Wanneer je verkoopt in een Amazon-marketplace, moet je klantenservice bieden in de lokale taal van de marketplace. Als je bijvoorbeeld verkoopt op Amazon.nl, moet je klantenservice bieden in het Nederlands. Je kunt dit zelf doen of je kunt het Amazon laten doen als je lid wordt van FBA.
Klantenservice in lokale taal
Als je ervoor kiest om zelf bestellingen uit te voeren, moet je niet alleen het pakken, verpakken en verzenden naar klanten afhandelen; Amazon vereist ook dat je de klantenservice afhandelt. Dit kan een uitdaging zijn als je verkoopt in een Amazon Marketplace waar je de taal niet kent.
Je kunt in de verleiding komen om geautomatiseerde computervertalers te gebruiken om te reageren op e-mailvragen van internationale klanten. Machinevertaling kan echter leiden tot vertalingen die niet goed zijn, wat op zijn beurt kan leiden tot een slechte klantervaring, wat uiteindelijk van invloed is op de beoordelingen van verkoperprestaties. Een betere optie, als je niet beschikt over interne klantenservicemogelijkheden in de lokale taal, is om externe dienstverleners te gebruiken om je klantenservice af te handelen.
Tijdige reacties
Klanten verwachten snelle, nuttige service wanneer ze vragen of zorgen hebben over je producten. Om een gezonde verkoperscorekaart te behouden, moet je klantenservicespecialisten hebben die je producten begrijpen, weten waar het product van de klant is en wanneer het wordt bezorgd, en die snel (binnen 24 uur) kunnen reageren op e-mailcontacten van klanten in de lokale taal. Dit kan een uitdaging zijn wanneer je verkoopt op Marketplaces die zich in verschillende tijdzones bevinden dan je bedrijf, omdat de tijdsverschillen het tijdsbestek verkorten waarin je op vragen van klanten kunt reageren tijdens je reguliere kantooruren.
Er zijn veel online bronnen die verkopers kunnen helpen met klantenservice. Hier zijn een paar links die andere verkopers nuttig vonden, ingedeeld per regio.
Klantenondersteuning in | Bedrijf |
Noord-Amerika | Seller Engine |
Europa | InterCultural Elements |
Japan | Jumbo |
Wanneer je FBA gebruikt, biedt Amazon 24 uur per dag klantenservice namens jou in de lokale taal van de relevante marketplace. Voor veel verkopers is deze functie van FBA cruciaal om succesvol op internationale marketplaces te verkopen. Met lokale taalondersteuning die al is opgenomen in FBA, kun je jouw klanten de Amazon-klantenservice van wereldklasse bieden en kun je je richten op het groeien en beheren van je bedrijf.