Zowel annuleringen als retourzendingen zijn een normaal onderdeel van de meeste verkoopactiviteiten.
Afhankelijk van hoe ver de bestelling in het verwerkingsproces zit, kunnen de volgende opties je helpen bij het bepalen van de volgende stappen:
Zie Een bestelling of meerdere bestellingen annuleren voor meer informatie.
Het officiële proces waarmee kopers een bestelling kunnen annuleren, is door de bestelling op te zoeken die ze willen annuleren in hun Amazon-account > Je account > Je bestellingen > Annulering aanvragen
Ga als volgt te werk om een bestelling te annuleren die door een koper is aangevraagd:
De onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van stap 2 en 3. Selecteer op de pagina Bestellingen beheren de bestelling die je wilt annuleren en klik op Bestelling annuleren.
Voorbeeld van stap 4: Selecteer in het vervolgkeuzemenu Door koper geannuleerd als reden voor de annulering.
Niet-officieel annuleringsproces dat kan meetellen voor je annuleringspercentage:
Als een koper een annulering uitsluitend via Berichten koper-verkoper aanvraagt zonder het officiële annuleringsproces te volgen, wordt dit beschouwd als het gebruik van een niet-officieel kanaal voor kopers om bestellingen te annuleren. Als je een bestelling annuleert in reactie op een verzoek van een koper via Berichten koper-verkoper, heeft deze niet-officiële annulering invloed op je annuleringspercentage.Om te voorkomen dat een bestelling wordt geannuleerd op een manier die van invloed is op je statistieken, kun je reageren op het bericht van de koper en de koper verzoeken een officiële annulering in te dienen.
Gebruik de volgende instructies in je reactie: “Je kunt de bestelling vinden in je Amazon-account door op Je account > Je bestellingen > Annulering aanvragen te klikken”
Als je je annuleringspercentage en beleidsvereisten wilt bekijken, ga je naar Annuleringspercentage
Je kunt officieel aangevraagde door de koper geïnitieerde annuleringen bekijken op:
Nee. Als je geen besteloverzichten gebruikt, word je op de hoogte gebracht van door de koper geïnitieerde annuleringen via e-mail, de pagina Bestellingen beheren in Seller Central en via API's. Het voordeel van het downloaden van besteloverzichten is dat je alle door de koper geïnitieerde annuleringen in één overzicht kunt zien. Je moet de schakeloptie selecteren om het veld Door koper verzochte annulering in te schakelen.
Annulering geïnitieerd door | Annuleringsscenario | Negatief effect op annuleringspercentage? |
Koper | 1. Ik annuleer omdat de koper een officiële annuleringsaanvraag heeft ingediend | Nee |
2. Ik annuleer omdat de klant mij via Berichten koper-verkoper (niet-officiële annuleringsprocessen) heeft gevraagd om een annulering | Ja | |
Verkoper | 1. Ik annuleer omdat mijn item niet op voorraad is | Ja |
2. Ik annuleer omdat niet op het adres kon worden geleverd | Ja | |
3. Ik annuleer omdat de koper niet reageerde | Ja | |
Amazon | 1. De bestelling is automatisch geannuleerd door Amazon omdat de verkoper de zending niet heeft bevestigd binnen 7 dagen na de voorziene verzenddatum | Ja |
2. De bestelling is automatisch geannuleerd door Amazon omdat we hebben vastgesteld dat de koper frauduleus is | Nee | |
3. Betalingsverificatie is mislukt, dus de bestelling is geannuleerd door Amazon | Nee |
Bestellingen worden vermeld als 'In behandeling' terwijl Amazon de betaalmethode controleert die door de koper is verstrekt. Bestellingen die in behandeling zijn bevatten geen bezorgadres of contactgegevens van de koper en mogen niet worden verzonden, zelfs als de koper rechtstreeks contact met je opneemt. Als kopers contact met je opnemen terwijl hun bestelling de status 'In behandeling' heeft, verwijs ze dan naar de Amazon-klantenservice.
Zodra de betaalmethode is geverifieerd, worden de knoppen Zending bevestigen en Bestelling annuleren beschikbaar in Bestellingen beheren. Bovendien wordt de bestelling weergegeven in zowel het Besteloverzicht als het Overzicht van niet-verzonden bestellingen. Op dit punt moet de bestelling worden verzonden (of geannuleerd, indien nodig).
Ga voor meer informatie naar Bestellingen in behandeling .
Amazon kan bestellingen automatisch annuleren nadat er 7 dagen zijn verstreken sinds de verwachte verzenddatum en je de zending nog niet hebt verzonden en bevestigd.
In sommige gevallen kunnen onze verificatieprocessen voor betalings- en bestelgegevens de verwerkingstijd van de bestelling met wel 21 dagen verlengen.
Je kunt volledige en gedeeltelijke terugbetalingen uitvoeren voor elk item in een bestelling met behulp van de tool Bestellingen terugbetalen of de Bestellingaanpassingsfeed.
Soms moet je een deel van een bestelling met meerdere items annuleren en de geannuleerde items terugbetalen.
Ga voor meer informatie naar Een bestelling of meerdere bestellingen annuleren .
Als je de bestelling nog niet hebt verzonden en de koper zegt dat hij de bestelling niet kan ontvangen op het adres dat hij oorspronkelijk heeft opgegeven, vraag dan de koper om de bestelling te annuleren. De koper kan dan terugkeren naar Amazon om een nieuwe bestelling te plaatsen met het juiste adres. Het beleid van Amazon vereist dat verkopers alleen verzenden naar het adres dat in hun verkopersaccount is opgegeven.
Als je de bestelling nog niet hebt verzonden, kun je contact opnemen met de koper via Berichten koper-verkoper om deze bestelling te annuleren en een nieuwe bestelling te plaatsen voor het juiste adres.
Als de bestelling is verzonden, kun je contact opnemen met de transportdienst en die vragen het product terug te sturen. Wanneer het product terugkomt, kun je de kosten van herbevoorrading aftrekken en de bestelling terugbetalen.