Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Transportpartnerprogramma - veelgestelde vragen over bezorgingen van kleine pakketten

Transportpartnerprogramma - veelgestelde vragen over bezorgingen van kleine pakketten

Wat is het Amazon-transportpartnerprogramma?

Met het transportpartnerprogramma kunnen verkopers op Amazon die Fulfillment by Amazon (FBA) gebruiken in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden of Spanje hun voorraden tegen sterk gereduceerde tarieven naar Amazon fulfillment centers in deze landen verzenden.

Notitie: Met het transportpartnerprogramma voor bezorging van kleine pakketten kun je ook vanuit Nederland of Polen verzenden naar een Amazon fulfillment center in Spanje, Italië, Duitsland of Frankrijk. Op dit moment kun je vanuit Nederland, Zweden of Polen niet met het transportpartnerprogramma naar een Amazon fulfillment center in het Verenigd Koninkrijk verzenden.

Je kunt rechtstreeks vanuit Seller Central de verzendkosten schatten, betalingen doen en verzendingen van het transportpartnerprogramma traceren. Ga voor meer informatie over de programmavoordelen naar Amazon-transportpartnerprogramma: overzicht en hoe je aan de slag gaat.

Heb ik een account nodig bij de verzendpartner om van het programma gebruik te kunnen maken?

Je hebt geen bestaand account bij een transportdienst nodig om het transportpartnerprogramma te kunnen gebruiken.

Hoe plan ik een verzending met het transportpartnerprogramma?

Wanneer je via de workflow voor het maken van verzendingen je verzending voorbereidt voor het verzenden naar een fulfillment center, zie je in het gedeelte Bezorgservices een optie om een verzendpartner van Amazon te gebruiken.

Ga als volgt te werk om deel te nemen aan het programma:

  1. Selecteer Amazon-verzendpartner in de workflow voor het maken van verzendingen.
  2. Voer de gegevens van je verzending in. Je ontvangt een schatting van de bezorgkosten.
  3. Bekijk de algemene voorwaarden van de Amazon-verzendpartner zorgvuldig voordat je de bezorgkosten accepteert, evenals ofwel de UPS SCS (UK) Limited FBA - vervoersvoorwaarden van de verkoper als je gebruikmaakt van de verzendpartner UPS (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland, Polen en Zweden), of de algemene voorwaarden van de Amazon Inbound Transportation Services als je gebruikmaakt van de Amazon-verzendpartner die wordt beheerd door DHL (Duitsland).
  4. Klik op Kosten accepteren.
  5. Je ziet de website en het contactnummer van de verzendpartner die aan je verzending is toegewezen. Noteer deze gegevens en voltooi de workflow voor de verzending.
  6. Nadat je je verzending hebt voltooid, neem je contact op met de transportdienst om een ophaalmoment in te plannen. Raadpleeg de gids hier voor meer informatie over het boeken via onze verzendpartner UPS (alleen beschikbaar in het Engels). Ga voor onze verzendpartner DHL rechtstreeks naar de DHL-website om een afhaalmoment in te plannen. Je kunt het pakket ook naar een lokale afgiftelocatie van de transportdienst brengen.

Wat zijn de kosten voor het Amazon-transportpartnerprogramma voor kleine pakketten?

De verzendkosten zijn gebaseerd op de afmetingen en het gewicht van de pakketten, het aantal pakketten dat je verstuurt, het adres vanwaar de verzending afkomstig is en het fulfillment center van de bestemming. De geschatte kosten kunnen worden aangepast als Amazon of de transportdienst vaststellen dat het werkelijke gewicht of de afmetingen van het pakket afwijken van het gewicht of de afmetingen die door jou zijn verstrekt. Ga voor meer informatie over het verstrekken van doosgegevens naar Amazon-transportpartnerprogramma: gegevens verstrekken.

De beste manier om de kosten van verzendpartners voor je verzending te bekijken, is door in Seller Central te kijken nadat een verzending is gemaakt. De methode hiervoor is afhankelijk van de workflow voor het maken van verzendingen die je gebruikt:

  • In de nieuwe workflow voor het maken van verzendingen voltooi je stap 1 en voeg je alle ASIN- en doosniveaugegevens toe. Als je klaar bent, kun je de geschatte kosten voor het transportpartnerprogramma zien door te kijken naar Verzendmodus > Bezorging van kleine pakketten (SPD) > Transporteur selecteren.
  • In de oude verzendworkflow klik je op Klein pakket en vervolgens op Transportpartnerprogramma. In stap 4 kun je de geschatte bezorgkosten voor de verzending in kwestie berekenen en de tarieven bekijken.

Welke transportdienst maakt deel uit van het transportpartnerprogramma voor kleine pakketten?

De transportdienst voor je verzending via een verzendpartner kan per land en locatie van waaruit je verzendt variëren. Het transportpartnerprogramma voor kleine pakketten wordt verzonden met onze verzendpartner UPS voor het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden, Polen en Nederland, en met DHL voor Duitsland.

Vanuit welke landen kan het transportpartnerprogramma voor de bezorging van kleine pakketten worden gebruikt?

Je kunt momenteel vanuit de volgende landen verzenden via het transportpartnerprogramma: Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland, Zweden, Polen en Nederland. Zie de volgende tabel voor een lijst met postcodes die niet in aanmerking komen voor ons transportpartnerprogramma.

Belangrijk: Vanaf 1 januari 2021 is er een bijgewerkte workflow voor verzendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU vanuit het Amazon-transportpartnerprogramma. Voor deze verzendingen moet je voldoen aan de eisen van de douane en documentatie voorbereiden voor douane-inklaring. Ga voor meer informatie naar Amazon-transportpartnerprogramma - veelgestelde vragen over workflow voor grensoverschrijdende verzendingen.

Postcodebeperkingen voor Amazon-verzendpartners

Gebied Postcodes
De berg Athos 51000-51009
Ålandeilanden 22100-22950
Helgoland 27498
Buesingen 78263, 78266

Guadeloupe

Martinique

Frans-Guyana

Réunion

Mayotte

N.v.t.
Livigno, Campione d'Italia 23041, 22061
Vaticaanstad 00120
San Marino 47031, 47890-47899
Canarische Eilanden 38000-38999
Ceuta 52000-52009
Melilla 63086
Tabel 1. Verzendpartner voor bezorging van kleine pakketten

Hoe kan ik de verzending van kleine pakketten via een verzendpartner traceren?

Wanneer een verzending is gemaakt, biedt Amazon in Seller Central op het tabblad Verzendingsgebeurtenissen van de verzending updates over je verzendingsstatus, waarbij je de statussen Onderweg, Bezorgd, Ingecheckt, Ontvangen en Gesloten doorloopt.

Zijn er beperkingen voor gewicht of aantal voor kleine pakketten?

Er is geen minimumvereiste om het transportpartnerprogramma te kunnen gebruiken. Voor kleine pakketten geldt een maximum van 200 dozen per verzending. Als je verzending van kleine pakketten meer dan 200 kg weegt of meer dan 30 pakketten bevat, kan het zijn dat de optie voor palletverzending via een verzendpartner (verzending van minder dan een vrachtwagenlading) goedkoper is dan andere verzendopties. Ga voor de maximale afmetingen en gewichtslimieten per transportdienst naar het Amazon-transportpartnerprogramma (het transportpartnerprogramma): gegevens verstrekken.

Een verzending van een verzendpartner van Amazon annuleren

Je kunt bezorgingen van kleine pakketten via Amazon-verzendpartners tot 24 uur na goedkeuring van de geschatte verzendkosten annuleren, en palletverzendingen via Amazon-verzendpartners tot één uur na goedkeuring van de geschatte verzendkosten.

Als je een verzending wilt annuleren, ga je naar je wachtrij voor verzending en volg je de volgende stappen:

  1. Zoek de verzending en klik op Bezig met zending.
  2. Ga naar het tabblad Gegevens verstrekken.
  3. Klik op Kosten ongeldig maken.

Belangrijk: De kosten worden niet geannuleerd bij het annuleren van een bezorging. Je moet de bovenstaande instructies volgen om ervoor te zorgen dat er geen ophaalmoment plaatsvindt en er geen kosten van toepassing zijn. Als er 24 uur zijn verstreken sinds je de kosten hebt goedgekeurd, kun je deze kosten niet annuleren en geen terugbetaling ontvangen voor verzending van kleine pakketten. Je kunt de kosten voor palletverzendingen via een Amazon-verzendpartner annuleren tot één uur nadat je de kosten hebt goedgekeurd. Neem contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners om een terugbetaling te verwerken. Ga voor meer informatie naar Veelgestelde vragen over palletzendingen van Amazon-verzendpartners.

Kan ik via het transportpartnerprogramma producten met gevaarlijke stoffen verzenden?

Nee. Er kunnen geen gevaarlijke stoffen worden verzonden via het transportpartnerprogramma. Als je probeert een ASIN met gevaarlijke stoffen via het transportpartnerprogramma te verzenden, kan de verzending door de transportdienst worden afgewezen.

Ik verzend mijn producten rechtstreeks van de fabrikant of distributeur naar Amazon. Kan ik in dat geval het verzendpartnerprogramma ook gebruiken?

Ja. Je hebt alleen de verzendgegevens nodig bij het maken van de verzending in Seller Central.

Als je bijvoorbeeld de service voor bezorging van kleine pakketten wilt gebruiken, moet je het aantal dozen en het gewicht en de afmetingen van elke doos opgeven om een geschat tarief te krijgen en de verzendetiketten af te drukken. Voer het adres van de fabrikant in als Verzendlocatie. Nadat je de etiketten hebt afgedrukt, stuur je ze naar de fabrikant. Jij of de fabrikant moeten proactief contact opnemen met de transportdienst om een afspraak te maken voor het ophalen van de verzending.

Met wie kan ik contact opnemen als er problemen zijn, bijvoorbeeld als het pakket niet is geleverd, beschadigd of niet compleet is?

Je moet een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. Je wordt gevraagd je verzending-ID, afhaalbewijs en andere relevante documentatie met betrekking tot de verzending te verstrekken. We zullen de case onderzoeken en contact opnemen met de transportdienst om het probleem op te lossen. Raadpleeg ook het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.

Welke documentatie is vereist?

Je moet je pakketten etiketteren met de doosetiketten die tijdens de workflow voor het maken van verzendingen zijn verstrekt. Je kunt deze vinden op het tabblad Voorbereiding van je verzending onder Bezorgingsetiketten (stap 5). Als je je pakketten niet correct etiketteert, kan de transportdienst weigeren je verzending op te halen.

De transportdienst is niet komen opdagen voor mijn ophaalafspraak. Wat moet ik doen?

Neem rechtstreeks contact op met de transportdienst. Je vindt de contactgegevens op de pagina Verzending voorbereiden onder Bezorgkosten ( stap 4). Vermeld je FBA-verzending-ID in deze e-mail of wanneer je telefonisch contact hebt.

Ik moet contact opnemen met mijn transportdienst om een afspraak te wijzigen. Wat moet ik doen?

Neem rechtstreeks contact op met de transportdienst. Je vindt de contactgegevens op de pagina Verzending voorbereiden onder Bezorgkosten ( stap 4). Vermeld je FBA-verzending-ID in deze e-mail of wanneer je telefonisch contact hebt.

Ben ik verplicht om voor toekomstige verzendingen gebruik te maken van het transportpartnerprogramma?

Ons transportpartnerprogramma wordt per verzending gebruikt.

Welke UPS-serviceniveau moet ik selecteren bij het boeken van een afspraak met de transportdienst van mijn transportpartnerprogramma?

Je vindt het serviceniveau voor je transportpartnerprogramma-verzending op het pakketetiket dat in Seller Central is geproduceerd.

Zijn mijn items verzekerd als ik het programma gebruik?

Het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA is van toepassing wanneer je een verzending verzendt met ons transportpartnerprogramma. Zie voor meer informatie het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates