Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Veelgestelde vragen over palletzendingen van Amazon-verzendpartners

Belangrijk: We willen je informeren dat onze transportdienst, UPS Freight, momenteel operationele problemen ondervindt. Dit kan leiden tot vertraging in palletzendingen die zijn gemaakt via de workflow van het Verzendpartnerprogramma (PCP). Onze huidige schatting is dat het ophalen met maximaal twee dagen zal worden vertraagd (als de geschatte ophaaldatum bijvoorbeeld oorspronkelijk is ingesteld op 3 oktober is het nu 5 oktober). Dit blijft echter onderhevig aan verandering op basis van verdere ontwikkelingen.
Belangrijk: Op 1 januari 2021 hebben we de workflow voor verzendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU bijgewerkt met behulp van het Amazon-verzendpartnerprogramma. Voor deze verzendingen moet je voldoen aan de eisen van de douane en documentatie voorbereiden voor douane-inklaring. Voor meer informatie raadpleeg je Veelgestelde vragen over de workflow voor grensoverschrijdende verzendingen.

Om je te helpen voorraadoverdrachten over de grens tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU te beheren, bieden we een tijdelijke promotie aan. Als je van 1 januari tot en met 30 juni 2021 gebruikmaakt van een palletverzendpartner profiteer je van het volgende:

  • Lagere transportkosten: Krijg kortingstarieven voor grensoverschrijdende FBA-zendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU tot 30 juni 2021.
  • Geen bemiddelings- of overdrachtskosten: Als je gebruikmaakt van de diensten voor de douaneagent van de verzendpartner dekt Amazon de bemiddelingskosten voor alle soorten zendingen. Voor palletzendingen betalen we ook de overhandigingskosten als je een externe douaneagent gebruikt voor indirecte vertegenwoordiging.

Zie Veelgestelde vragen over promotie na de douanegrens voor meer informatie.

Notitie: LTL-zendingen (verzending van minder dan een vrachtwagenlading) via verzendpartners zijn beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië voor binnenlandse en grensoverschrijdende zendingen naar fulfillment centers.

Moet ik een minimum aantal pakketten of pallets verzenden?

Voor kleine pakketten geldt een maximum van 200 dozen per verzending. Als je verzending van kleine pakketten meer dan 200 kg weegt of meer dan 30 pakketten bevat, kan het zijn dat de optie voor LTL-palletverzending (verzending van minder dan een vrachtwagenlading) via een verzendpartner goedkoper is dan andere verzendopties. Voor pallets vereisen verzendpartners geen minimumaantal dat wordt verzonden. Voor een verzending van minder dan een vrachtwagenlading is het maximum aantal pallets per zending 26 voor het Verenigd Koninkrijk en 33 voor de Europese Unie.

Is er een minimum of maximaal palletgewicht?

Er is geen minimumgewicht voor een pallet, maar 500 kg is het maximum. Alle palletzendingen moeten voldoen aan de standaardvereisten voor FBA-palletverzending.

Is er een minimale of maximale pallethoogte?

Niet-stapelbare pallets die naar magazijnen in het Verenigd Koninkrijk worden verzonden, mogen niet groter zijn dan 120 cm x 100 cm x 180 cm (l x b x h). Niet-stapelbare pallets die naar een magazijn buiten het Verenigd Koninkrijk worden verzonden, mogen niet groter zijn dan 120 x 80 x 180 cm (l x b x h). Voor het Amazon-verzendpartnerprogramma accepteren we geen stapelbare pallets. Stapelbare pallets worden geweigerd bij het ophalen en kunnen extra kosten met zich meebrengen.

Moet ik een dockdeur of vorkheftruck hebben? Wat zijn de vereisten voor de laadlift?

Verzendpartners kunnen pallets ophalen op locaties die geen dockdeuren of vorkheftrucks hebben. Zodra de transportdienst contact heeft opgenomen met het aangewezen contactpunt om het ophalen te regelen, moet je deze gegevens en andere specifieke vereisten voor je zending proactief delen. Als je om een laadlift vraagt, kan het zijn dat je vertraging oploopt bij het ophalen, afhankelijk van of de transportdienst direct een laadlift heeft.

Notitie: Laadliften zijn alleen beschikbaar voor verzamelingen van zes pallets of minder. Voor minder dan een vrachtwagenlading (LTL) of volledige vrachtwagenladingen (FTL) zijn geen ladingen beschikbaar.

Stuurt Amazon mij een bevestiging van mijn zending?

Ja. Amazon stuurt op de dag voordat de zending wordt opgehaald een e-mail met bevestiging van de inhoud van de zending, de afhaaldatum en het primaire contactpunt. Je ontvangt de dag voor het ophalen een bevestigingsmail. Als je deze bevestigingsmail niet uiterlijk om 13.00 uur op de dag voor het ophalen hebt ontvangen, kun je een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.

Hoe bevestig ik een ophaalafspraak?

Zodra je de zending van je verzendpartner hebt bevestigd, neemt de transportdienst die je zending aanbiedt contact op met het belangrijkste contactpunt in je bedrijf (verstrekt in de boeking van de zending) om het ophalen te regelen. Zij doen dit via e-mail de dag voordat de zending wordt opgehaald. Als je om 14.00 uur geen informatie van de transportdienst hebt ontvangen, kun je een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.

Kan ik een ontvangstbewijs van de transportdienst krijgen nadat de chauffeur mijn zending heeft opgehaald?

Ja, alle transportdiensten kunnen een geprinte kopie van de verzendbevestiging ondertekenen die door Amazon is verzonden (zie vraag hierboven). Dit document kun je gebruiken als afhaalbewijs voor je zending.

Ik moet mijn afhaalafspraak wijzigen. Met wie moet ik contact opnemen?

Op dit moment kunnen we wijzigingen in de verzenddatum en -tijd niet verwerken via Seller Central. Als het ophalen van je zending binnen twee werkdagen is (je vraagt bijvoorbeeld maandag en het ophalen is woensdag), neem dan rechtstreeks contact op met je toegewezen transportdienst om de afspraak opnieuw in te plannen.

  • UPS Vrachtvervoer: upsamazon@ups.com
  • Kuehne+Nagel: amazon-fba.overland@kuehne-nagel.com

Als de ophaaldatum van je zending langer dan twee werkdagen bedraagt, moet je je zending annuleren in Seller Central en een case maken bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners om een terugbetaling aan te vragen. Je komt in aanmerking voor een volledige terugbetaling voor de geannuleerde zending.

De transportdienst is niet komen opdagen voor mijn ophaalafspraak. Wat moet ik doen?

Zorg ervoor dat je een bevestigingsmail van Amazon hebt ontvangen. Als je geen bevestiging hebt ontvangen, kan dit betekenen dat je transportdienst nog niet klaar is om bij je op te halen. Wacht tot de dag voor de verwachte ophaaldatum op de pagina FBA-verzendingen beheren voordat je een case indient.

Als je je Amazon-bevestigingsmail hebt ontvangen, neem dan rechtstreeks contact op met de transportdienst via de onderstaande gegevens. Vermeld je ARN-nummer en FBA-verzending-ID in deze e-mail.

Als je na je e-mail nog steeds niets van de transportdienst hebt gehoord, moet je een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. Een lid van ons operationele team zal met je samenwerken om het ophalen opnieuw te regelen.

Notitie: Voor zendingen van meer dan 6 pallets kunnen we constateren dat je zending na de verwachte ophaaldatum is opgehaald vanwege de extra vereisten die nodig zijn om een zending van deze grootte op te halen.

Ik heb geen toegang tot het portaal van de transportdienst. Met wie moet ik contact opnemen?

Neem rechtstreeks contact op met de transportdienst om dit technische probleem op te lossen.

  • UPS Vrachtvervoer: upsamazon@ups.com
  • Kuehne+Nagel: amazon-fba.overland@kuehne-nagel.com

Als het probleem zich blijft voordoen, moet je een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.

De transportdienst weigerde mijn LTL-zending op te halen. Met wie moet ik contact opnemen?

Je moet een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. Een lid van ons operationele team zal met je samenwerken om de hoofdoorzaken te begrijpen en het ophalen opnieuw in te plannen.

Zijn er beperkingen op mijn afhaallocatie?

Verzendpartners kunnen niet ophalen bij een zeescheepvaartterminal of havenlocatie. Je moet je producten overplaatsen naar een verzendlocatie buiten de terminal of haven die geschikt is voor de apparatuur van de transportdienst.

Ophalen van eilanden is uitgesloten van de reguliere aanbieding en vereist individuele afstemming met de transportdienst. Ga voor de volledige lijst naar de pagina van het Amazon-verzendpartnerprogramma.

Welke documentatie is vereist?

Documentatie die vereist is voor het ophalen van een pallet verschilt per transportdienst.

  • UPS: Verkopers moeten bij het ophalen een UPS-ophaalformulier verstrekken. Dit wordt gegenereerd binnen het UPS-portaal voor het maken van zendingen vóór de zending. Als je een afhaalbewijs wilt, druk dan de bevestigingsmail van Amazon af en laat de chauffeur deze ondertekenen.
  • Kuehne+Nagel: Verkopers moeten ook een etiket met het Amazon-referentienummer (ARN) plakken op elke pallet waar het duidelijk zichtbaar is. Als je een afhaalbewijs wilt, druk dan de bevestigingsmail van Amazon af en laat de chauffeur deze ondertekenen.

Grensoverschrijdende zendingen vereisen aanvullende documentatie. Voor meer informatie raadpleeg je Veelgestelde vragen over de workflow voor grensoverschrijdende verzendingen.

Met wie kan ik contact opnemen als er problemen zijn, bijvoorbeeld als het pakket niet is geleverd, beschadigd of niet compleet is?

Je kunt een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners. Je wordt dan gevraagd de verzending-ID, het ophaalbewijs en andere relevante documentatie met betrekking tot de verzending te verstrekken. We zullen de case onderzoeken en contact opnemen met de transportdienst om het probleem op te lossen. Raadpleeg ook het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.

Waar kan ik de zending van mijn verzendpartner traceren?

Nadat de verzending is aangemaakt, verstrekt Amazon updates over de verzendingsstatus op het tabblad Verzendingsgebeurtenissen van de verzending.

Je kunt je zending ook traceren met behulp van trackingportals:

  • UPS-vrachtvervoer: UPS deelt je inloggegevens in een inleidende e-mail. Als je je zending wilt volgen, log je in op de UPS SCS-pagina en voer je je FBA-verzending-ID in. De FBA-verzending-ID is te vinden op zowel de verzendpagina van Seller Central als in de bevestigingsmail die Amazon de dag vóór het ophalen van je zending heeft verzonden.
  • Kuehne+Nagel: Voer het Amazon-referentienummer (ARN) in op de openbare tracking-pagina van Kuehne+Nagel. De ARN is te vinden op zowel de verzendpagina van Seller Central als op de bevestigingsmail die Amazon de dag vóór het ophalen van je zending heeft verzonden.

Kan ik dezelfde transportdienst gebruiken voor al mijn palletzendingen?

Het verzendpartnerprogramma heeft meerdere deelnemende transportdiensten. De transportdienst voor elke zending wordt geselecteerd op basis van de beschikbare capaciteit van de transportdienst en de kosten. Hierdoor kunnen verkopers geen specifieke transportdienst selecteren voor al hun zendingen.

Ik verzend mijn producten rechtstreeks van de fabrikant of distributeur naar Amazon. Kan ik in dat geval het verzendpartnerprogramma ook gebruiken?

Ja. Je hebt alleen de verzendgegevens nodig bij het maken van de verzending in Seller Central.

Als je bijvoorbeeld de service voor Bezorging van kleine pakketten wilt gebruiken, moet je het aantal dozen en het gewicht en de afmetingen van elke doos opgeven om een geschat tarief te krijgen en de verzendetiketten af te drukken. Voer het adres van de fabrikant in als Verzendlocatie. Zodra je de etiketten hebt afgedrukt, stuur je ze naar je fabrikant. Jij of de fabrikant moet proactief contact opnemen met de transportdienst om een afspraak te maken voor het ophalen van de verzending.

Als je de LTL-service (verzending van minder dan een vrachtwagenlading) selecteert, moet je ook het aantal pallets en het gewicht en de afmetingen van elke pallet opgeven om een geschat percentage te krijgen. Het is de aanbevolen werkwijze om de leverancier op te nemen als het belangrijkste contactpunt voor je bedrijf (vermeld in de verzendboeking) om het ophalen te organiseren. Dit zorgt ervoor dat de transportdienst contact opneemt met de leverancier om het ophalen van de zending te regelen.

Wat als de transportdienst mijn zending ophaalt en deze door Amazon wordt afgewezen?

De transportdienst neemt contact met je op om de volgende stappen te bespreken, inclusief opties om goederen opnieuw te leveren. Als dit gebeurt, kunnen er extra kosten van toepassing zijn. Als je denkt dat dit ten onrechte is gedaan, kun je een case indienen bij het Ondersteuningsteam voor verkooppartners.

Biedt het verzendpartnerprogramma palletuitwisseling?

Nee. Het programma biedt geen palletuitwisseling.

Waar kan ik mijn Amazon-referentienummer (ARN) vinden?

Je Amazon-referentienummer (ARN) is te vinden in Voorraad > FBA-verzendingen beheren > op de pagina Wachtrij voor verzending klik op Zending traceren. Houd er rekening mee dat dit slechts één dag voor de ophaaldatum zichtbaar is als je gebruikmaakt van het Amazon-partnertransportprogramma voor minder dan een vrachtwagenlading.

Op welke datum verzamelt de Amazon-transportdienst mijn zending?

Je kunt je verwachte ophaaldatum vinden op de pagina FBA-verzendingen beheren op Seller Central. Houd er rekening mee dat dit slechts een geschatte ophaaldatum is en niet garandeert dat je zending op deze datum wordt opgehaald. Je ontvangt één dag voor het geplande ophalen een bevestigingsmail van Amazon met het exacte tijdstip van ophalen. Wacht tot je dit ontvangt voordat je contact opneemt met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners op de verwachte ophaaldatum.

Voor zendingen van meer dan 6 pallets kunnen we constateren dat je zending na de verwachte ophaaldatum is opgehaald vanwege de extra vereisten die nodig zijn om een zending van deze grootte op te halen. Als je zending 7 dagen na de verwachte ophaaldatum nog niet is opgehaald, neem dan contact op met je transportdienst voor meer informatie.

Houd er ook rekening mee dat de datum die je hebt ingevoerd tijdens het boekingsproces van de PCP LTL-zending de 'gereed vanaf datum' is en niet de afhaaldatum.

Zijn er locatiecriteria om gebruik te kunnen maken van de Amazon-transportdienst?

Ja. Je moet voldoen aan de volgende vereisten om de individuele transportdiensten van je locatie op te halen:

UPS(VK):

  • 40 ft voertuigtoegang (brughoogten, draaicirkels, geen doodlopende wegen)
  • Geen beperkingen op de toegang, bijv. de nabijheid van scholen
  • Dockdeur of vorkheftruck vereist
  • UPS (Verenigd Koninkrijk) kan niet ophalen bij woongebieden

Kuehne+Nagel (grensoverschrijdend, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk):

Zorg voor het volgende:

  • Fysieke ophaallocatie (eigen of extern magazijn) wordt correct weergegeven op de bestelling (voor het geval deze afwijkt van je officiële bedrijfsadres)
  • Je beveiligingsfunctionaris is op de hoogte van de Amazon-referentie die onze vrachtwagens gebruiken voor laaddoeleinden
  • De juiste pallets voor zendingen naar het Verenigd Koninkrijk en omgekeerd worden gebruikt.
  • Het juiste aantal pallets wordt verstrekt om op te halen.
  • De pallets zijn verpakt volgens de Amazon-verpakkingsrichtlijnen.
  • Toegang tot invoer is onbeperkt.
  • Bij afwezigheid van een dockdeur moet een vorkheftruck worden voorzien.

Notitie: Als je niet aan de locatiecriteria voldoet, kan de transportdienst weigeren je zending en toekomstige zendingen op te halen.

Waar moet ik het adres invoeren waar mijn zending vandaan moet worden opgehaald?

Wanneer je een zending maakt op Seller Central, moet je je verzendadres instellen als de locatie waar je zending bij de transportdienst moet worden opgehaald.

Houd er rekening mee dat als je de onjuiste locatie invoert of het adres wilt wijzigen en je zending meer dan twee dagen verwijderd is van de afhaling, je contact moet opnemen met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners om de afhaling te annuleren en een nieuwe afhaling in te dienen via het verzendportaal.

Hoe krijg ik een POD voor mijn PCP LTL-zending na levering?

Vraag een POD aan bij je transportdienst. Houd er rekening mee dat je alleen een POD kunt verkrijgen zodra je zending is bezorgd bij een Amazon fulfillment center.

Hoe kan ik achterhalen waarom mijn zending is afgewezen?

Vraag de reden voor afwijzing bij je transportdienst aan. De transportdienst zal dan de bestuurder vragen, die bij elke afwijzing een afwijzingsbon ontvangt.

Zijn er openingstijdvereisten voor het verzendpartnerprogramma Minder dan een vrachtwagenlading?

UPS kan niet ophalen van locaties die niet aan deze vereisten voldoen (zoals openingstijden van een halve dag) en kan inzameling weigeren als niet aan deze vereisten is voldaan.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates