Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retourzendingen beheren

Om kopers altijd dezelfde winkelervaring te garanderen, moet je handelen volgens het Beleid inzake retourzendingen van Amazon of een overstijgend retourbeleid bieden.

Retourproces

Stap 1: Autorisatie retourzending

Notitie: De automatisering van autorisaties voor alle retouraanvragen die binnen het beleid vallen en de onderstaande lijst met vrijstellingen zijn vanaf 15 september 2021 van toepassing. Tot die tijd kun je alle inkomende retouraanvragen handmatig autoriseren.

Om operationele efficiëntie en altijd dezelfde klantervaring te garanderen, autoriseert Amazon automatisch alle retouraanvragen die binnen het beleid voor retourzendingen van Amazon vallen. Je kunt automatisch geautoriseerde retouraanvragen herkennen aan de markering 'Automatisch geautoriseerd' op de pagina Retourzendingen beheren (Bestellingen > Retourzendingen beheren) in Seller Central.

Retouraanvragen die niet voldoen aan het beleid voor retourzendingen van Amazon ontvangen geen automatische autorisatie voor retourzendingen. Houd er ook rekening mee dat verschillende categorieën en subcategorieën zijn vrijgesteld van geautomatiseerde autorisaties voor retourzendingen en dat retouraanvragen van die items nog steeds naar je worden verzonden voor handmatige beoordeling. Dit omvat:

  • Handgemaakt
  • Amazon Custom
  • Gevaarlijke producten
  • Seksueel welzijn
  • Professionele medische benodigdheden en professionele tandbenodigdheden
  • Productcategorieën Levensmiddelen en Wijn
  • Productcategorieën Video, Videogames, Software en dvd
  • Productsubcategorieën 'Bloemen en boeketten' en 'Verse snijbloemen'
  • Hygiënische items uit productcategorieën Baby-, Schoonheid-, Gezondheid- en persoonlijke verzorgingsproducten en Apparaten voor persoonlijke verzorging

Zorg ervoor dat je binnen 24 uur reageert op retouraanvragen waarvoor een handmatige beoordeling is vereist. Voor meer informatie over het handmatig beoordelen en verwerken van retouraanvragen, raadpleeg Retouraanvragen verwerken.

Als je retourzendingen wilt controleren, ga je naar de tabbladen op de pagina Retourzendingen beheren of download je een Retouroverzicht(Bestellingen > Retourzendingen beheren > Overzichten bekijken). Daarnaast stuurt Amazon je een e-mail wanneer een koper een retouraanvraag indient.

Stap 2: Retourzendingsetiketten

Wanneer een retouretiket is goedgekeurd, stuurt Amazon de koper een retourzendingsetiket met je retouradres. Standaard is dit etiket niet vooraf betaald en moet de koper verzendkosten betalen. Je kunt de koper echter ook een voorgefrankeerd retouretiket verstrekken Raadpleeg retouretiket en voorgefrankeerd retouretiket uploaden en Vereisten voorgefrankeerd retouretiketten voor meer informatie over het uploaden van aangepaste etiketten.

Omdat retouretiketten je retouradres weergeven, moet je ervoor zorgen dat dit adres actueel is. Als je je retouradres wilt bijwerken, ga je naar je Instellingen voor retouradres zoals beschreven op de pagina Je standaard retouradres instellen. Houd er rekening mee dat als er geen binnenlands retouradres beschikbaar is in je Instellingen voor retouradres, het verzendetiket van de retourzending je bedrijfsadres toont.

Stap 3: Terugbetaling uitvoeren

Je moet binnen twee werkdagen na ontvangst van een retourzending een terugbetaling aan de koper uitvoeren.

Ga naar Bestellingen terugbetalen voor meer informatie over het terugbetalen van bestellingen. We raden je aan om te wachten tot je een geretourneerd item hebt ontvangen voordat je een terugbetaling verwerkt, zodat je de staat ervan kunt beoordelen. Als je een concessie wilt doen naast of in plaats van bestelbedragen terug te betalen, ga je naar Concessies doen.

Notitie: Als namens jou een terugbetaling is gedaan via een A-tot-Z-claim en je van mening bent dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht, kun je beroep aantekenen tegen de A-tot-Z-claim. Raadpleeg Beroep aantekenen tegen een A-tot-Z-garantieclaim.

Internationale retourzendingen

Als je zelf in een ander land verblijft dan het land waarin je verkoopt, moet je een van de volgende handelingen uitvoeren:

  • Verstrek kopers een voorgefrankeerd retouretiket, waarbij jij verantwoordelijk bent voor de retourzendingskosten. Dit kan niet worden afgetrokken van de terugbetaling aan de koper, of
  • Bied een terugbetaling aan zonder te vragen of het item wordt geretourneerd. Om handmatig werk te reduceren, kun je terugbetalingen zonder retourzending automatiseren. Voor meer informatie, ga naar Terugbetalingen zonder retourzending, of
  • kopers een retouradres voor verkoop in Nederland op Amazon.nl . Als je een Nederland retouradres wilt opgeven, maar je buiten Nederlandbevindt, kan een aanbieder voor internationale retourzendingen van hetNetwerk Aanbieders van oplossingenmogelijk helpen.

Bestellingen met Fulfillment by Amazon

Amazon beheert de retourzendingen en terugbetalingen van bestellingen die via FBA zijn verzonden. Zie Retourzendingen van klanten voor bestellingen Fulfilled by Amazon om te lezen hoe Amazon FBA-retourzendingen beheert.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates