Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retourzendingen beheren

Om kopers altijd dezelfde winkelervaring te garanderen, moet je handelen volgens het beleid voor retourzendingen van Amazon of een nog ruimer retourbeleid bieden.

Als een koper een retourzending aanvraagt, stuurt Amazon je een e-mail met de reden voor het retourneren. We raden je aan binnen 24 uur te reageren op retouraanvragen. Als de aanvraag van de koper niet voldoet aan ons beleid voor retourzendingen, laten we je dit in de e-mail weten.

Retourproces

Als je de retouraanvraag wilt verwerken, ga je naar de pagina Retourzendingen beheren, waar je aanvragen kunt controleren, autoriseren of weigeren. Klik vanaf je verkopersaccount op het vervolgkeuzemenu Bestellingen en klik vervolgens op Retourzendingen beheren.

Zie Retouraanvragen verwerken voor meer informatie.

Internationale retourzendingen

Als je zelf in een ander land verblijft dan het land waarin je verkoopt, moet je een van de volgende handelingen uitvoeren:

  • Geef kopers een retouradres dat zich bevindt in het land waar je geregistreerd staat om in te verkopen.

    Als je productvermelding bijvoorbeeld op Amazon.nl staat, moet het retouradres zich binnen Nederland bevinden.

  • Geef kopers een voorgefrankeerd retouretiket.
  • Bied een terugbetaling aan zonder te vragen dat het item wordt geretourneerd.

Terugbetalingsopties

Als je de retouraanvraag autoriseert en de bestelling wilt terugbetalen, kun je kiezen uit verschillende opties. Bekijk Bestellingen terugbetalen voor meer informatie. We raden je aan om te wachten tot je het geretourneerde item hebt ontvangen voordat je een terugbetaling verwerkt, zodat je de staat van de retourzending kunt beoordelen.

Je kunt een concessie doen naast of in plaats van het terugbetalen van bestelbedragen. Zie Concessies uitvoerenvoor meer informatie. Als de koper zegt dat de bestelling nooit is aangekomen, bekijk dan Wat moet ik doen als een koper zegt dat hij zijn bestelling niet heeft ontvangen?

Retouretiketten

Wanneer je de retouraanvraag van een koper goedkeurt, stuurt Amazon de koper een retouretiket met een adres. Dit retouretiket is standaard niet voorgefrankeerd. Je kunt echter een aangepast voorgefrankeerd retouretiket uploaden als je ervoor kiest om te betalen voor retourzendingen.

Geannuleerde retourzendingen

Als een koper rechtstreeks contact met je opneemt om een retouraanvraag te annuleren, vraag de koper dan om deze te annuleren via zijn of haar Amazon-account. Je krijgt een e-mail wanneer kopers in behandeling zijnde aanvragen annuleren.

Bestellingen met Fulfillment by Amazon (FBA)

Amazon beheert de retourzendingen en terugbetalingen van bestellingen die via FBA zijn verzonden. Zie Retourzendingen van klanten voor bestellingen Fulfilled by Amazon om te lezen hoe Amazon FBA-retourzendingen beheert.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates