Bij een terugbetaling ontvangt de klant alle of een deel van de kosten van een gekocht item. In sommige gevallen bieden we klanten een ˈterugbetaling zonder retourzendingˈ. Met andere woorden, de klant is niet verplicht het item terug te sturen naar het fulfillment center. Dit betekent dat ze niet verplicht zijn om het item te retourneren. Sommige items die niet in aanmerking komen voor retourzending, komen mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling.
Een retourzending is een item dat een klant terugstuurt naar een fulfillment center. We evalueren de staat van elk geretourneerd item. Als we vaststellen dat het item verkoopbaar is, sturen we het terug naar je voorraad. Als we vaststellen dat het onverkoopbaar is (bijvoorbeeld defect of beschadigd), beoordelen we wie de schade heeft veroorzaakt (Amazon of de klant). Dan beslissen wij of je in aanmerking komt voor een vergoeding.
Een geretourneerd item wordt geclassificeerd als onverkoopbaar om de volgende redenen:
Als een geretourneerd product een niet-vluchtig intern geheugen heeft (bijvoorbeeld een digitale camera) en er aanwijzingen zijn voor gebruik, markeren we het als niet-leverbaar. Als dergelijke items worden geretourneerd, moet je het geheugen van het apparaat wissen.
Voor geretourneerde items die je ons vraagt naar je toe te sturen, kun je het LPN-etiket op een geretourneerd item gebruiken om informatie te vinden met behulp van het overzicht van FBA-retourzendingen. Als je de streepjescode van de fabrikant gebruikt om je voorraad bij te houden, is deze informatie mogelijk niet beschikbaar.
Voor items in je voorraad die zijn gecategoriseerd als defect of beschadigd door de klant, moet je binnen 30 dagen nadat het geretourneerde item in het fulfillment center is aangekomen, een verwijderingsopdracht indienen. Je kunt ook vragen of wij deze onverkoopbare voorraad automatisch retourneren of verwijderen. Zie Voorraad verwijderen (overzicht)voor meer informatie.
In de meeste gevallen mogen klanten binnen 30 dagen na ontvangst dit item retourneren. Amazon kan van geval tot geval uitzonderingen maken en na 30 dagen na ontvangst retouraanvragen accepteren.
In de meeste gevallen, als een item niet binnen 45 dagen na de retouraanvraag in een fulfillment center aankomt, zullen we de klant het verschuldigde bedrag in rekening brengen en dit bedrag bijschrijven via je account.
Met het Amazon-retourbeleid kunnen klanten in aanmerking komende FBA-baby-items kosteloos in nieuwe, ongeopende staat retourneren als ze de items binnen 90 dagen na ontvangst retourneren. Amazon betaalt voor de retourzending zonder kosten voor jou. Dit beleid is niet van toepassing op MCF-bestellingen (Multi-Channel Fulfillment).
Wanneer Amazon een klant terugbetaalt voor je FBA-bestelling, brengen we het bedrag van de terugbetaling bij jou in rekening via je verkopersaccount. In sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer een item verloren of beschadigd raakt wanneer het onder controle van Amazon valt, kom je mogelijk in aanmerking voor vergoeding van de terugbetaling van je FBA-bestellingen.
Als een klant terugbetaling ontvangt voor je item, maar het item niet binnen 45 dagen na de terugbetaling wordt geretourneerd naar een Amazon Fulfillment Center, brengen we het bedrag, in de meeste gevallen, de klant in rekening en ontvang jij van ons een vergoeding voor dit bedrag.
Als een klant je item binnen 45 dagen na de terugbetaling terugstuurt naar een Amazon Fulfillment Center, bepalen we de staat van het geretourneerde item.
Als een geretourneerd item in een verkoopbare staat verkeert, retourneren wij het item naar je voorraad en ontvang je van ons geen restitutie. Als een geretourneerd item in een onverkoopbare staat is, zullen we bepalen wie verantwoordelijk is voor deze staat. Wanneer we de verantwoordelijkheid aanvaarden voor een onverkoopbare retourzending, betalen we je terug en voegen we het item niet meer toe aan je voorraad.
Amazon aanvaardt geen verantwoordelijkheid en biedt geen vergoeding voor geretourneerde items die beschadigd zijn door een klant, onder voorbehoud van een terugroepactie, die defect zijn of in strijd zijn met het Amazon-beleid of om andere soortgelijke redenen. We voegen deze items toe aan je niet-leverbare voorraad wanneer ze worden geretourneerd.
Sommige eenheden die worden teruggestuurd naar het Fulfillment Center, zullen onmiddellijk worden verwijderd. Dit gebeurt ter bescherming van de klanten, medewerkers van het Fulfillment Center, transportdiensten en de verkoper. Verwijdering is noodzakelijk om een van de volgende redenen:
Hieronder volgen voorbeelden van geretourneerde eenheden die onmiddellijk worden verwijderd:
Een terugbetaling is een vergoeding die wij aan je verstrekken voor het geheel of een deel van de waarde van een terugbetaling. Als een item wordt terugbetaald voor je FBA-bestelling, zullen we jou de opbrengst van de verkoop van het item vergoeden, exclusief de toepasselijke FBA-kosten en het lokale standaard btw-tarief. Als je bent ingeschreven voor onze btw-berekeningsdienst, houden wij rekening met je productbelastingcode (PTC) bij de berekening van het toepasselijke belastingtarief.
FBA schrijft de verwijzingsvergoeding voor Verkopen via Amazon geheel of gedeeltelijk en, indien van toepassing, de variabele afsluitkosten voor een geretourneerd item bij via je account. Wij vergoeden niet de toepasselijke FBA-kosten. Raadpleeg voor meer informatie het Kostenoverzicht voor verkopen via Amazon.
In sommige gevallen (bijvoorbeeld wanneer een geretourneerd item is geopend) kunnen we de klant kosten van herbevoorrading in rekening brengen. Als dat zo is, ontvang je het bedrag van de kosten van herbevoorrading via je account terug. Je ontvangt echter de kosten van herbevoorrading niet als wij de verantwoordelijkheid nemen voor de staat van het geretourneerde item en het item aan jou hebben terugbetaald.
Voor items in categorieën waar klanten gratis retourzendingen ontvangen, geldt een verwerkingskosten voor retourzendingen. Zie Verwerkingskosten voor retourzendingen voor meer informatie.