Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Hoe producten zichtbaarheid krijgen in de Amazon-winkel

Klanten vinden, ontdekken en kopen producten op verschillende manieren in de Amazon winkel. Ze kunnen een specifieke zoekopdracht invoeren in het zoekveld. Ze kunnen per productcategorie door het aanbod bladeren. Ze kunnen producten ontdekken die zijn gegroepeerd op basis van gemeenschappelijke kenmerken of via advertenties. Veel klanten komen ook naar de Amazon winkel vanuit andere winkels, via advertenties op andere locaties, en via algemene zoekopdrachten.

Om de zichtbaarheid van je producten in de winkel te vergroten, moet je je producten concurrerend prijzen, voorraad beschikbaar houden voor een snelle verzending, en volledige, relevante, nauwkeurige en up-to-date informatie over je producten verstrekken. Tips om je aanbiedingen te verbeteren, vind je hier.

Voorgestelde aanbod

De productdetailpagina biedt klanten gemakkelijk toegang tot informatie over een product en maakt het mogelijk om de beschikbare aanbiedingen te vergelijken. Het vorgestelde aanbod probeert het aanbod te voorspellen dat klanten zouden kiezen als ze alle aanbiedingen in detail zouden vergelijken en stelt dit aanbod voor op de productdetailpagina. Amazon selecteert een voorgesteld aanbod door rekening te houden met factoren zoals prijs, snelheid van levering, Prime voordelen en verkoperprestaties. Hierdoor kan er meer dan één voorgesteld aanbod voor een product zijn, of geen. De productdetailpagina biedt klanten een eenvoudig startpunt om door alle beschikbare aanbiedingen te bladeren, en de overgrote meerderheid van klanten die deze aanbiedingen vergelijken, selecteert uiteindelijk een voorgesteld aanbod. Kijk hier voor meer informatie over voorgestelde aanbiedingen.

Je moet aan bepaalde criteria voldoen om in aanmerking te komen voor een voorgesteld aanbod. Deze criteria worden hier uitgelegd. Om misbruik te voorkomen of anderszins om de klantenbeleving te beschermen, is het mogelijk dat een verkoper niet in aanmerking komt voor het voorgesteld aanbod of dat er helemaal geen voorgesteld aanbod wordt getoond.

Amazon stelt voor

De zoekresultaten in de Amazon winkel worden standaard gesorteerd op 'Amazon stelt voor'. We houden rekening met verschillende factoren bij het kiezen van populaire winkelresultaten. Acties van klanten (bijv. hoe vaak een item is gekocht) en informatie over het item (zoals titel, prijs en beschrijving) zijn de belangrijkste factoren omdat ze de de beste indicatoren zijn voor wat we verwachten dat klanten willen kopen. Voor andere factoren waarmee we rekening houden bij de keuze van populaire winkelresultaten, zie hier.

Uitgelichte producten

Badges

Badges lichten bepaalde productinformatie uit om klanten te helpen artikelen te vinden die ze misschien leuk vinden. Bij de keuze van de producten die in aanmerking komen voor badges houden we rekening met een aantal factoren. Voor de 'Bestseller' badge is de belangrijkste factor het aantal recente en historische verkopen van een artikel op Amazon. Voor andere badges wordt rekening gehouden met een combinatie van factoren, zoals 'Amazon's Choice', die hoog gewaardeerde en goed geprijsde producten aangeeft die onmiddellijk kunnen worden verzonden. We gebruiken ook badges zoals 'Lightning Deal' en 'Deal of the Day' om klanten te helpen bij het vinden van promoties waarbij gedurende een korte periode een beperkt aantal kortingen op een artikel wordt aangeboden, of die alleen worden aangeboden tijdens een speciaal evenement, zoals 'Black Friday'. Badges kunnen ook deelname aan een programma aangeven, zoals 'Prime', of informatie geven over een actie die een klant heeft ondernomen voor een artikel, bijvoorbeeld of de klant het artikel al aan zijn winkelmandje heeft toegevoegd.

Andere productmarkeringen

We proberen klanten producten te tonen waarvan we denken dat ze ze graag willen kopen, op basis van hun zoekopdracht, blader- of aankoopgeschiedenis of op basis van andere aanbiedingen op de pagina. We kunnen bijvoorbeeld het product voorstellen dat de klant momenteel bekijkt of het meest recent in zijn winkelmandje heeft geplaatst, samen met relevante aanvullende producten (bijvoorbeeld een printer en inktcartridge). We kunnen klanten laten zien welke producten andere Amazon-klanten hebben bekeken (of gekocht) na het bekijken (of kopen) van het product dat de klant bekijkt. Op dezelfde manier kunnen we een product aanbieden dat een klant bekeken, maar niet gekocht heeft en verwante producten tonen die andere Amazon-klanten hebben bekeken.

Sommige badges en productmarkeringen hebben betrekking op alle aanbiedingen, terwijl anderen alleen Amazon’s eigen aanbiedingen voorstellen. We kunnen bijvoorbeeld Amazon’s eigen merkproducten en producten van andere geselecteerde merken aanbevelen en deze productmarkering voorstellen als 'onze merken' of vergelijkbaar. Wanneer de eigen merken van Amazon met andere merken concurreren om de Amazon's Choice-badge, moeten ze aan dezelfde criteria voldoen als andere producten om de badge te verkrijgen en kunnen ze de badge krijgen als ze tot de producten behoren die het best aan die criteria voldoen.

Gesponsorde merken en gesponsorde producten

Klanten kunnen aanbiedingen vinden en ontdekken via betalende advertenties, en we labelen deze duidelijk als advertenties. Klanten tonen bijvoorbeeld vaak interesse in gesponsorde merken en gesponsorde producten, die aanbiedingen voorstellen die te koop zijn in de Amazon-winkel. Deze advertenties worden boven, naast of tussen winkelresultaten en op productdetailpagina's weergegeven. Bij het kiezen van gesponsorde merken en producten houdt Amazon voornamelijk rekening met de zoekwoorden waarop je biedt, hoeveel je biedt en de verwachte interesse van klanten in je aanbiedingen, op basis van informatie over je aanbieding, overeenkomsten tussen jouw en andere aanbiedingen en eerdere aankopen van klanten. Sommige aanbiedingen komen niet in aanmerking voor weergave als gesponsorde merken of gesponsorde producten en je moet ook voldoen aan de deelnamecriteria om deze advertenties te kunnen kopen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Was dit artikel nuttig?
Hartelijk dank voor je feedback
Hoe kunnen we deze Hulp-pagina verbeteren? Opmerking: Met dit formulier wordt geen ondersteuningsaanvraag gemaakt. Geef aan wat je denkt dat er mis is met de inhoud zelf.
1000
Wat was nuttig?
1000
Nogmaals bedankt voor je hulp.
Hartelijk dank voor je feedback. Als je meer vragen hebt, Contact Us.

Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates