De verkoop van illegale producten of andere producten die als verboden voor verkoop worden vermeld op onze beleidspagina Beperkingen betreffende categorie, product en inhoud is ten strengste verboden en het is de verantwoordelijkheid van elke verkooppartner om ons beleid zorgvuldig te controleren alvorens een product aan te bieden. Verkooppartners moeten ook begrijpen dat ze ervoor verantwoordelijk zijn dat hun producten voldoen aan alle toepasselijke wetgeving, ook als het product niet specifiek wordt beschreven in ons beleid. Wetten veranderen vaak, dus verkooppartners moeten regelmatig de regelgeving op wijzigingen controleren en passende actie ondernemen.
We innoveren voortdurend namens onze klanten om de manieren te verbeteren waarop we illegale producten en producten die anderszins in strijd zijn met ons beleid detecteren, en we passen constant de systemen aan die we gebruiken om deze producten te detecteren. Nu en dan kan het gebeuren dat onze systemen producten verwijderen die op onze site mogen worden verkocht. Dat kan gebeuren als er onvolledige of onjuiste productinformatie aan ons wordt verstrekt of als onze systemen ten onrechte een product identificeren als een product waarvoor beperkingen gelden. Als er bijvoorbeeld een product is met een zowel op als zonder recept verkrijgbare versie, dan kunnen we het product beperken als we niet kunnen bepalen welke versie van het product wordt aangeboden. Houd er ook rekening mee dat sommige producten die legaal zijn nog steeds verboden zijn volgens ons beleid. Verkooppartners die van mening zijn dat een product ten onrechte is verwijderd, moeten contact opnemen met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. We zullen het product controleren en onze systemen en de accountstatus van de verkooppartner aanpassen indien van toepassing. Let op: je kunt een productvermelding waarvoor beperkingen gelden niet conform maken door de status te veranderen naar Niet op voorraad (OOS, Out of Stock). Als je denkt dat je product ten onrechte is geïdentificeerd als een product waarvoor beperkingen gelden op Amazon, moet je de productvermelding onmiddellijk sluiten om ervoor te zorgen dat je aan de regels voldoet terwijl je in beroep gaat tegen de beperking bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.
Verkooppartners die ons beleid of toepasselijke wetgeving schenden, kunnen worden onderworpen aan handhavingsmaatregelen die kunnen variëren afhankelijk van het type strafbaar feit en de accountgeschiedenis van de verkooppartner. Bij het bepalen van welke actie we moeten ondernemen, houden we rekening met verschillende factoren in het algemene verhaal van de verkooppartner, waaronder de ernst van de schending, het aantal schendingen en andere relevante informatie. Verkooppartners van wie de verkoopprivileges zijn verwijderd, kunnen in de meeste gevallen in beroep gaan tegen de beslissing. In sommige situaties kunnen we het account van de verkooppartner herstellen als de verkooppartner een solide actieplan heeft geïmplementeerd dat de hoofdoorzaken die tot de schendingen hebben geleid effectief aanpakt en waardoor herhaling van deze en andere schendingen zal worden voorkomen.
Hieronder vind je enkele aanbevolen werkwijzen die verkooppartners kunnen volgen om te helpen bij de naleving van ons beleid:
Wat is een actieplan?
Een actieplan is een toelichting op de problemen die hebben geleid tot de deactivering van je product of account, op de stappen om de schending op te lossen en op de preventieve acties die je hebt geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat het probleem niet opnieuw optreedt.
Een haalbaar actieplan moet de volgende vier vragen beantwoorden:
Je actieplan moet feitelijk en direct zijn. Focus op de feiten en gebeurtenissen die tot het probleem hebben geleid in plaats van een introductie te geven van je product, bedrijf of klanten. Vermijd toelichtingen over recente beleids- of prestatieproblemen binnen je account, tenzij ze specifiek betrekking hebben op de huidige schending van producten waarvoor beperkingen gelden die je moet aanpakken.
Voer de volgende stappen uit om je actieplan te maken, te implementeren en in te dienen.
Stap 1: je schending van producten waarvoor beperkingen gelden identificeren
Identificeer en beschrijf je schending in je actieplan. Voeg het ASIN of het specifieke producttype toe en het beleid dat is geschonden.
Raadpleeg Beperkingen betreffende categorie, product en inhoud voor meer informatie over het Amazon-beleid voor producten waarvoor beperkingen gelden.
Vermijd oversimplificatie, waardoor je beroep kan worden geweigerd:
Stap 2: de oorzaak van de schending van je product waarvoor beperkingen gelden identificeren
Identificeer en beschrijf de oorzaak van je schending in je actieplan. Wees zo specifiek mogelijk over waarom de schending heeft plaatsgevonden.
Stap 3: reactieve stappen nemen om je schending van producten waarvoor beperkingen gelden op te lossen
Neem de reactieve stappen die nodig zijn om je schending op te lossen en beschrijf deze stappen in je actieplan. Deze stappen kunnen zijn (maar zijn niet beperkt tot):
Stap 4: proactieve stappen nemen om toekomstige schendingen van producten waarvoor beperkingen gelden te voorkomen
Neem proactieve stappen om toekomstige schendingen te voorkomen en beschrijf deze stappen in je actieplan. Deze stappen kunnen zijn (maar zijn niet beperkt tot):
Zorg ervoor dat de stappen die je neemt een toekomstige schending van producten waarvoor beperkingen gelden effectief voorkomen en vermeld geen ongeldige proactieve stappen. Bijvoorbeeld:
Stap 5 - je actieplan indienen
Raadpleeg de instructies bovenaan je dashboard Accountstatus in Seller Central om je actieplan in te dienen.