Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Annuleringspercentage

Het annuleringspercentage (CR) is het percentage van het totale aantal bestellingen dat gedurende een bepaalde periode van 7 dagen door de verkoper is geannuleerd. CR is alleen van toepassing op door verkoper verzonden bestellingen.

Deze statistiek omvat alle geannuleerde bestellingen en items die door de verkoper zijn geïnitieerd, met uitzondering van die welke door de klant worden aangevraagd met behulp van de opties voor bestelling annuleren in zijn of haar Amazon-account. Bestellingen of items in behandeling die door de klant rechtstreeks op Amazon worden geannuleerd, zijn niet inbegrepen.

Ons beleid is dat verkopers bij voorkeur een CR van minder dan 2,5% hebben om op Amazon te kunnen verkopen. Een CR boven 2,5% kan resulteren in deactivering van het account.

Notitie: Prestatiedoelen voor bestellingen met premiumverzending wijken af van het bovenstaande. Ga voor meer informatie naar Premiumverzending en gegarandeerde bezorging.

Waarom moet je door de verkoper geannuleerde bestellingen vermijden?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat producten die je op Amazon vermeldt op voorraad zijn en beschikbaar zijn om te leveren. Wanneer je een bestelling of items binnen een bestelling voorafgaand aan de fulfillment annuleert, is dit meestal omdat het product niet op voorraad is. In de normale praktijk kan een bepaald percentage voorraadtekorten onvermijdelijk zijn, maar het wordt aanbevolen dergelijke problemen tot een minimum te beperken. Hoge annuleringspercentages zijn een probleem dat van invloed kan zijn op je vermogen om op Amazon te verkopen. Op korte termijn heeft het ook een negatieve invloed op je bedrijfsresultaat, omdat een niet-verwerkte bestelling of item verloren omzet voor je bedrijf is.

Wat is het verschil tussen een terugbetaalde en een geannuleerde bestelling?

Een beslissing om een bestelling niet uit te voeren voorafgaand aan de verzendbevestiging, wordt behandeld als een geannuleerde bestelling. Zodra verzending van een bestelling is bevestigd, wordt een beslissing om een retourzending te accepteren of een item niet te verzenden behandeld als een terugbetaling.

Zo bekijk je je CR en download je je CR-overzicht:

  1. Ga naar de pagina Accountstatus in Seller Central.
  2. Klik in het gedeelte Leveringsprestaties op Gegevens bekijken.
  3. Selecteer het tabblad Percentage annulering vóór fulfillment. Scrol naar beneden en klik op Overzicht downloaden.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates