Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Voorraad verwijderen uit een fulfillment center

Als je je voorraad wilt laten verwijderen uit een Amazon fulfillment center, dien je een verwijderingsopdracht in.

Notitie: Gereserveerde voorraad kan niet worden verwijderd.

De volgende verwijderingsmethoden zijn beschikbaar:

  • Liquidatie: Bied je overtollige voorraad aan vereffenaars aan om waarde te herstellen.
  • Retourzending: Geef een retouradres op om de voorraad naar je terug te laten sturen.
  • Afvoering: Laat Amazon de voorraad voor je afvoeren.

Mogelijk kun je ook je voorraad doneren. Ga voor meer informatie naar FBA-donatieprogramma.

Kies voor een van de volgende opties om voorraad uit fulfillment centers te verwijderen:

  • Een verwijderingsopdracht maken (ga naar het gedeelte Een verwijderingsopdracht maken hieronder).
  • Het Overzicht van aanbevolen verwijdering gebruiken (ga naar het gedeelte Een verwijderingsopdracht maken hieronder).
  • Automatische verwijderingen instellen. Ga voor meer informatie naar Voorraad automatisch verwijderen.
  • Voorraad in bulk verwijderen door een voorraadbestand te uploaden.
    Belangrijk: Voor grensoverschrijdende verwijderingsopdrachten moet je het bestand verwijderingsopdracht uploaden met een bestemmingsadres buiten je home-store. Ga voor meer informatie naar Een verwijderingsopdracht maken met behulp van het bestand verwijderingsopdracht.

Belangrijk: Amazon behoudt zich het recht voor om voorraad af te voeren die een veiligheidsrisico vormt. Amazon houdt onverkoopbare en teruggeroepen voorraad 30 dagen vast. Na die tijd wordt de voorraad automatisch afgevoerd als er geen verwijderingsopdracht wordt ingediend. Je wordt per e-mail op de hoogte gesteld voordat er door Amazon wordt afgevoerd en er worden afvoeringskosten in rekening gebracht. Ga voor meer informatie naar Vereiste verwijderingen van FBA-voorraad.

Verwijderingskosten worden in rekening gebracht per verwijderd item. Ga voor meer informatie naar Kosten voor FBA-verwijdering en -afvoering.

Een verwijderingsopdracht maken

Begin met het maken van een verwijderingsopdracht via de pagina Voorraad beheren, Niet-leverbare voorraad verwijderen of Vastzittende voorraad verwerken, of via het Overzicht van aanbevolen verwijdering. Het Overzicht van aanbevolen verwijdering bevat alleen die voorraad waarvoor binnenkort kosten voor langdurige opslag gaan gelden.

  1. Kies voor een van de volgende opties:
    Tip: Als de lijst met aanbevolen verwijdering meer dan één pagina bevat, maak je voor elke pagina een afzonderlijke verwijderingsopdracht.
  2. Kies op de pagina Verwijderingsopdracht maken onder Verwijderingsmethode voor een van de volgende opties:
    • Selecteer Liquidaties om je voorraad te laten liquideren en waarde uit je voorraad te halen. Ga voor meer informatie naar FBA-liquidaties.
    • Selecteer Retouradres om je voorraad te laten retourneren naar de aangewezen ontvanger, bijvoorbeeld je eigen magazijn, de fabrikant of een recyclingcentrum. Voer het adres in waar je de voorraad naar wilt verzenden.
    • Selecteer Afvoeren om je voorraad te laten afvoeren door het fulfillment center.
  3. Voer voor Opdracht-ID instellen een van de volgende handelingen uit:
    • Voer een aangepaste opdracht-ID in.
    • Laat het veld leeg. Er wordt een opdracht-ID aangemaakt.
    Tip: Sla je verwijderingsopdracht-ID op voor trackingdoeleinden.
  4. Onder Productgegevens zie je de gegevens van de geselecteerde items. Als je voorraad aan de lijst wilt toevoegen, voer je een titel, MSKU, ASIN of FNSKU in het tekstvak Items zoeken en toevoegen onderaan de pagina in en klik je op Zoeken. Selecteer de producten die je wilt verwijderen en klik op Selectie toevoegen.
  5. Geef onder Leverbaar aantal voor verwijdering het aantal leverbare eenheden op dat je wilt verwijderen. Dit aantal mag niet groter zijn dan het totale aantal dat beschikbaar is voor verwijdering.
  6. Geef onder Niet-leverbaar aantal voor verwijdering het aantal niet-leverbare eenheden op dat je wilt verwijderen. Dit aantal mag niet groter zijn dan het totale aantal dat beschikbaar is voor verwijdering.
  7. Als je een item uit de lijst wilt verwijderen, selecteer je Verwijderen.
  8. Klik op Controleren.
  9. Controleer de opdracht-ID, de verwijderingsmethode, het verzendadres en de gegevens van de geselecteerde items die moeten worden verwijderd.
  10. Klik op Bevestigen om de verwijderingsopdracht te voltooien. Als je besluit de verwijderingsopdracht niet te voltooien, klik je op Bestelling annuleren.
Wat gebeurt er nu?

Een verwijderingsopdracht annuleren

Je kunt een verwijderingsopdracht annuleren als de status Planning, In behandeling of Wordt verwerkt is.

  1. Klik in Bestellingen beheren op Geavanceerd zoeken.
  2. Selecteer in de vervolgkeuzelijst Zoeken het bestelnummer en voer vervolgens je verwijderingsopdracht-ID in. Klik op Zoeken.
  3. Controleer onder Status of de status Planning, In behandeling of Wordt verwerkt is.
  4. Klik onder Actie op Deze bestelling annuleren.
Belangrijk: Je verwijderingsopdracht wordt mogelijk al verwerkt op het moment dat de annuleringsaanvraag wordt ontvangen. Kom later terug om te controleren of je verwijderingsopdracht is geannuleerd.

Zorgen voor succesvolle bezorging

Als je verwijderde voorraad naar een derde partij wordt verzonden, moet je ervoor zorgen dat deze je bedrijfsnaam herkent, je zending verwacht en klaar is om alle pallets of dozen tegelijk te ontvangen.

Zorg ervoor dat het telefoonnummer dat je opgeeft in de verwijderingsopdracht juist is. Onze transportdiensten bellen dat nummer om een bezorgtijd in te plannen.

Als je aangewezen ontvanger de fabrikant is, betaalt Amazon je geen vergoeding voor items die de fabrikant niet terugkoopt.

Belangrijk: Door een verwijderingsopdracht in te dienen, ga je ermee akkoord om de eenheden in die opdracht allemaal tegelijk te ontvangen bij bezorging op het aangewezen verzendadres. Als de door jou aangewezen ontvanger de eenheden niet allemaal tegelijk ontvangt, kunnen we de transportdienst opdracht geven ze af te voeren. Als dat gebeurt, betaal je de afvoeringskosten en heb je geen recht op een terugbetaling van Amazon. Als bezorgingsfouten blijven bestaan, kun je de mogelijkheid verliezen om verwijderingsopdrachten in te dienen voor een van je voorraaditems in fulfillment centers. De opslagkosten zouden voor die voorraad blijven oplopen en er kunnen kosten voor langdurige opslag in rekening worden gebracht.

Beschadigde of onjuiste items

Wanneer je verwijderde eenheden arriveren, accepteer dan de bezorging en documenteer eventuele schade. Wij vergoeden je voor beschadigde eenheden in overeenstemming met het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA. Geweigerde eenheden zijn onderworpen aan de ontvangstovereenkomst die in het vorige gedeelte is beschreven.

Als je een terugbetaling voor een eenheid wilt aanvragen, moet je bewijs leveren van de schade aan die eenheid. 'Voorbeeld'-afbeeldingen, dat wil zeggen afbeeldingen van andere eenheden, worden niet geaccepteerd en groothoekgroepsafbeeldingen ook niet.

Hetzelfde geldt als je zending items bevat die niet van jou zijn; accepteer dan de bezorging en documenteer de items die je hebt ontvangen voordat je contact met ons opneemt.

Het verstrekken van volledige, duidelijke foto's van beschadigde of onjuiste items helpt ons onderzoeksteam het probleem sneller op te lossen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates