Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Het bestelproces

Wanneer een koper je product aan zijn/haar winkelwagen toevoegt en afrekent, verwerkt Amazon die bestelling als volgt:

  1. Amazon plaatst de bestelling in de status In behandeling. Het aantal dat beschikbaar is voor de productvermelding wordt afgetrokken van het aantal in Voorraad beheren. Als het aantal één was op het moment dat de bestelling werd geplaatst, wordt terwijl de bestelling wordt verwerkt de productvermelding verwijderd van de Amazon-aanbodpagina en wordt deze weergegeven in Voorraad beheren met het aantal nul.

    Bestellingen die in behandeling zijn worden niet weergegeven in het overzicht van bestellingen of het overzicht van niet-verzonden bestellingen en worden grijs weergegeven (niet uitvoerbaar) in Bestellingen beheren. Amazon houdt alle bestellingen 30 minuten vast. Gedurende deze tijd hebben kopers nog de mogelijkheid de bestelling te annuleren. Bestellingen die door de koper zijn geannuleerd, hebben de status geannuleerd in Bestellingen beheren en worden grijs weergegeven. In sommige gevallen kunnen onze verificatieprocessen voor betalings- en bestelgegevens de verwerkingstijd van de bestelling met wel 21 dagen verlengen. Ga voor meer informatie naar Bestellingen in behandeling. Als een koper contact met je opneemt terwijl een bestelling de status In behandeling heeft, verwijs je de koper door naar de Amazon-klantenservice voor meer informatie.

  2. Amazon verifieert de bestelling. Amazon probeert de betaalmethode en de bestelgegevens van de koper te valideren. In dit stadium zie je een van de drie verschillende statustypen in Bestellingen beheren:

    Niet-verzonden

    Dit betekent dat de betalingsverificatie is geslaagd. Ga naar stap 3.

    In behandeling

    Betalingsverificatie is in eerste instantie niet geslaagd of is verlengd. In sommige gevallen kunnen onze verificatieprocessen voor betalings- en bestelgegevens de verwerkingstijd van de bestelling met wel 21 dagen verlengen. Bestellingen die in behandeling zijn mogen niet worden verzonden, zelfs niet als de koper rechtstreeks contact met je opneemt. Bestellingen die in behandeling zijn worden niet weergegeven in het overzicht van bestellingen of het overzicht van niet-verzonden bestellingen en worden grijs weergegeven (niet uitvoerbaar) in Bestellingen beheren.

    Geannuleerd

    Een bestelling wordt geannuleerd als goedkeuring voor betaling niet is geslaagd of als er sprake is van fraude. Amazon zal je niet op de hoogte stellen van een geannuleerde bestelling. De geannuleerde bestelling wordt alleen geregistreerd als geannuleerd in Bestellingen beheren. Er is geen verdere actie nodig.

    Als een koper contact met je opneemt over een geannuleerde bestelling en je nog steeds voorraad hebt, kun je de koper uitnodigen een nieuwe bestelling op Amazon te plaatsen.

  3. Wanneer de betaling voor een bestelling is geverifieerd, doet Amazon het volgende:
    • Wijzigt de status in Niet-verzonden
    • Verzendt een bestelbevestiging naar de koper met de verwachte bezorgdatum
    • Verzendt een bestelmelding naar jou
      Notitie: Vertrouw niet alleen op e-mailmeldingen voor de bestelbevestiging. Controleer minstens één keer per dag de pagina Bestellingen beheren of de overzichten van niet-verzonden bestellingen.
      Notitie: Als een bestelling is vertraagd wegens de verwerking van Amazon, geven we de koper een nieuwe bezorgdatum. Deze is gebaseerd op de datum waarop de status In behandeling wordt opgeheven.
  4. Jij verwerkt de bestelling. Zodra een bestelling de status Niet-verzonden heeft, moet je de bestelling uitvoeren of annuleren. Houd er rekening mee dat kopers feedback kunnen geven over door de verkoper geannuleerde bestellingen.
    Notitie: Amazon verwacht dat verkopers zorgen voor de juiste voorraadniveaus. Als je je voorraad niet tijdig aanvult, kan dit leiden tot overmatig veel geannuleerde bestellingen vóór fulfillment. Ga naar Je accountstatus controleren voor informatie over hoe we geannuleerde bestellingen in je algehele prestaties verwerken.

    1. Vind het bezorgadres op een van de volgende locaties:
      • De pagina Bestelgegevens
      • Het besteloverzicht
      • Het overzicht van niet-verzonden bestellingen
      Notitie: Om vertrouwelijke kopersgegevens te beschermen, geeft Amazon het bezorgadres van de koper niet in de e-mail Verkocht, nu verzenden.
    2. Verstuur de bestelling naar de koper op het bezorgadres en via de gevraagde verzendmethode.
      Notitie: Verzend alleen bestellingen die je kunt verifiëren als Niet-verzonden in Bestellingen beheren of via de overzichten.
    3. Bevestig de verzending op een van de volgende manieren:
    Notitie: Als je de verzending van een bestelling niet binnen zeven werkdagen na de datum van beschikbaarheid voor verzending bevestigt, wordt de bestelling automatisch geannuleerd. Er worden geen kosten bij de koper in rekening gebracht voor de bestelling, zelfs niet als je de bestelling al hebt verzonden.
Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates