Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Je voorkeuren voor retourzendingen instellen

Op de pagina Instellingen voor retourzendingen kun je je instellingen aanpassen voor elke store waarin je verkoopt.

Algemene instellingen

Store: Je kunt de store identificeren voor de instellingen die je wilt bewerken in de store-kolom.

Autorisatie retourzending: Amazon autoriseert automatisch retouraanvragen die binnen het Amazon-retourbeleid vallen (ga naar Retourzendingen beheren voor vrijstellingen). Voor stores waar automatische autorisatie voor retourzendingen niet verplicht is, heb je de mogelijkheid om inkomende retouraanvragen handmatig te controleren en te autoriseren.

  • Volgens beleid (Amazon): Amazon autoriseert automatisch alle retouraanvragen die voldoen aan het Amazon-beleid (met uitzondering van producten uit vrijgestelde categorieën).
  • Handmatig (verkoper): Je autoriseert handmatig alle retouraanvragen.

Vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon:

In stores waar vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon vereist zijn voor alle verkopers met een standaardretouradres, zoals in het Verenigd Koninkrijk, schrijft Amazon dergelijke verkopers automatisch in voor het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten. Voor stores waar inschrijving voor het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon niet vereist is, zie je de volgende opties:

  • Ingeschreven: Je ziet Ingeschreven staan als je bent ingeschreven voor het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon.
  • Inschrijven: In stores waar het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon beschikbaar is en je momenteel niet bent ingeschreven, heb je de mogelijkheid om je aan te melden. Klik op Inschrijven om je aan te melden.

In stores waar vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon nog niet beschikbaar is, zie je de grijze knop Inschrijven

Soort etiket: Als je staat ingeschreven voor het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon, wordt het soort etiket ingesteld op vooruitbetaald door Amazon. Als je niet staat ingeschreven voor het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten van Amazon, heb je de volgende opties:

  • Door verkoper vooruitbetaald: Verstrek een door de verkoper vooruitbetaald retouretiket.
  • Onbetaald etiket: Amazon verstrekt een onbetaald verzendetiket.
Notitie: Om ervoor te zorgen dat kopers deze zien in de workflow voor retourzendingen, raden we je aan de door de verkoper vooruitbetaalde retouretiketten te uploaden in de respectievelijke retouraanvragen.

Autorisatie retourgoederen (RMA):

Je kunt kiezen wie het RMA-nummer verstrekt door een van de volgende opties te selecteren:

  • Amazon: Amazon genereert een autorisatienummer voor retourgoederen.
  • Verkoper: Jij verstrekt een autorisatienummer voor retourgoederen.

Etiketten voor vrijgestelde producten:

Voor retourzendingen van SKU-vrijstellingen van het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten heb je de mogelijkheid om een door de verkoper betaald etiket te uploaden of Amazon namens jou een onbetaald etiket te laten uitgeven.

  • Door verkoper vooruitbetaald: Je verstrekt kopers een door de verkoper vooruitbetaald retouretiket voor producten die zijn vrijgesteld van het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten.
  • Onbetaald etiket: Amazon verstrekt een onbetaald verzendetiket voor producten die zijn vrijgesteld van het programma voor vooruitbetaalde retouretiketten. Voor dit etiket moeten klanten verzendkosten betalen.

Instructies voor retourzendingen:

Wanneer de klant een retouraanvraag indient, worden er instructies voor retourzendingen getoond. Klik hier om instructies te schrijven om het bericht aan de klant samen te stellen. Voorbeelden van deze instructies zijn:

  • Vergeet niet om persoonlijke informatie uit het apparaat te verwijderen voordat je het retourneert.
  • Zorg ervoor dat je alle onderdelen van het product bijvoegt.
  • Als je problemen ondervindt met het product en liever ondersteuning op productniveau wilt in plaats van verder te gaan met de retourzending, neem dan gerust contact met ons op.

Oplossingen

Een oplossing zonder retourzending vindt plaats wanneer je een terugbetaling of vervanging doet en de koper het product laat houden. In stores waar oplossing zonder retourzending beschikbaar is, kun je automatisch een oplossing zonder retourzending uitvoeren via je instellingen voor retourzendingen of via berichten met de koper samenwerken voor een specifieke retourzending.

Ga naar Oplossing zonder retourzending voor meer informatie.

Retouradressen beheren

Je standaardretouradres is het adres dat voor alle retourzendingen wordt gebruikt en dat wordt afgedrukt op het retouretiket voor retouraanvragen in die geselecteerde store. Op het tabblad 'Retouradressen beheren' kun je een specifiek retouradres toevoegen voor een van de stores waarin je verkoopt.

Stel je standaardretouradres in:


  1. Klik op de pagina Instellingen voor retourzendingen op het tabblad Retouradressen beheren. Je ziet alle standaardretouradressen voor elke store waarin je verkoopt.
  2. Als je je standaardretouradres wilt instellen of wijzigen, klik je op het potloodpictogram voor de store die je wilt bewerken.
  3. Selecteer in het pop-upvenster het standaardretouradres dat je wilt gebruiken en klik vervolgens op Dit adres gebruiken.

Instellingen voor programma retourzendingen

Op het tabblad 'Instellingen voor programma retourzendingen' kun je de retourprogramma's bekijken en beheren die beschikbaar zijn in de stores waarin je verkoopt.

Sjablonen voor retourzendingen beheren

Op het tabblad 'Sjablonen voor retourzendingen beheren' kun je het gekozen sjabloon downloaden en het bewerkte sjabloon uploaden voor verwerking of een statusoverzicht van geüploade sjablonen downloaden.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates