Het annuleringspercentage (CR, Cancellation Rate) is alle door de verkoper geannuleerde bestellingen weergegeven als percentage van het totale aantal bestellingen gedurende een bepaalde periode van 7 dagen. CR is alleen van toepassing op seller-fulfilled bestellingen.
Deze statistiek omvat alle geannuleerde bestellingen en items die door de verkoper zijn geïnitieerd, met uitzondering van die welke door de klant worden aangevraagd met behulp van de opties voor bestelling annuleren in zijn of haar Amazon-account. Bestellingen of items in behandeling die door de klant rechtstreeks op Amazon worden geannuleerd, zijn niet inbegrepen.
Ons beleid is dat verkopers een CR van minder dan 2,5% hebben om op Amazon te kunnen verkopen. Een CR boven 2,5% kan resulteren in deactivering van het account.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat producten die je op Amazon vermeldt op voorraad zijn en beschikbaar zijn om te verzenden. Wanneer je een bestelling of items binnen een bestelling voorafgaand aan de fulfillment annuleert, is dit meestal omdat het product niet op voorraad is. Natuurlijk kan een bepaald percentage voorraadtekorten onvermijdelijk zijn in de normale praktijk, maar we verwachten dat je probeert dergelijke problemen tot een minimum te beperken. Hoge annuleringspercentages zijn een probleem dat van invloed kan zijn op je vermogen om op Amazon te verkopen. Op korte termijn heeft het ook een negatieve invloed op je bedrijfsresultaat, omdat een niet-verwerkte bestelling of item verloren omzet voor je bedrijf is.
Een beslissing om een bestelling niet uit te voeren voorafgaand aan de verzendbevestiging, wordt behandeld als een geannuleerde bestelling. Zodra verzending van een bestelling is bevestigd, wordt een beslissing om een retourzending te accepteren of een item niet te verzenden behandeld als een terugbetaling.
Zo bekijk je je CR en download je je CR-overzicht: