Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Je prestaties verbeteren

Claims en terugvorderingen

Op deze pagina vind je een aantal suggesties voor het verbeteren van je verkoperprestaties.

Als claims en terugvorderingen van invloed zijn op je verkoperprestaties, volgen hier een aantal suggesties waarmee je deze kunt vermijden:

  • Beantwoord alle e-mailberichten van kopers binnen 24 uur.
  • Betaal bestellingen proactief terug. Reageer onmiddellijk op retouraanvragen en betaal kopers terug indien dit passend is.
  • Vermeld je producten met nauwkeurige beschrijvingen en afbeeldingen. Alle aanbiedingen moeten in overeenstemming zijn met het juiste ASIN en worden geclassificeerd in overeenstemming met onze richtlijnen voor de conditie.
  • Controleer je productvermeldingen om ervoor te zorgen dat ze accuraat blijven.
  • Gebruik nooit opmerkingen over de staat als methode om omissies of verschillen te beschrijven waarmee het item afwijkt van het vermelde product op de productpagina (zoals "Als nieuw, ontbreekt echter lensdop"). Alle productvermeldingen moeten exact overeenkomen met de productpagina
  • Verzend alleen naar het adres dat Amazon aan je heeft verstrekt.
  • Gebruik productafbeeldingen van hoge kwaliteit.
  • Verzend je producten zorgvuldig. Gebruik een zorgvuldige verpakking, traceerbare verzendmethoden en methoden waarvoor een handtekening vereist is indien het waardevolle items betreft.
  • Werk je voorraad regelmatig bij om te voorkomen dat je producten niet op voorraad zijn.
  • Annuleer bestellingen onmiddellijk als je een bestelling ontvangt voor een product dat je niet kunt verzenden.
  • Volg de voortgang van je bestellingen terwijl ze onderweg zijn.
  • Breng kopers onmiddellijk op de hoogte van eventuele vertraging.
  • Wees proactief in het oplossen van eventuele problemen met de bezorging die gerelateerd zijn aan de verzendmethode die je gebruikt.
  • Vraag of accepteer nooit betalingen buiten de Amazon Marketplace om.

Je verkoperprestaties kunnen negatief worden beïnvloed door A-tot-Z-garantieclaims en terugvorderingen. Zorg ervoor dat je binnen 3 kalenderdagen na de datum van de e-mailmelding reageert op claimmeldingen van Amazon over claims en terugvorderingen. Als je binnen die termijn niet reageert op meldingen, kan de fout m.b.t. de transactie aan jou worden toegeschreven. Als we je een tweede bericht sturen en je vragen om aanvullende informatie te verstrekken, zorg er dan voor dat je antwoordt binnen de gestelde termijn.

Meer informatie over A-tot-Z-garantieclaims en Terugvorderingen.

Verlopen bestellingen

Vermijd dat bestellingen komen te verlopen. Een verlopen bestelling is een bestelling die door Amazon is geannuleerd omdat je de verzending gedurende een langere periode na de besteldatum niet hebt geleverd of de verzending niet hebt bevestigd. Wanneer je een bestelling laat verlopen, is het resultaat een zeer slechte koperservaring.

Als verlopen bestellingen een negatieve impact hebben op je verkoperprestaties, vind je hier een aantal stappen die je kunt nemen om deze te voorkomen:

  • Vertrouw niet op bestelbevestigings-e-mails. Deze kunnen per ongeluk worden verwijderd of worden geblokkeerd door je spamfilter. Controleer in plaats daarvan je bestellingen in Bestellingen beheren.
  • Stel je fulfillment-proces zodanig in dat je het overzicht over je bestellingen behoudt.
  • Annuleer altijd direct een bestelling zodra je weet dat je deze niet kunt leveren. Kopers kunnen vergevingsgezinder zijn als je onmiddellijk annuleert in plaats van na de verwachte verzenddatum. Kom direct op de annulering terug met een verontschuldiging aan de koper.
  • Stel de status van productvermelding in op inactief als je op vakantie gaat of tijdelijk je account niet kunt beheren om welke reden dan ook.
  • Wees voorbereid op een toename in het bestelvolume tijdens belangrijke verkoopperiodes, zoals in aanloop naar de feestdagen. Meer informatie over bestellingen beheren.

Negatieve feedback

Je verkoperprestaties worden negatief beïnvloed wanneer je reacties met 1 ster of 2 sterren ontvangt. De meest voorkomende oorzaken van negatieve feedback zijn problemen met je productvermelding of je bestelafhandeling. Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen om negatieve feedback te voorkomen:

  • Behoud een minimumvoorraadniveau.
  • Synchroniseer je back-end-systemen om ervoor te zorgen dat je de beschikbaarheid van je voorraad afstemt op je verzendtijden.
  • Geef nauwkeurige productbeschrijvingen en voeg afbeeldingen toe aan je productvermeldingen. Het is belangrijk dat kopers het product ontvangen zoals het wordt beschreven op de productpagina.
  • Zorg ervoor dat het telefoonnummer en e-mailadres van je klantenservice correct staan aangegeven op je online Amazon-Hulp-pagina's.
  • Zorg ervoor dat al je communicatie met kopers beleefd, relevant en correct is.

Meer informatie over negatieve feedback.

Door de verkoper geannuleerde bestellingen

Vermijd het annuleren van bestellingen tenzij kopers hier zelf om vragen. Bestellingen die om een andere reden dan op verzoek van de koper worden geannuleerd, hebben een negatieve invloed op je beoordeling. In de normale bedrijfspraktijk kan een bepaald percentage niet-op-voorraad onvermijdelijk zijn. We verwachten echter dat je dergelijke problemen tot het minimum beperkt.

Als geannuleerde bestellingen van invloed zijn op je algehele verkoperprestaties, volgen hier een aantal stappen die je kunt nemen om deze te verbeteren:

  • Werk je Amazon-voorraad regelmatig bij om te voorkomen dat je bestellingen ontvangt voor items die je niet op de verwachte datum kunt verzenden (omdat ze niet op voorraad zijn). Je kunt je voorraad meerdere keren per dag bijwerken als je ook via andere kanalen verkoopt.
  • Controleer je ingediende prijzen meermaals. Fouten bij het indienen van prijzen kunnen leiden tot meer geannuleerde bestellingen. Als je een externe integrator gebruikt voor het bijwerken van je productvermeldingen, moet je de passende maatregelen nemen om te voorkomen dat de integrator een fout maakt.
  • Als je denkt dat je productvermelding in aanmerking komt voor de Buy Box, moet je ervoor zorgen dat je voldoende voorraad hebt om te kunnen voldoen aan potentiële stijgingen in bestelvolumes.
  • Als je een bestelling moet annuleren, doe dit dan direct zodra je weet dat je deze niet kunt leveren. Kopers kunnen vergevingsgezinder zijn als je een bestelling onmiddellijk annuleert in plaats van na de verwachte verzenddatum. Reageer altijd direct op de annulering met een verontschuldiging aan de koper.

Vertraagde verzendingen

Het is belangrijk om de verzending van bestellingen uiterlijk op de verwachte verzenddatum te bevestigen, zodat kopers de status van hun verzonden bestellingen online kunnen bekijken. Een bestelling wordt beschouwd als vertraagd wanneer de verzendbevestiging na de verwachte verzenddatum plaatsvindt.

Als vertraagde verzendingen van invloed zijn op je algehele verkoperprestaties, volgen hier een aantal stappen die je kunt nemen om je bestellingen op tijd te verzenden:

  • Vermeld alleen de items die je op of vóór de verwachte verzenddatum kunt verzenden.
  • Verzend bestellingen en bevestig dit bij Amazon uiterlijk op de verwachte verzenddatum die in de bestelgegevens wordt vermeld.
  • Bevestig een verzending onmiddellijk om zowel Amazon als de koper hiervan op de hoogte te stellen. Hoe langer je de bevestiging van de verzending uitstelt, hoe groter het risico dat je het misschien vergeet. Niet-bevestigde verzendingen worden geannuleerd en je wordt niet betaald; dit geldt ook als je de bestelling wel degelijk hebt verzonden. Meer informatie over verzendingen bevestigen.
  • Controleer het fulfillment-proces van je bestellingen om eventuele tekortkomingen die kunnen leiden tot vertraagde verzendingen, te identificeren en op te lossen.
  • Pas je verwerkingstijden aan wanneer dat nodig is om kopers realistischere bezorgtijden te bieden.
  • Gebruik de verzend- en etiketteerservice van Amazon om bezorging te kopen en verpakkingsetiketten af te drukken.
  • Wees voorbereid op een toename in het bestelvolume tijdens belangrijke verkoopperiodes, zoals in aanloop naar de feestdagen. Meer informatie over bestellingen beheren.
  • Als je denkt dat je productvermelding in aanmerking komt voor de Buy Box, moet je ervoor zorgen dat je voldoende voorraad hebt om te kunnen voldoen aan potentiële stijgingen in bestelvolumes.

Op berichten reageren

Reageer binnen 24 uur op berichten van kopers, ook in het weekend en op feestdagen. Automatische antwoorden worden niet als geldige reacties beschouwd.

Als de reactietijd op berichten van invloed is op je algemene verkoperprestaties, kunnen de volgende suggesties je helpen ervoor te zorgen dat je binnen 24 uur op berichten van kopers reageert:

  • Zorg ervoor dat berichten van kopers niet worden geblokkeerd door het spamfilter van je e-mailprogramma.
  • Zelfs als je het probleem van een koper niet onmiddellijk kunt oplossen, moet je nog steeds binnen 24 uur op zijn of haar e-mail reageren om hem te laten weten dat je zijn of haar verzoek aan het onderzoeken bent. Geef een datum op wanneer de koper een antwoord terug kan verwachten.
  • Als er voor een bericht geen reactie is vereist (bijvoorbeeld voor een bedankbericht), markeer het dan als ˈGeen reactie vereistˈ.

Meer informatie over de Service Berichten koper-verkoper

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates