Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Fulfillment-opties voor wereldwijde verkoop

Het uitvoeren van bestellingen kan een van de grootste uitdagingen zijn bij wereldwijd verkopen. Amazon biedt oplossingen die je kunnen helpen, of je nu zelf bestellingen uitvoert of ervoor kiest dat Amazon deze voor je uitvoert met Fulfillment by Amazon (FBA).

Bestellingen zelf uitvoeren

Als je jouw bestellingen zelf wilt uitvoeren en je besluit bestellingen naar een ander land te verzenden, moet je op de hoogte zijn van de relevante douanevereisten. De bestellingen die je naar een ander land verzendt, kunnen onderworpen zijn aan invoerbelastingen, douanerechten en kosten die door het land van bestemming in rekening worden gebracht.

Amazon is niet verantwoordelijk voor invoerrechten bij de douane en belastingen in verband met FBA-voorraad. Alle verzendingen die aankomen bij een Amazon Fulfillment Center met verschuldigde invoerrechten bij de douane worden teruggestuurd naar de afzender.

Je kunt ervoor kiezen om een particuliere transportdienst te gebruiken, of je kunt pakketten verzenden via het postsysteem. Welke transportdienst je ook kiest, neem contact op met hen om de verzendkosten te achterhalen, evenals de grootte, het gewicht of andere beperkingen.

Zelfs als je zelf inpakt en verzendt, biedt Amazon tools en services die helpen je bedrijf te stroomlijnen en je kopers een positieve ervaring te bieden.

  • Seller Central. Net als wanneer je verkoopt in je eigen Amazon Marketplace, biedt de Seller Central-portal toegang tot de tools die je nodig hebt om je bestellingen te beheren. Je kunt in één oogopslag informatie zien zoals het aantal bestellingen dat je moet verzenden, je feedbackbeoordeling en je betalingsoverzicht. De Amazon-verkoopcoach biedt informatie waarmee je jouw voorraad kunt beheren en je omzet kunt vergroten.
  • Business Analytics. Amazon biedt overzichten die je kunt bekijken en downloaden. Je kunt deze overzichten gebruiken om verkooptrends, niet-verzonden bestellingen, voorraadstatus en meer bij te houden.
  • Communicatie met de koper over bestellingen en beheer van betalingen. Amazon zorgt voor basiscommunicatie met betrekking tot de bestelling, zoals het bevestigen van de verzending aan de koper nadat je aan Amazon hebt bevestigd dat je de bestelling hebt verzonden, het innen van de betaling van de koper en het crediteren van je account.
  • A-tot-Z-garantie. In het geval dat een koper om een terugbetaling vraagt omdat een bestelling nooit is aangekomen of anders was dan verwacht, vergemakkelijkt het A-tot-Z-garantieprogramma de communicatie tussen jou en de koper om de zaak op te lossen. Het programma helpt de klanttevredenheid te verhogen.

Het uitvoeren van bestellingen met behulp van Fulfillment by Amazon

Als je hebt vastgesteld dat je jouw product op een bepaalde marketplace kunt verkopen, maar liever niet zelf bestellingen uitvoert, kan Amazon dit voor je doen. Meld je aan voor Fulfillment by Amazon (FBA) en Amazon zal namens jou de voorraad pakken, verpakken en verzenden. FBA kan je online verkoop helpen verhogen door meer blootstelling aan je producten te bieden en snelle verzending aan je Amazon-klanten te bieden: een zeer aantrekkelijk voordeel. Bovendien worden al je FBA-bestellingen ondersteund door de klantenservice van wereldklasse in de taal van de lokale Marketplace om de vragen van klanten over hun bestellingen te beantwoorden. Met FBA zorgt Amazon ook voor de verwerking van retourzendingen voor de bestellingen die we voor jou verzenden.

Amazon biedt momenteel FBA-services aan verkopers in Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Notitie: Amazon.in (India) en Amazon.cn (China) en Amazon.com.br (Brazilië) zijn momenteel niet toegankelijk voor verkopers buiten deze landen.

Als je FBA al gebruikt in je primaire marketplace, wordt deze niet automatisch uitgebreid naar een andere Amazon-marketplace wanneer je internationaal gaat verkopen. Als je bijvoorbeeld momenteel op Amazon.nl verkoopt en op Amazon.com wilt verkopen, moet je een nieuw verkopersaccount maken voor Amazon.com en je productvermeldingen converteren naar FBA in die marketplace-account. Als je echter al verkoopt in een Europese Amazon-marketplace, zoals Amazon.nl, en je wilt verkopen in een andere Europese Amazon-marketplace, zoals Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it of Amazon.es, kun je hetzelfde Seller Central-account gebruiken.

Voordelen van het kiezen voor FBA bij internationale verkopen zijn onder andere:

  • Hogere zichtbaarheid en verkoop. FBA is een fulfillment-oplossing die ook je omzet kan verhogen. Hoe helpt FBA je een concurrentievoordeel te geven? In landen waar het Amazon Prime-programma beschikbaar is, filteren veel Prime-leden productzoekers op basis van geschiktheid voor Prime-verzending, zodat ze mogelijk je aanbiedingen niet eens zien als ze niet door FBA worden uitgevoerd.
  • Klantenservice in de lokale taal, dag en nacht. De Amazon-klantenservice van wereldklasse is opgenomen als onderdeel van FBA voor bestellingen die op Amazon worden geplaatst, waardoor je een hoge klanttevredenheid behoudt. Klantenondersteuning wordt geboden in de lokale taal van de marketplace waar je jouw producten verkoopt.
  • Schaalbaarheid. FBA is schaalbaar met de groei van je bedrijf en helpt je de pieken te verwerken tijdens de drukkere periodes van het jaar. FBA kan een enkele eenheid of duizenden eenheden van een product accepteren. Je bepaalt hoeveel eenheden je op een bepaald moment via FBA verzendt. Deze flexibiliteit is vooral handig wanneer je een nieuwe marketplace ingaat.
  • Tevredenheid bij de bezorging. Naast klantenondersteuning krijgen je FBA-producten de vertrouwde Amazon-bezorgervaring die klanten waarderen: van een breed scala aan snelle, vaak gratis bezorgopties tot opties voor het traceren van pakketten en cadeauverpakking.
  • Verhoogde verzendsnelheid. Aangezien je voorraad kan worden opgeslagen in het land waarin je verkoopt, kunnen we jouw bestelling mogelijk sneller aan lokale klanten leveren dan jij rechtstreeks vanuit je huidige locatie zou kunnen doen.

Een fulfillment-optie kiezen

Er zijn veel factoren om te bepalen of je zelf of via Fulfillment by Amazon internationale bestellingen wilt uitvoeren, zoals de kostenstructuur van je bedrijf, hoe je de fulfillment wilt verwerken en of je zelf klantenondersteuning kunt bieden in de lokale taal. Welke methode je ook kiest, je moet verschillende kostenoverwegingen maken, dus stel je prijsstrategie in op basis van de economische aspecten van de fulfillment-optie die je selecteert.

Belangrijk: Wanneer je op een Amazon-marketplace verkoopt, is je klant verantwoordelijk voor het betalen van retourzendingen naar een lokaal adres. Als je een internationaal retouradres opgeeft, moet je de verzendkosten van de internationale retourzending terugbetalen aan de klant.

Als je bestellingen uitvoert met FBA, kunnen je klanten hun retourzendingen ook rechtstreeks verzenden naar een Amazon Fulfillment Center in hetzelfde land als de marketplace-website. Meer informatie over je opties voor fulfillment.

Een belangrijk verschil tussen de twee fulfillment-methoden ligt in het verwerken van internationale retourzendingen. Wanneer je op een Amazon-marketplace verkoopt, moet je een lokaal retouradres voor je klanten opgeven of ze gratis verzending aanbieden bij retourzendingen. Wanneer je FBA gebruikt in een bepaalde marketplace, zal FBA het lokale retouradres verstrekken en zorgen voor het ontvangen van retourzendingen in jouw naam. Als je daarentegen verkoopt op een marketplace buiten je eigen land en die bestellingen zelf uitvoert, geef je jouw eigen lokale adres op voor retourzendingen, of vergoed je de klant de verzendkosten van de internationale retourzending. Als je verwacht klanten te vergoeden voor internationale verzendkosten, is het verstandig om de verwachte kosten van de retourzendingen mee te nemen in je productprijs, zodat je deze kosten kunt opvangen. Meer informatie in Klantenservice en Retourzendingen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates