Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Geannuleerde bestellingen

Hoe kan ik een bestelling annuleren? (Standaardproces)

Als een koper je vraagt een bestelling te annuleren en je de verzending nog niet hebt verzonden en bevestigd, kun je deze annuleren in Bestellingen beheren of een bestellingannuleringsfeed gebruiken. Als je een bestelling wilt annuleren in het menu Bestellingen beheren, volg je de stappen die worden vermeld onder 'Standaardannuleringsproces dat niet meetelt met je metrics' hieronder.

Wanneer je een bestelling annuleert, werkt Amazon automatisch de bestelstatus bij in het Amazon-account van de koper en stuurt Amazon een e-mailmelding naar de koper.

Notitie:
  • Als je de bestelling hebt verzonden en bevestigd, laat je de koper weten dat de bestelling al onderweg is en vraag je hem of haar om de bestelling naar je terug te sturen voor een terugbetaling.
  • Als je de verzending van de bestelling al hebt bevestigd, laat je de koper weten dat je de bestelling in dit stadium niet kunt annuleren en vraag je hem of haar om het item te retourneren voor een terugbetaling.

Zowel annuleringen als retourzendingen zijn een normaal onderdeel van de meeste verkoopactiviteiten.

1. Amazon licht de koper in en brengt het bedrag in rekening bij de koper.

Wanneer je een zending bevestigt, sturen we de koper een e-mailmelding met je bezorggegevens en brengen we de door de koper geselecteerde betaalmethode in rekening voor de aankoop. Neem geen contact op met de koper met je eigen verzendverificatie.

2. Amazon crediteert inkomsten uit de bestelling van de koper aan de verkoper.

Nadat je de verzending hebt bevestigd, worden je inkomsten gecrediteerd op je verkopersaccount om te worden uitbetaald op je bankrekening bij je volgende afrekening.

3. De koper ontvangt de bestelling.

Amazon nodigt de koper uit om feedback te geven over de service die door de verkoper wordt geleverd.

Wanneer kan een koper een bestelling annuleren?

Gedurende de eerste 30 minuten nadat de bestelling is geplaatst, kunnen kopers hun eigen bestelling annuleren via Items annuleren in Je account > Je bestellingen op Amazon. Na 30 minuten kan de koper een annulering aanvragen, maar alleen de verkoper kan de bestelling annuleren.

Als de koper een bericht stuurt waarin wordt gevraagd een bestelling te annuleren, voer je de volgende stappen uit:

Belangrijk: Als je het annuleringsproces niet volgt zoals hieronder beschreven (reageren op een annuleringsaanvraag die door het account van de koper is gegenereerd in het systeem), kan de annulering worden meegerekend in je metrics.
Notitie: Als je de bestelling niet kunt uitvoeren vanwege een gebrek aan voorraad en de bestelling moet annuleren, selecteer je als reden geen voorraad. Neem geen contact op met de koper om deze te vragen een annuleringsaanvraag in te dienen.

Standaardannuleringsproces dat niet meetelt met je metrics:

Je ontvangt de annuleringsaanvraag via de service Berichten koper-verkoper die de onderwerpregel bevat: 'Annuleringsaanvraag van Amazon-klant...'

Ga als volgt te werk om een bestelling te annuleren die door een koper is aangevraagd:


  1. Selecteer Bestellingen beheren in de vervolgkeuzelijst Bestellingen.
  2. Zoek de bestelling waarnaar wordt verwezen in de e-mailmelding en klik op Bestelling annuleren in de kolom Actie.
    Notitie: Bestelling annuleren is alleen beschikbaar voor niet-verzonden bestellingen.
  3. Selecteer op de pagina Bestelling annuleren de reden voor annulering Geannuleerd door koper.
  4. Klik op Indienen.
  5. Nadat je de bestelling hebt geannuleerd, ontvangen jij en de koper afzonderlijke e-mails met daarin de bevestiging dat de bestelling is geannuleerd.
Notitie: In aanvullende communicatie met de koper kan de onderwerpregel van de oorspronkelijke communicatie gewijzigd worden.

Niet-standaardannuleringsproces dat kan meetellen met je metrics:

Je ontvangt de annuleringsaanvraag die niet de standaardonderwerpregel 'Annuleringsaanvraag van Amazon-klant...' bevat.

Om te voorkomen dat een bestelling wordt geannuleerd op een manier die van invloed is op je metrics, gebruik je Berichten koper-verkoper en vraag je de koper om een officiële annulering in te dienen via het standaardproces. Gebruik de volgende instructies in je reactie: Je kunt de bestelling vinden in je Amazon-account door op Je account > Je bestellingen > Annulering aanvragen te klikken

Automatische annulering

Amazon annuleert bestellingen automatisch als er zeven dagen zijn verstreken sinds de verwachte verzenddatum en je de zending nog niet hebt verzonden en bevestigd.

Zie ook

Bestellingannuleringssjabloon

Annuleringspercentage

Veelgestelde vragen over annuleringen

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates