Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Bestellingen terugbetalen

Voordat je een terugbetaling doet, moet je het volgende overwegen:

  • Nadat je een retouraanvraag hebt geautoriseerd, kun je wachten tot je het product van de koper hebt ontvangen voordat je een terugbetaling doet. Als je wilt, kun je de koper toestaan het product te behouden, zelfs als je besluit om een terugbetaling te doen. Als je automatische terugbetalingen zonder retourzending wilt instellen voor retourzendingen die aan bepaalde criteria voldoen, raadpleeg dan onze Hulp-pagina Terugbetalingen zonder retourzending.
  • Als de koper het item aan je retourneert in een toestand die afwijkt van de staat waarin je het hebt verzonden, heb je de optie om een gedeeltelijke terugbetaling te doen. Als je besluit een gedeeltelijke terugbetaling te doen, raden wij je aan dit vooraf aan de koper uit te leggen om misverstanden of een mogelijke A-tot-Z-garantieclaim te voorkomen.
  • Als je het item nauwkeurig hebt beschreven en vermeld, maar de koper het niet meer wil, heb je de optie om een terugbetaling uit te voeren zonder de verzendkosten terug te betalen als de retouraanvraag 14 dagen na de ontvangstdatum van de koper is gegenereerd. Als de koper binnen 14 dagen na ontvangst van het item de aankoop terugtrekt, wordt er van jou verwacht dat je de standaardverzendkosten aan de koper terugbetaalt.

Belangrijk: Je bent nog steeds verplicht om een terugbetaling binnen twee werkdagen na ontvangst van een retourzending uit te voeren.

Voor meer informatie, zie Retourzendingen beheren.

Als je per ongeluk het verkeerde bedrag of de verkeerde bestelling hebt terugbetaald, zie dan het gedeelte Terugbetalingsfouten hieronder.

Je hebt de optie Concessies uitvoeren naast of als een alternatief voor het terugbetalen van bedragen van bestellingen.

Afhankelijk van het type terugbetaling dat je wilt uitvoeren, zie:

Fouten bij terugbetaling

Zolang een terugbetaling de status In behandeling heeft, kun je deze annuleren door op Terugbetalingen annuleren te klikken. Als je deze link niet ziet, is de terugbetaling vrijgegeven aan de koper en kan die niet worden geannuleerd.

In dit geval kun je contact opnemen met de koper om te zien of deze toestemming geeft om het bedrag opnieuw van zijn of haar creditcard af te laten schrijven door Amazon.

Als de koper ermee akkoord gaat, vraag hem of haar dan contact op te nemen met de Amazon-klantenservice om het opnieuw in rekening brengen van de kosten aan te vragen.

Notitie: We kunnen de kosten van de bestelling alleen opnieuw op de creditcard van de koper in rekening brengen als we hiertoe rechtstreeks een verzoek van de koper zelf hebben ontvangen.

Zodra het bedrag opnieuw in rekening is gebracht op de creditcard van de klant, verschijnt het bedrag als tegoed in je Betaalaccount.

Als je een terugbetaling annuleert, stellen we de koper niet op de hoogte. We informeren kopers alleen over terugbetalingen die daadwerkelijk zijn vrijgegeven.

Cadeaubonnen

Als een Amazon-cadeaubon is gebruikt om een bestelling volledig of gedeeltelijk te betalen, verwerk je de terugbetaling zoals je dat normaal doet. Het cadeaubongedeelte van de terugbetaling wordt teruggestort op het Amazon-account van de koper en kan vervolgens worden gebruikt voor een toekomstige aankoop.

Notitie: De oorspronkelijke vervaldatum van de cadeaubon is nog steeds van toepassing.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates