourzending niet te accepteren (bijvoorbeeld als de aanvraag buiten het Amazon-beleid voor retourzendingen valt).

Selecteer de reden voor het sluiten van de aanvraag en geef een reactie aan de koper. Zodra de aanvraag is gesloten, stuurt Amazon de koper een bericht met de reden voor de afsluiting. Ook een koper kan een retouraanvraag sluiten. Je ontvangt een e-mailbericht wanneer een koper een retouraanvraag sluit.

We vinden het belangrijk om kopers een uitstekende service te bieden tijdens het retourproces, zodat ze in het volste vertrouwen items kunnen kopen. Als de kosten van een retourzending (voor jou of voor de koper) hoger zijn dan de waarde van het oorspronkelijke item, bied dan aan de koper aan dat hij/zij het oorspronkelijke item mag houden en alsnog een terugbetaling ontvangt. Als je de koper niet de mogelijkheid biedt het oorspronkelijke item te houden, en als de koper verantwoordelijk is voor retourkosten die ongeveer gelijk zijn aan of groter zijn dan de waarde van het oorspronkelijke item, raden we aan contact op te nemen met de koper om er zeker van te zijn dat hij of zij op de hoogte is van de verzendkosten en om hem/haar indien mogelijk kredietpunten, beloningen (zoals korting op de verzendkosten) of beide aan te bieden om de ervaring te verbeteren.

Terugbetaling uitvoeren

Je kunt een terugbetaling uitvoeren nadat het product is geretourneerd of onmiddellijk, indien de koper het product mag houden. Als je wilt dat het product wordt geretourneerd, raden we je aan om te wachten tot je het hebt ontvangen voordat je een terugbetaling uitvoert, zodat je de staat van de retourzending kunt beoordelen.

Contact opnemen met koper

Stuur de koper een e-mail om het probleem te bespreken en aan een oplossing te werken.

Klik op Gegevens retourzending en bestelgeschiedenis bekijken voor meer informatie over een specifieke retouraanvraag.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates