Variaties (ook bekend als parent-child-relaties) zijn sets van producten die aan elkaar zijn gerelateerd. Met productvermeldingen met goede variatierelaties kunnen kopers producten vergelijken en kiezen op basis van verschillende kenmerken zoals grootte/maat, kleur of andere kenmerken van de beschikbare opties op een productpagina met één detail. Een klant die op zoek is naar een T-shirt met korte mouwen kan bijvoorbeeld klikken op een productpagina voor een shirt dat beschikbaar is in drie maten (small, medium en large) en drie kleuren (blauw, rood, zwart). In plaats van een rommelige weergave van alle mogelijke kleur- en maatcombinaties, kan de klant de gewenste maat selecteren en de kleur kiezen uit de drie beschikbare kleurvariaties.
Voorbeelden van goede variatiefamilies zijn:
Hier volgt een voorbeeld van hoe klanten een variatie te zien krijgen:
Er zijn drie componenten in een parent-child-relatie:
De productvermelding wordt alleen weergegeven in de zoekresultaten van Seller Central. De Amazon-catalogus gebruikt de parent-productvermelding om relaties tot stand te brengen tussen de child-producten. Als 2 shirts bijvoorbeeld dezelfde parent hebben, zijn ze gerelateerd en worden ze beschouwd als child-producten.
Het child-product is een instantie van het parent-product. Je kunt veel child-producten hebben die allemaal gerelateerd zijn aan één parent-product. Elk child-product is op de een of andere manier verschillend, bijvoorbeeld in grootte of kleur.
Het variatiethema definieert hoe gerelateerde producten van elkaar verschillen. Afhankelijk van de gekozen categorie voor het vermelden van je producten, variëren ook de variatiethema's. In de categorie Kleding, accessoires en bagage kunnen child-producten bijvoorbeeld van elkaar verschillen in maat of kleur of het aantal items in het pakket. Child-productvermeldingen in de categorie Dierenbenodigdheden kunnen verschillen in smaak, geur, aantal etc.
De volgende voorbeelden illustreren productvermeldingsrelaties in verschillende productcategorieën: