Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retourzendingen van klanten voor internationale verkoop

Bij het verwerken van een internationale retourzending voor bestellingen die je verzendt naar klanten in de Verenigde Staten en de vijf Europese marketplaces (Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk), moet je een van de drie onderstaande methoden gebruiken.

Opties voor retourmethoden:

  • Methode 1: Bied een volledige terugbetaling aan zonder te vragen dat het item wordt geretourneerd

- OF -

  • Methode 2: Geef een lokaal retouradres op in de marketplace van de koper. Als je bijvoorbeeld verkoopt op Amazon.nl, geef je een retouradres op in Nederland. Als je geen lokaal retouradres hebt, kan een aanbieder voor internationale retourzendingen op het Solution Provider Network mogelijk helpen.

- OF -

  • Methode 3: Geef een vooruitbetaald verzendetiket voor een retouraanvraag van de marketplace waar je verkoopt. Als je bijvoorbeeld op Amazon.de verkoopt en vanuit China verzendt, geef je de klant een retouretiket uit Duitsland naar je locatie in China. We raden aan dat vooruitbetaalde verzendetiketten tracking bevatten.
Notitie: Omdat kopers niet langer vooruit hoeven te betalen voor retourzendingen en wachten tot ze door de verkoper worden terugbetaald, hebben we deze optie uitgeschakeld.

Zo bied je elke retourmethode aan

Methode 1: Bied een volledige terugbetaling aan zonder te vragen dat het item wordt geretourneerd:

  1. Klik in het vervolgkeuzemenu Bestellingen op Retourzendingen beheren.
  2. Selecteer de retourzending die je wilt terugbetalen en klik vervolgens op Terugbetaling uitvoeren.
  3. Selecteer Retourzending koper als reden voor de terugbetaling en voer een volledige terugbetaling uit.
  4. Sluit de retouraanvraag door Terugbetaling zonder retourzending te selecteren als reden voor het sluiten van de aanvraag en reageer op de klant.
    Belangrijk: Als je een Terugbetaling zonder retourzending uitvoert, moet je het exacte bedrag terugbetalen van het item. Onderhandelen over een gedeeltelijke terugbetaling is geen alternatief voor een retourzending.

Retourmethode 2: Geef een lokaal retouradres op. Je lokale retouradres bijwerken:

  1. Klik in het vervolgkeuzemenu Instellingen op Accountgegevens.
  2. Klik bij de pagina Gegevens verkopersaccount in het gedeelte Informatie over zendingen en retourzendingen op Gegevens retourzendingen. Klik op de pagina Instellingen retourzendingen op Instellingen retouradres.
  3. Selecteer een bestaand lokaal adres als standaard retouradres of voer een nieuw standaard retouradres in.
    Notitie: Dit moet een geldig adres zijn waarvoor je gebruikstoestemming hebt.
  4. Klik op Indienen.

Notitie: Als je geen lokaal retouradres hebt, kan een aanbieder voor internationale retourzendingen op het Solution Provider Network mogelijk helpen.

Retourmethode 3: Geef een vooruitbetaald retouretiket op voor een retouraanvraag:

  1. Klik in het vervolgkeuzemenu Bestellingen op Retourzendingen beheren.
  2. Klik op Aanvraag autoriseren voor de retouraanvraag die je wilt goedkeuren.
  3. Selecteer in de sectie Je verzendetiket voor retourzending de optie Ik zal een prepaid verzendetiket voor deze aanvraag verstrekken.
  4. Upload een verzendlabel, selecteer de gebruikte transportdienst en voer de Tracking-ID in als je deze hebt.
  5. Stel de kosten van het retouretiket in op 0,00 om ervoor te zorgen dat de retourzending niet in rekening wordt gebracht bij de koper.

Je kunt ook het vooruitbetaalde retouretiket per e-mail naar de klant sturen via het gedeelte Berichten koper-verkoper van je Seller Central-account.

Voorbeelden van aanbieders met vooruitbetaalde etiketten zijn:

Als we vaststellen dat je deze vereisten niet hebt gevolgd, kunnen we proactief een terugbetaling uitvoeren voor getroffen klanten (zodat de klant het item kan behouden of weggooien).

Houd rekening met de volgende opties als je nagaat hoe klanten items moeten retourneren die ze bij jou hebben gekocht:

Douane:

Voor internationale retourzendingen ben je verantwoordelijk voor het naleven van alle invoer- en exportverplichtingen en voor de betaling van alle toepasselijke invoerrechten en douanerechten.

Fulfillment by Amazon gebruiken:

Wanneer je kiest voor FBA, verwerkt Amazon lokale retourzendingen namens jou voor FBA-bestellingen in die marketplace, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over het opgeven van een lokaal retouradres. Zie Retourzendingen van klanten voor bestellingen Fulfilled by Amazon voor meer informatie over de FBA retourzendingen.

Kosten van herbevoorrading invoeren en gedeeltelijke terugbetalingen aanbieden:

In bepaalde situaties kan het passend zijn om de klant kosten voor herbevoorrading in rekening te brengen of een gedeeltelijke terugbetaling aan te bieden voor het product dat wordt geretourneerd. Zie Retourzendingen beheren voor de kosten van herbevoorrading of bied een gedeeltelijke terugbetaling aan.

Gedeeltelijke terugbetalingen aanbieden:

In bepaalde situaties kan het passend zijn om een gedeeltelijke terugbetaling aan te bieden voor het product dat wordt geretourneerd. Volledige terugbetalingen moeten worden gegeven voor retourzendingen, annuleringen en items die niet op voorraad zijn. Gedeeltelijke terugbetalingen dienen alleen te worden uitgevoerd als een gebaar van goodwill of voor compensatie/geschillenbeslechting (het item is bijvoorbeeld licht beschadigd aangekomen of er waren kleine afwijkingen in de productbeschrijving) en worden gedaan naar goeddunken van de verkoper. Als je besluit een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren, raden wij je aan dit vooraf met de koper af te spreken om misverstanden of een mogelijke A-tot-Z-garantieclaim te voorkomen.

Een externe aanbieder inschakelen voor internationale retourzendingen:

We hebben een lijst gemaakt met aanbieders die retourzendingen kunnen accepteren in het land van je klanten. Afhankelijk van je verkoopvolume en eenheidsprijs kunnen aanbieders van internationale retourzendingen oplossingen aanbieden die de kosten die je maakt verlagen wanneer klanten in andere landen je producten retourneren. Sommige aanbieders consolideren bijvoorbeeld retourzendingen en verzenden ze terug naar jou, of door naar een andere klant. Bekijk ons Solution Provider Network voor aanbieders van internationale retourzendingen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates