Op deze pagina leer je hoe je de tool voor zendingsreconciliatie kunt gebruiken in je verzendworkflow.
Navigeer naar de tool voor zendingsreconciliatie:
Nadat je verzending is aangekomen in een Amazon fulfillment center, wordt op het tabblad 'Inhoud zending' op de pagina Overzicht de status van de eenheden weergegeven zoals deze zijn ontvangen. Als er verschillen zijn tussen wat je in de zending hebt verzonden en wat er is ontvangen, gebruik je de tools op het tabblad Inhoud om:
Als je zending niet in aanmerking komt voor reconciliatie, kan dit om een van de volgende redenen zijn:
Je voorraad is beschikbaar voor verkoop zodra deze is ontvangen in een fulfillment center of ontvangstcentrum. De reconciliatie van verzonden voorraad duurt meestal 14 tot 30 dagen. In sommige gevallen duurt het tot 60 dagen. Je kunt de status van je verzending traceren in de Wachtrij voor verzending, waar je verzending achtereenvolgens de statussen Onderweg, Bezorgd, Ingecheckt, Ontvangen en Gesloten doorloopt. Ga voor meer informatie naar Hoe Amazon je voorraad ontvangt en opslaat.
De discrepantiekolom is het verschil tussen de verwachte eenheden en de gevonden eenheden. Deze kolom is te vinden onder de kolom Eenheden verwacht/Eenheden gelokaliseerd. Door de muisaanwijzer op het aantal gevonden eenheden te plaatsen, kun je aanvullende informatie vinden over de ontvangen en afgestemde eenheden.
Berichten van gevonden eenheden | Beschrijving |
---|---|
Ontvangen | Deze producten zijn ontvangen via het standaard ontvangstproces. Het ontvangen aantal wordt weergegeven op het tabblad 'Inhoud zending'. |
Afgestemd | Indien mogelijk onderzoeken we productdiscrepanties automatisch en voegen we het afgestemde aantal eenheden toe aan je zending of verwijderen we ze. |
Terugbetaald | Als Amazon de verantwoordelijkheid aanvaardt voor verloren of beschadigde producten, worden ze administratief verwerkt als terugbetaling. Terugbetalingsbedragen worden weergegeven op het tabblad Weergave transacties in het Betaaloverzicht. |
De statuskolom wordt gebruikt om de staat van elk product in uw zending naar Amazon te begrijpen.
Statusberichten | Beschrijving |
---|---|
Ontvangen | Het product wordt ontvangen. |
Actie vereist | Het product heeft een discrepantie die in aanmerking komt voor onderzoek. Voor elk product met deze status moet een optie zijn geselecteerd voordat u de onderzoeksaanvraag kunt bekijken en indienen. |
Eenheden gevonden. Geen actie vereist | Het product heeft geen discrepantie, omdat het volledig is ontvangen of automatisch is afgestemd. Er is geen actie nodig. |
Wordt gecontroleerd op gevaarlijke producten (gevaarlijke stoffen) | Om ervoor te zorgen dat de voorraad in onze fulfillment centers veilig is voor klanten en transport, kunnen uw producten worden gecontroleerd op naleving van onze vereisten voor gevaarlijke producten. Terwijl deze producten worden gecontroleerd, kunnen ze niet worden ontvangen in het fulfillment center. Meer informatie over het Controleproces voor gevaarlijke producten bij FBA. |
Onderzoek voltooid - inhoud van verzending geteld en bevestigd | Amazon heeft de bezorgde dozen of pallets en bijbehorende eenheden onderzocht en de ontvangen eenheden zijn bevestigd in onze fulfillment centers. Deze producten komen niet langer in aanmerking voor onderzoek. Als u informatie heeft waarmee we een van deze ontbrekende eenheden kunnen vinden, neem dan contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. |
Case ingediend | Het product is al ingediend voor onderzoek via het tabblad Inhoud, dus er is geen verdere actie vereist. |
Claimvenster verlopen | Het claimvenster is verlopen voor de zending volgens het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA . |
Automatisch gesloten na 90 dagen | De zending is automatisch gesloten. Ga voor meer informatie naar Uw zending traceren (Wachtrij voor verzending). |
Producten in de zending die in aanmerking komen voor aanvullend onderzoek, hebben 'Actie vereist' opties waaruit je kunt kiezen in de Status kolom. Voor elk product met de status 'Actie vereist' moet een optie zijn geselecteerd voordat je de onderzoeksaanvraag kunt bekijken en indienen.
Opties voor actie vereist | Beschrijving |
---|---|
Eenheden niet verzonden | Je hebt bevestigd dat deze eenheden, door jou of de leverancier, niet zijn verzonden of er in plaats ervan een ander product is verzonden. |
Onderzoek ontbrekende eenheden | Je hebt bevestigd dat deze eenheden waren opgenomen in je zending en je verzoekt Amazon verder onderzoek te doen. |
Extra exemplaren verzonden | Je hebt bevestigd dat door jou of de leverancier extra eenheden of een ander product in de zending zijn opgenomen dan oorspronkelijk in je verzendplan stond. |
Extra eenheden onderzoeken | Je hebt bevestigd dat deze eenheden niet waren opgenomen in je zending en verzoekt Amazon om verder onderzoek te doen. |
Gebruik Bestand kiezen om alle documenten te selecteren en Uploaden om voor de onderzoeksaanvraag documenten bij te voegen. Er zijn bepaalde documenten vereist zodat Amazon de discrepanties kan onderzoeken; door deze te uploaden help je Amazon je onderzoeksaanvraag zo snel mogelijk op te lossen.
Amazon vereist dat de volgende documenten met de onderzoeksaanvraag worden ingediend:
Bij eventuele andere discrepanties kun je het Ondersteuningsteam voor verkooppartners vragen deze te onderzoeken. Beschrijf de discrepantie in het beschikbare formulier. Met deze informatie kan Amazon het onderzoek voltooien en problemen zo snel mogelijk oplossen.
Voorbeeld voor het type informatie | Beschrijving |
---|---|
Bekende discrepanties | Heb jij of je leverancier meer of minder eenheden verzonden dan je oorspronkelijk had verwacht? Heb jij of je leverancier het verkeerde product verzonden? |
Een beschrijving van de verzenddozen | Ons team voert een fysieke controle uit in het fulfillment center; als je op je verzenddozen informatie aangeeft over de kleur, grootte/maat en andere onderscheidende kenmerken, kan dit ons helpen je producten sneller te vinden. |
Productcodes | Controleer de UPC, EAN of JAN op je producten. Komt deze overeen met de productcode die wordt weergegeven in Seller Central? |
Voorbereidingsactiviteiten die niet zijn uitgevoerd | Als een item niet correct is voorbereid voordat het werd verzonden, kan dit leiden tot vertragingen in het ontvangstproces omdat we het item voor je moeten voorbereiden. |
Nadat je de resterende discrepanties in je zending hebt geclassificeerd, klik je op Aanvraag bekijken, controleer je de informatie en klik je op Aanvraag indienen als alle gegevens correct zijn. Met de inzending wordt er automatisch een case bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners geopend voor de producten waarnaar onderzoek nodig is.
Nadat je de aanvraag hebt ingediend, krijg je een case-nummer dat ook wordt weergegeven in de Tool voor zendingsreconciliatie bij je volgende bezoek aan de pagina. Je kunt statusupdates en communicatie bekijken door op het case-nummer te klikken of rechtstreeks naar de case log te gaan.