Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Veelgestelde vragen over Berichten koper-verkoper

De pagina Berichten koper-verkoper vergemakkelijkt de communicatie tussen kopers en verkopers in de Amazon Store. Hier kunnen kopers en verkopers met elkaar communiceren op manieren die de privacy van beide partijen beschermen, en aan elke koper wordt een unieke, geanonimiseerde e-mailalias toegewezen. Verkopers kunnen de geanonimiseerde e-mailalias op dezelfde manier gebruiken als een echt e-mailadres. Bovendien blijft de geanonimiseerde e-mailalias hetzelfde voor alle toekomstige contacten met dezelfde koper. Kopers krijgen een unieke e-mailalias toegewezen voor elke verkoperrelatie.

Pagina Contact opnemen met koper

Waarom heb je de ervaring Contact opnemen met koper gewijzigd?

Je kunt nu sjablonen gebruiken met door Amazon geleverde inhoud, zodat je geen dubbele inhoud hoeft in te voeren. Deze sjablonen zorgen voor consistentie in de stijl en toon van berichten die kopers ontvangen. Daarnaast wordt de tekst van Amazon automatisch vertaald in de standaardtaal van de marketplace van je koper.

Waarom zijn sommige contactredenen niet beschikbaar?

Op de pagina Contact opnemen met koper zijn contactredenen voor je beschikbaar op basis van de bestelstatus en specifieke productcategorieën. Als de bestelling bijvoorbeeld nog niet is voltooid, zie je de optie om contact op te nemen met de koper om een onverwacht probleem te melden, maar je hebt nog niet de mogelijkheid om contact op te nemen met de koper met betrekking tot een retourzending.

Berichtbezorging

Waarom heb ik een melding van Amazon ontvangen dat mijn bericht niet kon worden bezorgd?

Een koper kan zich afmelden voor het ontvangen van ongevraagde berichten van alle verkopers. Dit betekent dat je e-mail wordt geblokkeerd en dat je een e-mailbounce ontvangt met instructies hoe je contact kunt opnemen met de koper in geval van kritieke problemen. Deze afmelding is niet van toepassing als de koper als eerste een bericht aan jou stuurt, mits je antwoordt in dezelfde discussielijn. Als je antwoord wordt geblokkeerd, probeer dan in de oorspronkelijke discussielijn te reageren op de koper (in plaats van een nieuwe discussie te starten) en zorg ervoor dat het oorspronkelijke bericht van de koper is opgenomen in je antwoord.

Notitie: Als je geen bouncebericht wilt ontvangen wanneer een koper zich heeft afgemeld voor communicatie van verkopers, bekijk dan de sectie 'Hoe blokkeer ik het bouncen van berichten?' hieronder.

Kunnen kopers zich afmelden voor berichten van verkopers?

Ja, Amazon zorgt dat kopers zich kunnen afmelden voor het ontvangen van ongevraagde berichten van verkopers. Wanneer kopers echter als eerste contact met jou opnemen, kunnen ze zich niet afmelden voor jouw reacties.

Hoe verstuur ik berichten die van cruciaal belang zijn voor het voltooien van de bestelling als mijn bericht is geblokkeerd?

Welke berichten zijn van cruciaal belang voor het voltooien van een bestelling?

De volgende berichten worden als cruciaal beschouwd om de bestelling van een koper te voltooien:

  • Vragen over de aanpassing van producten
  • Planning van de bezorging
  • Problemen met een bezorgadres.

De volgende berichten zijn niet van cruciaal belang om een bestelling te voltooien:

  • Verzoeken om feedback over verkopers of recensies van kopers
  • Bevestigingen van bestelling, verzending, bezorging of terugbetaling. Amazon verstuurt deze e-mails al
  • Proactieve klantenservice, bijvoorbeeld: producthandleidingen, tips voor gebruik van het product, antwoorden op veelgestelde vragen, suggesties als er iets mis gaat
  • Niet op voorraad-meldingen of meldingen van vertraging, of aanbiedingen van alternatieve producten (annuleer in plaats daarvan de bestelling).

Hoe blokkeer ik het bouncen van berichten?

Je kunt het ontvangen van een bouncebericht stoppen wanneer kopers zich hebben afgemeld voor communicatie van verkopers.

Warning: Als je het bouncebericht blokkeert, kun je niet vaststellen of een bericht aan een koper is geblokkeerd of bezorgd.

  1. Klik op Instellingen > Voorkeuren voor meldingen .
  2. Klik naast Berichten op Bewerken.
  3. Maak het selectievakje Afmelding van koper leeg en klik op Opslaan.

Berichten beheren

Hoe vind ik berichten waarop ik niet heb gereageerd?

Standaard zie je berichten die een reactie vereisen wanneer je voor het eerst naar de pagina Berichten koper-verkoper navigeert. Je kunt het filter wijzigen door op de vervolgkeuzelijst Antwoord vereist te klikken en een andere optie te selecteren.

Ik heb een e-mailbericht van een koper waarvoor geen antwoord nodig is. Hoe kan ik voorkomen dat het meetelt in de berekening van mijn reactietijd?

Als je een bericht wilt markeren waarvoor geen antwoord nodig is, klik je op Geen antwoord vereist onder het bericht op de pagina Berichten koper-verkoper. Je kunt ook klikken op de link Markeren als geen reactie noodzakelijk in de e-mail die je hebt ontvangen. Beide acties zullen het bericht uitsluiten bij de berekening van de reactietijd.

Kan ik mijn bestaande e-mailaccount blijven gebruiken om mijn communicatie met de kopers te beheren?

Ja. Je hoeft je niet aan te melden bij je verkopersaccount om met een koper te communiceren.

Notitie: Als je een e-mail naar een koper verstuurt vanaf een ander adres dan de e-mailadressen die zijn geregistreerd bij de Berichtenmachtigingen van je account, wordt deze geweigerd. Je kunt deze berichten opnieuw versturen nadat je het e-mailadres dat je wilt gebruiken hebt toegevoegd en goedgekeurd.

Is er een limiet aan het aantal berichten dat ik per dag kan versturen?

Ja. We gebruiken de volgende formule om het maximumaantal dagelijkse berichten in te stellen dat je mag versturen: 5 keer je gemiddelde dagelijkse bestelvolume, plus 600 extra berichten.

Je hoeft geen afzonderlijke verzendmeldingen of trackingnummers te versturen via Berichten koper-verkoper, aangezien Amazon deze namens jou verstuurt wanneer je een verzending bevestigt via de pagina Bestellingen beheren.

E-mailadres en functies

Hoe lang is de e-mailalias? Hoe is de indeling?

De e-mailalias bestaat uit 35 tekens, inclusief het domein. Hier volgt een voorbeeld: t969vz2jn3bdsy7@marketplace.amazon.com.

Heeft een koper dezelfde e-mailalias voor meerdere verkopers?

Nee. Kopers krijgen een unieke e-mailalias toegewezen voor elke verkoperrelatie.

Zijn er aparte e-mailadressen per discussielijn?

Nee. De geanonimiseerde e-mailalias blijft dezelfde voor alle contacten die je met elke individuele koper hebt. Op deze manier kun je het geanonimiseerde e-mailadres van de koper gebruiken als een unieke ID om gesprekken over meerdere bestellingen te voeren.

Wordt HTML-e-mail ondersteund?

Ja, HTML-e-mail tussen kopers en verkopers wordt ondersteund.

Worden bijlagen bij e-mails ondersteund?

Je kunt bijlagen naar een koper versturen en bijlagen van kopers ontvangen. Zie Bijlagen versturen aan kopers.

Aanvullende informatie

Ik heb een bericht van een koper ontvangen zonder bestelnummer. Hoe kan ik de bestelgegevens van de koper vinden?

Wanneer de koper contact initieert buiten de bestelpagina, bevat het bericht mogelijk geen bestelnummer. Je kunt het bestelnummer van een koper vinden door te zoeken naar de geanonimiseerde e-mailalias in Bestellingen beheren. De e-mailalias is opgenomen in het veld Van van het bericht dat je hebt ontvangen.

Waarom bewaart Amazon een dossier van contacten tussen koper en verkoper die via Amazon zijn verstuurd?

Door contacten tussen kopers en verkopers te bewaren, kunnen we geschillen sneller beslechten door ervoor te zorgen dat het team voor geschillenbeslechting van Amazon toegang heeft tot alle communicatie tussen kopers en verkopers bij het beoordelen van A-tot-Z-garantieclaims en terugvorderingen.

Kan ik als verkoper contact opnemen met andere verkopers?

Nee. Als verkoper kun je geen contact opnemen met een andere verkoper via de functie 'Stel een vraag' op de Storefront-pagina van de verkoper. Als je inbreuk op auteursrecht, handelsmerk of octrooi moet melden, raadpleeg je de pagina Inbreuk melden .

Hoe rapporteer ik een bericht van de koper?

Als je een bericht wilt rapporteren, klik dan op de knop Bericht rapporteren op de pagina Berichten koper-verkoper, in de Verkopersapp of in de e-mail die je ontvangt. Selecteer vervolgens de juiste reden voor rapportage en klik op de knop Bericht rapporteren dat onder aan het bericht wordt weergegeven om de melding in te dienen.

Gebruik de knop Bericht rapporteren om verdachte activiteiten, zoals berichten waarvan je vermoedt dat het spam is, aan Amazon te melden. Hoewel we niet elk gerapporteerd bericht kunnen onderzoeken, analyseren we deze gegevens om patronen van verdachte activiteiten te identificeren en dergelijk misbruik in de toekomst te voorkomen. Wanneer je een bericht hebt gerapporteerd, is het niet nodig op het bericht te reageren of het te markeren als Geen antwoord vereist. Je hoeft een gerapporteerd bericht niet uit je inbox te verwijderen.

Hoe kunnen kopers berichten die worden verstuurd door verkopers onderscheiden van andere e-mail die door Amazon wordt verstuurd?

Je berichten aan een koper bevatten je bedrijfsnaam in het veld Van in plaats van Amazon weer te geven in de inbox van een koper. Zodra de koper je bericht opent, vermelden we je bedrijfsnaam in de hoofdtekst van het bericht.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates