Bij het verwerken van een internationale retourzending voor bestellingen die je verzendt naar klanten in de Verenigde Staten en de vijf Europese marketplaces (Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk), moet je een van de drie onderstaande methoden gebruiken.
Opties voor retourmethoden:
- OF -
- OF -
Methode 1: Bied een volledige terugbetaling aan zonder te vragen dat het item wordt geretourneerd:
Retourmethode 2: Geef een lokaal retouradres op. Je lokale retouradres bijwerken:
Retourmethode 3: Geef een vooruitbetaald retouretiket op voor een retouraanvraag:
Je kunt ook het vooruitbetaalde retouretiket per e-mail naar de klant sturen via het gedeelte Berichten koper-verkoper van je Seller Central-account.
Voorbeelden van aanbieders met vooruitbetaalde etiketten zijn:
Als we vaststellen dat je deze vereisten niet hebt gevolgd, kunnen we proactief een terugbetaling uitvoeren voor getroffen klanten (zodat de klant het item kan behouden of weggooien).
Houd rekening met de volgende opties als je nagaat hoe klanten items moeten retourneren die ze bij jou hebben gekocht:
Voor internationale retourzendingen ben je verantwoordelijk voor het naleven van alle invoer- en exportverplichtingen en voor de betaling van alle toepasselijke invoerrechten en douanerechten.
Wanneer je kiest voor FBA, verwerkt Amazon lokale retourzendingen namens jou voor FBA-bestellingen in die marketplace, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over het opgeven van een lokaal retouradres. Zie Retourzendingen van klanten voor bestellingen Fulfilled by Amazon voor meer informatie over de FBA retourzendingen.
In bepaalde situaties kan het passend zijn om de klant kosten voor herbevoorrading in rekening te brengen of een gedeeltelijke terugbetaling aan te bieden voor het product dat wordt geretourneerd. Zie Retourzendingen beheren voor de kosten van herbevoorrading of bied een gedeeltelijke terugbetaling aan.
In bepaalde situaties kan het passend zijn om een gedeeltelijke terugbetaling aan te bieden voor het product dat wordt geretourneerd. Volledige terugbetalingen moeten worden gegeven voor retourzendingen, annuleringen en items die niet op voorraad zijn. Gedeeltelijke terugbetalingen dienen alleen te worden uitgevoerd als een gebaar van goodwill of voor compensatie/geschillenbeslechting (het item is bijvoorbeeld licht beschadigd aangekomen of er waren kleine afwijkingen in de productbeschrijving) en worden gedaan naar goeddunken van de verkoper. Als je besluit een gedeeltelijke terugbetaling uit te voeren, raden wij je aan dit vooraf met de koper af te spreken om misverstanden of een mogelijke A-tot-Z-garantieclaim te voorkomen.
We hebben een lijst gemaakt met aanbieders die retourzendingen kunnen accepteren in het land van je klanten. Afhankelijk van je verkoopvolume en eenheidsprijs kunnen aanbieders van internationale retourzendingen oplossingen aanbieden die de kosten die je maakt verlagen wanneer klanten in andere landen je producten retourneren. Sommige aanbieders consolideren bijvoorbeeld retourzendingen en verzenden ze terug naar jou, of door naar een andere klant. Bekijk ons Solution Provider Network voor aanbieders van internationale retourzendingen.