Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Je verkopersaccount sluiten

Je kunt je account downgraden van een professioneel verkoopplan naar een individueel verkoopplan als je geen maandelijkse abonnementskosten wilt betalen. Als je je account wilt downgraden naar een individueel verkoopplan, klik je in Mijn services op Downgraden. Zie Verkoopplannen voor meer informatie.

Als je ervoor kiest om je account te sluiten, ga je naar Instellingen en klik je op Accountgegevens. Klik in het gedeelte Accountbeheer aan de rechterkant van de pagina op Account sluiten. Vul alle verplichte velden in en klik op Versturen om je aanvraag in te dienen. We nemen dan contact met je op voor hulp. Je ontvangt een e-mailbevestiging zodra je account is gesloten, of een e-mail waarin wordt aangegeven waarom je account op dit moment niet kan worden gesloten en welke aanvullende stappen vereist zijn. Let op dat je elk regionaal account afzonderlijk moet sluiten: Noord-Amerika, Europa, Japan en Australië. Als je accounts met een professioneel verkoopplan open houdt en productvermeldingen te koop aanbiedt, worden er nog steeds maandelijkse abonnementskosten in rekening gebracht. Ga naar Accounts samenvoegen voor meer informatie over maandelijkse abonnementskosten voor samengevoegde accounts. Je kunt hier een lijst met je accounts voor wereldwijde verkoop bekijken.

Notitie: Als je ervoor kiest om je account te sluiten, kan Amazon het niet opnieuw activeren of herstellen. Daarom moet je als je in de toekomst op Amazon wilt verkopen, je je hier opnieuw aanmelden.

Voordat je ervoor kiest om je verkopersaccount permanent te sluiten, raden we je aan het volgende te lezen.

Notitie: Als je bedrijf wordt ontbonden, moet je je Amazon-verkopersaccount sluiten dat aan dat bedrijf is gekoppeld. Je kunt de beëindiging van je verkopersaccount aanvragen door een case te openen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.

Je productvermeldingen opschorten

Stappen voor het sluiten van je verkopersaccount

Ga als volgt te werk als je besluit je account permanent te sluiten:

  1. Verzend eventuele openstaande bestellingen.
  2. Wacht 90 dagen na je laatste verkoop om ervoor te zorgen dat de termijn voor A-tot-Z-garantieclaims wordt gehonoreerd.
  3. Wacht tot je een saldo van nul op je account hebt (je volgende vergoedings- of afschrijvingsdatum).
  4. Los al je transacties met kopers op, waaronder het overmaken van eventuele noodzakelijke terugbetalingen.
  5. Bevestig dat de bankrekeninggegevens die zijn geregistreerd actueel zijn om een laatste betaling te ontvangen.
  6. Controleer je Prestatiemeldingen om er zeker van te zijn dat alle redenen voor de opschorting van je account zijn opgelost en dat je account is hersteld.

Notitie: Als je Fulfillment by Amazon-voorraad hebt, moet je een aanvraag indienen om alle voorraad terug te sturen of te verwijderen voordat je je account sluit. Zie Voorraad verwijderen (overzicht) voor meer informatie over het maken van verwijderingsopdrachten.

Wat gebeurt er als ik mijn account sluit?

Als je ervoor kiest om je verkopersaccount permanent te sluiten, lees dan eerst de volgende informatie:

  • Zodra je je verkopersaccount hebt gesloten, heb je er geen toegang meer toe. Je kunt dan de bestelgeschiedenis niet bekijken, geen retourzendingen verwerken, geen terugbetalingen uitvoeren, niet reageren op A-tot-Z-garantieclaims en niet meer communiceren met kopers.
  • Als je een Noord-Amerikaans Centraal Marketplace-account hebt en je verkopersaccount sluit, worden al je andere in aanmerking komende accounts ook gesloten. Als je bijvoorbeeld je account voor de Verenigde Staten sluit, worden ook je accounts voor Canada en Mexico gesloten. De eenvoudigste manier om te zien of je een Noord-Amerikaans Centraal Marketplace-account hebt, is om te controleren of de store-schakelaar beschikbaar is in de kop van je verkopersaccount. Zie de Veelgestelde vragen over Noord-Amerikaans Centraal Marketplace-account (deze pagina is alleen beschikbaar voor verkopers met een Amerikaans account) voor meer informatie.
  • Als je een account voor Amazon Europe Marketplaces hebt en je verkopersaccount sluit, wordt je account gesloten op alle Europese Amazon-stores. Zie Verkopen via de Europese Marketplaces van Amazon (deze pagina is alleen beschikbaar voor verkopers met een EU-account) voor meer informatie.
  • Als je bent ingeschreven voor de Amerikaanse belastingberekeningsservices, bekijk je de pagina Downgrade/Upgrade en Tax Calculation Service (deze pagina is alleen beschikbaar voor verkopers met een Amerikaans account) voor belangrijke informatie voordat je je account sluit.

Accounts kunnen pas 90 dagen na je laatste verkoop worden gesloten. Dit garandeert dat de termijn voor A-tot-Z-garantieclaims wordt gehonoreerd. Als je openstaande A-tot-Z-garantieclaims hebt, moet je account open blijven totdat deze zijn afgewikkeld. Je rekeningsaldo moet nul zijn voordat je account kan worden gesloten.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates