Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Een gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren

Een terugbetaling wordt gezien als gedeeltelijk als deze niet overeenkomt met de itemprijs die bij de koper in rekening is gebracht. Je kunt een gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren (in plaats van een volledige terugbetaling), afhankelijk van de omstandigheden van de retourzending. Je kunt kiezen uit verschillende opties die worden vermeld op de pagina Bestellingen terugbetalen.

Op deze pagina:

  • Een gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren
  • Een terugbetaling uitvoeren voor een uitgevoerde gedeeltelijke terugbetaling
  • Een gedeeltelijke terugbetaling voor problemen met de bestelling of klantervaring uitvoeren

Een gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren


  1. Ga in Seller Central naar Bestellingen, selecteer Retourzendingen beheren en zoek de bestelling die je wilt terugbetalen
  2. Nadat je de bestelling op de pagina Retourzendingen beheren hebt gevonden, klik je op Terugbetaling uitvoeren
  3. Op de pagina Bestelling terugbetalen wordt onder de kolom Terug te betalen bedrag automatisch Volledig bedrag terugbetalen weergegeven voor het geretourneerde item.
    • Verplicht: Selecteer de juiste Reden voor terugbetaling. Standaard is 'Retourzending klant' geselecteerd.
    • Optioneel: Als je de koper wilt terugbetalen voor de uitgaande verzending, selecteer je het vakje Terugbetaling voor uitgaande verzending
    • Optioneel: Voor items die je niet wilt terugbetalen, moet je Ik wil deze eenheid terugbetalen deselecteren op de pagina Verlaging van terugbetaling toepassen
    • Optioneel: Kosten of terugbetaling voor retourzending
    • Optioneel: Concessie uitvoeren. Ga voor meer informatie naar Concessies uitvoeren
    • Optioneel: Voeg een 'Notitie aan jezelf' toe. Verkopers kunnen een 'Notitie aan jezelf' toevoegen wanneer ze een concessie of terugbetaling uitvoeren. In dit veld kun je de acties volgen die je hebt ondernomen op een retouraanvraag. De memo accepteert 255 tekens en je kunt doorgaan met het bewerken van informatie.
  4. Als je een gedeeltelijke terugbetaling wilt uitvoeren, klik je onder de kolom Terug te betalen bedrag op de link Verlaging van terugbetaling toepassen:
    • Je moet de staat van het geretourneerde item beoordelen om een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren. In de sectie Staat van geretourneerd item beoordelen beoordeel je de staat van het item, de accessoires en de geretourneerde verpakking
    • Voor retourzendingen die buiten de retourneringsperiode worden geaccepteerd, selecteer je Item verzonden buiten de retourneringsperiode.
    • Voor gedeeltelijke terugbetalingen moet je een foto uploaden van het beschadigde, defecte of in wezenlijk andere staat verkerende item.
  5. Kosten of terugbetaling retourzending. In gevallen waarin een koper een item retourneert omdat hij/zij van gedachten is veranderd en je de retourkosten vooraf betaalt omdat Amazon deze al bij je in rekening heeft gebracht (dit gebeurt wanneer de koper de vooruitbetaalde retourzendingen van Amazon gebruikt voor door verkoper verzonden bestellingen), of omdat je de verkoper een vooruitbetaald etiket hebt gegeven, kun je ervoor kiezen om de kosten van de retourzending bij de klant in rekening te brengen. Als je de kosten voor de retourzending bij een koper in rekening wilt brengen, klik je op het vak Bedrag in rekening brengen onder de sectie Aanvullende terugbetalingen/kosten op de pagina Bestelling terugbetalen.

    De optie Kosten in rekening brengen is alleen beschikbaar voor retourzendingen die door de koper zijn gedaan met het vooruitbetaalde retouretiket van Amazon of een vooruitbetaald etiket dat je aan de klant hebt verstrekt. De optie Terugbetaling voor retourzending is alleen beschikbaar voor retourzendingen die zijn ontstaan door een fout van de verkoper. In omstandigheden waarin je een onjuist of beschadigd product verzendt, kun je de oorspronkelijke verzend- of retourkosten niet van de terugbetaling aftrekken. Je moet een volledige terugbetaling aan de koper verstrekken. Soms wil je de koper compenseren voor problemen met bestellingen, als alternatief of aanvulling op het terugbetalen van de basiskosten. Als je een terugbetaling wilt uitvoeren voor retourzending, ga je naar Concessies uitvoeren.

  6. Klik op Terugbetaling indienen. Het updaten van de gegevens duurt maximaal 15 minuten. Als je de terugbetaling indient, worden alle bijbehorende retouraanvragen van de koper automatisch gesloten. Je kunt contact opnemen met de koper via de sectie gesloten bestellingen van Retourzendingen beheren via het menu Bestellingen. Houd er rekening mee dat de koper de mogelijkheid heeft om een nieuwe retouraanvraag te openen voor het resterende bedrag.

Een terugbetaling uitvoeren voor een gedeeltelijke terugbetaling

In sommige gevallen wil je misschien een terugbetaling uitvoeren voor een gedeeltelijke terugbetaling die eerder was uitgevoerd voor een retouraanvraag. Als er, bijvoorbeeld, ten onrechte een gedeeltelijke terugbetaling hebt uitgevoerd en je deze wilt terugbetalen aan de koper.

Ga als volgt te werk om een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren voor een retouraanvraag:

  • Ga in Seller Central naar Bestellingen, selecteer Retourzendingen beheren en zoek de bestelling die je wilt terugbetalen op de pagina Retourzendingen beheren.
  • Nadat je de bestelling hebt gevonden, klik je op Terugbetaling uitvoeren.
  • Voer op de pagina Bestelling terugbetalen onder het gedeelte Aanvullende terugbetalingen/kosten het bedrag in dat je wilt terugbetalen.
  • Klik op Terugbetaling indienen.

Een gedeeltelijke terugbetaling voor problemen met de bestelling of klantervaring uitvoeren

In sommige gevallen wil je kopers misschien compenseren voor problemen met de bestelling of klantervaring als alternatief of aanvulling op het terugbetalen van de basiskosten. Het is alleen mogelijk een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren voor items die niet zijn geretourneerd. Als een koper bijvoorbeeld een item met ontbrekende onderdelen of accessoires ontvangt en het item wil houden, kun je een korting geven of gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren voor de ontbrekende onderdelen of accessoires.

Andere gebruikscases voor gedeeltelijke terugbetalingen voor problemen die gerelateerd zijn aan de bestelling of klantervaring zijn:

  • Ontvangen product bevat beschadigde of ontbrekende items (multi-pack)
  • Ontvangen product is niet zoals beschreven of verwacht
  • Ontvangen product is ander materiaal (catalogusfout)
  • Ontvangen product bevat een klein defect of is beschadigd
  • Ontvangen product bevat ontbrekende accessoires of onderdelen
  • Prijsovereenkomst
  • Bestelling of item is niet op tijd aangekomen
  • Bestelling of item is niet ontvangen
  • Onvoldoende voorraad

Ga als volgt te werk om een gedeeltelijke terugbetaling voor een bestelling of klantervaring te vinden en uit te voeren:

  1. Ga in Seller Central naar Bestellingen, selecteer Bestellingen beheren en zoek de bestelling die je wilt terugbetalen op de pagina Bestellingen beheren. Ga naar Bestellingen zoeken voor meer informatie over het vinden van een bestelling.
  2. Nadat je de bestelling op de pagina Bestellingen beheren hebt gevonden, klik je op Terugbetaling uitvoeren, het bestelnummer en vervolgens op de pagina Bestelgegevens op Bestelling terugbetalen. Dit brengt je naar de pagina Bestelling terugbetalen.
  3. Als je een gedeeltelijke terugbetaling wilt uitvoeren voor een bestelling of klantervaring, klik je op de link Gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren in de kolom Terug te betalen bedrag.
  4. Je moet in de vervolgkeuzelijst Reden voor terugbetaling een reden selecteren voor de gedeeltelijke terugbetaling.
  5. Als je een gedeeltelijke terugbetaling wilt uitvoeren voor alle eenheden van een item, voer je een bedrag in het tekstvak van Gedeeltelijke terugbetaling voor alle eenheden uitvoeren in.
  6. Als je een gedeeltelijke terugbetaling op eenheidsniveau wilt uitvoeren, klik je op Gegevens op eenheidsniveau weergeven of bijwerken.
  7. Je kunt ook een volledige terugbetaling uitvoeren door het vakje Volledige bedrag terugbetaling te selecteren.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates