Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

EPR-vereisten: Frankrijk

Wat verandert er en wat moet ik doen?

Sinds 1 januari 2022 is Amazon wettelijk verplicht om te controleren of externe verkopers die in Frankrijk verkopen, voldoen aan hun verplichtingen voor Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) voor een aantal productcategorieën (raadpleeg de onderstaande tabel voor meer informatie), door middel van het verzamelen van geldige EPR-registratienummers (ook wel unieke identificatienummers - UIN genoemd). Om Amazon te bewijzen dat je aan de eisen voldoet, ga je naar Nalevingsinformatie voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) en dien je je UIN in. Als je geen geldige UIN indient, zal Amazon namens jou milieubijdragen rapporteren en betalen en de kosten bij je terugvorderen. Daarnaast moet je mogelijk actie ondernemen om te voldoen aan de terugnamevereisten. Raadpleeg de onderstaande veelgestelde vragen voor meer informatie.

Wat moet ik doen om te voldoen aan de EPR-vereisten in Frankrijk?

Raadpleeg het informatiemateriaal dat is verstrekt door het Ministerie van Ecologische Transitie voor een overzicht van wat je moet doen (MoET - ecologie.gouv). Als je een producent bent, moet je:

  • Je registreren bij een of meer milieuorganisaties (PRO's - zie gegevens hieronder) voor elke categorie producten die je verkoopt om een UIN te verkrijgen.
  • Milieukosten rapporteren en betalen aan de milieuorganisatie(s) op basis van het aantal en het soort producten dat regelmatig wordt verkocht (bijv. per kwartaal, halfjaarlijks of jaarlijks).

Notitie: Om een UIN van een milieuorganisatie te verkrijgen, moet je het registratieproces voltooien. Dit kan aanbestedingskosten, betaling van milieukosten voor voorgaande jaren met terugwerkende kracht enz. inhouden.

Als alternatief voor deelname aan een milieuorganisatie kun je een individueel afvalbeheersysteem opzetten. Houd er echter rekening mee dat deze oplossing vaak complexer is en onderworpen is aan goedkeuring door de Franse toezichthouders. Raadpleeg voor meer informatie over het instellen van een individueel systeem de informatie die MoET op ecologie.gouv heeft verstrekt.

Hoe bepaal ik of ik een producent ben in Frankrijk?

Volgens artikel L541-10 van de Franse wet inzake circulaire economie kun je als producent worden beschouwd als je afval genereert in Frankrijk. Je bent een producent als je aan ten minste een van de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je vervaardigt een product dat voldoet aan de EPR-vereisten in Frankrijk en verkoopt het in eigen land of
  • Je importeert een product in Frankrijk waarvoor EPR-vereisten gelden of
  • Je verkoopt producten onder je eigen merk/naam.

Welke EPR-categorieën zijn relevant bij verkoop in Frankrijk?

In Frankrijk is Amazon wettelijk verplicht om te controleren of je voldoet aan je EPR-verplichtingen door geldige UIN's te verzamelen voor de producten die je verkoopt op Amazon.fr. Vanaf 2022 geldt dit voor 14 productcategorieën die worden verkocht op Amazon.fr. De komende jaren worden nieuwe categorieën gelanceerd. De onderstaande lijst biedt een overzicht van alle categorieën waarop de EPR van toepassing is en waaraan je moet voldoen als je deze producten op Amazon.fr verkoopt (je vindt gegevens over milieuorganisaties voor elke categorie in het volgende gedeelte):

# Startjaar EPR-categorie Beschrijving
1 Vóór 2022 Elektrische en elektronische apparatuur (EEA) Huishoudelijke producten, lampen, brandblussers en professionele elektronische producten
2 Vóór 2022 Batterijen Draagbare batterijen, autoaccu‘s en industriële batterijen
3 Vóór 2022 Gedrukt papier Dozen en productverpakkingen (zoals doos met speelgoed), verzenddozen, verzendetiketten, tape enz.
4 Vóór 2022 Verpakking Gedrukte items zoals gebruikershandleidingen, behangpapier, cadeaubonnen, reclame-inzetstukken
5 Vóór 2022 Meubels Huishoudelijke en professionele meubels
6 Vóór 2022 Textiel Kledingtextiel, huishoudlinnengoed en schoenen
7 Vóór 2022 Banden Banden voor auto's, landbouw en zwaar transport
8 Vóór 2022 Chemicaliën Lijm, verf, autoshampoo, aceton, vaseline, hars
9 Vóór 2022 Medische apparatuur Naalden, microperfusie, katheter, pen met intrekbare naald
10 Vóór 2022 Minerale of synthetische smeer- of industriële oliën Minerale of synthetische smeer- of industriële oliën
11 Vóór 2022 Sport- en vrijetijdsproducten Sport- en vrijetijdsproducten behalve producten die al onder een andere EPR-categorie vallen
12 Vóór 2022 Doe-het-zelf- en tuinartikelen Doe-het-zelf- en tuinartikelen behalve producten die al onder een andere EPR-categorie vallen
13 2022 Bouwproducten Bouwproducten bestemd voor professioneel of huishoudens
14 2022 Speelgoed Speelgoed behalve speelgoed dat al onder een andere EPR-categorie valt (bijvoorbeeld: EEA)
15 2023 Verpakkingen die worden gebruikt in horecabedrijven Professionele verpakkingen die worden gebruikt om producten die moeten worden geconsumeerd in op te dienen of te verkopen (bijvoorbeeld: verpakking van levensmiddelen, pizzadozen), behalve de verpakkingen die al in een andere categorie vallen (bijvoorbeeld: verpakkingen)
16 2024 Niet-biologisch afbreekbaar synthetische kauwgoms Kauwgoms niet biologisch afbreekbaar
17 2024 Wegwerpbaar hygiënisch textiel (niet herbruikbaar) Niet-herbruikbaar/wegwerpbaar hygiënisch textiel inclusief wegwerpbare natte doekjes voor ontsmetting of reiniging
18 2025 Visgerei dat plastic bevat Visgerei dat plastic bevat

Waar kan ik meer informatie vinden over de EPR-categorieën in Frankrijk?

Ga naar de onderstaande links voor meer informatie over EPR in Frankrijk:

Voor vragen over specifieke categorieën, het registratieproces en het betalen van milieukosten kun je contact opnemen met de relevante milieuorganisaties (Organisaties voor producentenverantwoordelijkheid - PRO's). Hieronder vind je een lijst met goedgekeurde PRO's in Frankrijk:

# EPR-categorie PRO Algemene informatie Registratie
1 EEA Ecosysteem (EEA, lampen, brandblussers) https://www.ecosystem.eco/fr/article/mon-statut#producteurs https://www.ecosystem.eco/fr/formulaire/adhesion-producteur
Ecologie (EEA, brandblussers) https://www.ecologic-france.com/professionnels/fabricants.html https://www.ecologic-france.com/contact.html
Soren (cat 7) (fotovoltaïsche zonnepanelen) https://www.soren.eco/fabricant-operateur-producteurs-panneaux-solaires-photovoltaiques/ https://www.soren.eco/adhesion-soren/
2 Batterijen Corepile https://www.corepile.fr/vous-etes/metteurs-sur-le-marche/ https://www.corepile.fr/vous-etes/metteurs-sur-le-marche/
Screlec https://www.screlec.fr/producteurs-et-metteurs-sur-le-marche-piles-et-accumulateurs/eligibilite-des-adherents/ https://www.screlec.fr/producteurs-et-metteurs-sur-le-marche-piles-et-accumulateurs/comment-adherer/
3 Papier Citeo https://www.citeo.com/devenir-client https://clients-emballages.citeo.com/fr/public/login/espace-adhesion
Léko https://www.leko-organisme.fr/services/entreprise-extranet/ https://producer-app.affiliate.leko.eco/affiliate
4 Verpakking Citeo https://www.citeo.com/devenir-client https://clients-emballages.citeo.com/fr/public/login/espace-adhesion
Léko https://www.leko-organisme.fr/services/entreprise-extranet/ https://producer-app.affiliate.leko.eco/affiliate
5 Meubels Eco-Mobilier https://espace-services.eco-mobilier.fr/ https://espace-services.eco-mobilier.fr/service/comment-adherer-a-eco-mobilier
Valdélia (alleen professionele meubels) https://www.valdelia.org/recycler-ses-meubles-professionnels-usages/ http://www.valdelia.org/adherents-valdelia/devenir-adherent/
6 Textiel Refashion https://refashion.fr/pro/fr/faq-metteur-en-march%C3%A9 https://extranet.refashion.fr/inscription/
7 Banden GIE FRP https://www.gie-frp.com/faq/ https://www.gie-frp.com/contact/
Aliapur https://aliapur.fr/fr/reglementation-et-obligations.html https://aliapur.fr/fr/l-equipe.html
8 Chemicaliën Pyréo (noodfakkels) https://www.pyreo.fr/metteur-sur-le-march%C3%A9-de-feux-de-d%C3%A9tresse/ https://www.pyreo.fr/contact/
Eco DDS https://www.ecodds.com/faq/ https://www.ecodds.com/espace-adhesions/
9 Medische apparatuur Dastri https://www.dastri.fr/faq/ https://www.dastri.fr/contact/
10 Minerale of synthetische smeer- of industriële oliën CYCLEVIA https://www.cyclevia.com/ https://www.cyclevia.com/
11 Sport- en vrijetijdsproducten Ecologic https://www.ecologic-france.com/ecologic/filiere-asl.html https://www.ecologic-france.com/ecologic/filiere-asl.html
12 Doe-het-zelf- en tuinartikelen Ecomobilier (niet-thermische producten) https://recyclage-filieres.eco-mobilier.fr/ https://recyclage-filieres.eco-mobilier.fr/adhesion/
Ecologie (alleen thermische producten) https://www.ecologic-france.com/ecologic/filiere-abj.html https://www.ecologic-france.com/ecologic/filiere-abj.html
EcoDDS (chemische producten) https://www.ecodds.com/faq/ https://www.ecodds.com/espace-adhesions/
13 Verpakkingen die worden gebruikt in horecabedrijven Citeo https://www.citeo.com/devenir-client https://clients-emballages.citeo.com/fr/public/login/espace-adhesion
Léko https://www.leko-organisme.fr/services/entreprise-extranet/ https://producer-app.affiliate.leko.eco/affiliate
14 Bouwproducten Nog geen regeling goedgekeurd
15 Speelgoed Nog geen regeling goedgekeurd
16 Niet-biologisch afbreekbaar synthetische kauwgoms Nog geen regeling goedgekeurd
17 Wegwerpbaar hygiënisch textiel (niet herbruikbaar) Nog geen regeling goedgekeurd
18 Visgerei dat plastic bevat Nog geen regeling goedgekeurd

Wat is terugname en wat is er veranderd?

Het aanbieden van terugname maakt deel uit van de EPR-vereisten in de Franse wetgeving inzake EEA, meubels, chemicaliën en gasvulling voor eenmalig gebruik. Als je dit soort producten in Frankrijk verkoopt, moet je je klanten de mogelijkheid bieden om hun oude soortgelijke product gratis te retourneren voor recycling, voor de deur van de klant.

Vanaf 1 januari 2022 moet je terugname-informatie weergeven bij het verkopen van EEA, meubels, chemicaliën of gasvullingen voor eenmalig gebruik op Amazon.fr.

Wat zijn de soorten terugnameverplichtingen?

Er zijn twee soorten terugnameverplichtingen als je EEA, meubels en/of chemicaliën verkoopt:

  • 1:1-verplichting: het terugnemen van gebruikte producten van een klant op voorwaarde dat de klant een nieuw product alleen heeft gekocht voor de geselecteerde categorie.
  • 1:0-verplichting: het terugnemen van gebruikte producten, zelfs als de klant geen nieuw product heeft gekocht.

Je bent standaard onderworpen aan een 1:1-terugnameverplichting als je EEA, meubels en/of chemicaliën commercieel aanbiedt aan eindgebruikers in Frankrijk. Of een terugnameverplichting van 1:0 op jou van toepassing is, hangt af van de kenmerken van je fysieke winkels. We raden je aan om je eigen juridische beoordeling uit te voeren om erachter te komen of de 1:0-terugnameverplichting op je van toepassing is.

Ben ik onderworpen aan terugnamevereisten en wat moet ik doen?

Als je commercieel EEA, meubels, chemicaliën of gasvulling voor eenmalig gebruik aanbiedt in Frankrijk, ben je verplicht om klanten gratis terugname van items aan te bieden. Sinds 1 januari 2022 moet je ook informatie over terugname weergeven wanneer je via Amazon.fr verkoopt. Amazon geeft de volgende vraag weer op de productpagina van de respectievelijke categorieën: "Onze prijzen omvatten de milieukosten voor alle betrokken producten. Wil je je elektrische of elektronische apparaat gratis recyclen? Meer informatie". Nadat je op de link hebt geklikt, kunnen klanten een terugnameverzoek indienen bij Amazon of worden ze doorgestuurd om contact met je op te nemen via jouw etalage. We raden je daarom aan om je terugname-informatie weer te geven in je Etalage en de volgende formulering te gebruiken

AEEA: Als je je oude afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) wilt recyclen, moet je de verkoper hiervan op de hoogte stellen via de knop 'Stel een vraag' in de rechterbovenhoek. Ga naar de Amazon Hulp-pagina als je problemen ondervindt bij het informeren van de verkoper over je terugnameverzoek. XXX (naam van de verkoper) is geregistreerd bij XXX (naam van de regeling) voor elektrische en elektronische apparatuur die in Frankrijk wordt verkocht. Het registratienummer is 12345678 (UIN van verkoper). De gevolmachtigde vertegenwoordiger van XXX (naam verkoper) is XXX (naam van de gevolmachtigde vertegenwoordiger, indien van toepassing). Voor meer informatie over recycling met Amazon ga je naar Recycling bij Amazon.

Meubels: Als je je oude meubels wilt recyclen, moet je de verkoper hiervan op de hoogte stellen via de knop 'Stel een vraag' in de rechterbovenhoek. Ga naar de Amazon hulp-pagina als je problemen ondervindt bij het informeren van de verkoper over je terugnameverzoek. XXX (naam van de verkoper) is geregistreerd bij XXX (naam van de regeling) voor meubels die in Frankrijk worden verkocht. Het registratienummer is 12345678 (UIN van verkoper). De geautoriseerde vertegenwoordiger van XXX (naam verkoper) is XXX (naam van de geautoriseerde vertegenwoordiger, indien aanwezig). Voor meer informatie over recycling met Amazon ga je naar Recycling bij Amazon.

Chemicaliën: Als je je oude chemicaliën wilt recyclen, moet je de verkoper hiervan op de hoogte stellen via de knop 'Stel een vraag' in de rechterbovenhoek. Ga naar de Recycling bij Amazon als je problemen ondervindt bij het informeren van de verkoper over je terugnameverzoek. XXX (naam van de verkoper) is geregistreerd bij XXX (naam van de regeling) voor chemicaliën die in Frankrijk worden verkocht. Het registratienummer is 12345678 (UIN van verkoper). De gevolmachtigde vertegenwoordiger van XXX (naam verkoper) is XXX (naam van de gevolmachtigde vertegenwoordiger, indien van toepassing). Voor meer informatie over recycling met Amazon ga je naar Recycling bij Amazon.

Gasvulling voor eenmalig gebruik: Als je je oude gasvulling voor eenmalig gebruik wilt recyclen, moet je de verkoper hiervan op de hoogte stellen via de knop 'Stel een vraag' in de rechterbovenhoek. Ga naar de Recycling bij Amazon als je problemen ondervindt bij het informeren van de verkoper over je terugnameverzoek. XXX (naam van de verkoper) is geregistreerd bij XXX (naam van de regeling) voor gasvulling voor eenmalig gebruik die in Frankrijk wordt verkocht. Het registratienummer is 12345678 (UIN van verkoper). De gevolmachtigde vertegenwoordiger van XXX (naam verkoper) is XXX (naam van de gevolmachtigde vertegenwoordiger, indien van toepassing). Voor meer informatie over recycling met Amazon ga je naar Recycling bij Amazon.

Moet ik wijzigingen aanbrengen in mijn productpagina?

Nee, je moet wijzigingen aanbrengen in je etalage. Je kunt de bovenstaande bewoordingen (onder 'Ben ik onderworpen aan terugnamevereisten en wat moet ik doen?') gebruiken om in je etalage op te nemen.

Als je je etalage in Seller Central wilt bewerken, ga je naar Je gegevens en beleid onder Instellingen en bewerk je het tekstveld 'Over Hulp-inhoud van verkoper' in Over verkoper.

Veelgestelde vragen - Algemene vereisten

We raden je aan de Veelgestelde vragen van SYDEREP te raadplegen of de hierboven vermelde PRO's te raadplegen. Hieronder vind je aanvullende richtlijnen.

1. Ik ben geen producent en heb zelf geen UIN. Wat moet ik doen?

Als je geen producent bent, moet je het volgende nummer invoeren in de Nalevingsinformatie voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR): FR000000_00DIST. Door dit nummer te verstrekken, verklaar je dat je geen producent bent in die EPR-categorie. Amazon behoudt zich het recht voor om contact met je op te nemen voor meer informatie.

2. Ik ben producent. Wat gebeurt er als ik geen UIN bij Amazon indien?

Als je geen geldig UIN indient, zal Amazon namens jou overzichten opstellen met gegevens die worden opgevraagd door de gekwalificeerde PRO's, namens jou de toepasselijke milieubijdragen declareren en betalen, in overeenstemming met ons huidige beleid link. Houd er rekening mee dat als je Amazon niet de geldige UIN voor elke categorie verstrekt en niet wilt dat Amazon EPR-milieubijdragen namens jou betaalt zoals hierboven beschreven, je moet stoppen met het verkopen van producten die onder de EPR-wetgeving vallen op Amazon.fr aan klanten met een verzendadres in Frankrijk.

3. Ik ben producent voor sommige categorieën, maar niet voor andere. Wat moet ik doen?

Als je een producent bent van ten minste één product dat je verkoopt op Amazon.fr, moet je je eigen UIN indienen in de toepasselijke productcategorie onder de Nalevingsinformatie voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR). Als je geen producent bent van een van je producten, kun je in plaats daarvan de standaard-UIN (FR000000_00DIST) opgeven. De onderstaande tabel bevat een paar voorbeelden, ervan uitgaande dat je textiel en EEA verkoopt op Amazon.fr.

Scenario Welke UIN moet je opgeven? Voorbeeld
Ik ben de producent van alle producten die ik verkoop op amazon.fr. Geef je eigen UIN('s) op in alle toepasselijke productcategorieën. Ik verkoop producten in twee productcategorieën op amazon.fr: textiel en EEA. Ik ben de producent van alle textiel- en EEA-producten. Daarom verstrek ik mijn eigen UIN's in beide categorieën: één voor textiel en één voor EEA.
Ik ben de producent van sommige producten (bijvoorbeeld 50%) die ik verkoop op amazon.fr. Geef je eigen UIN('s) op in alle toepasselijke productcategorieën. Ik verkoop producten in twee productcategorieën op amazon.fr: textiel en EEA. Ik ben de producent van sommige textiel- en EEA-producten. Daarom verstrek ik mijn eigen UIN's in beide categorieën: één voor textiel en één voor EEA.
Ik ben geen producent van de producten die ik verkoop op amazon.fr. Geef de standaard-UIN (FR000000_00DIST) op in alle toepasselijke productcategorieën. Ik verkoop producten in twee productcategorieën op amazon.fr: textiel en EEA. Ik ben de producent van textielproducten. Ik ben echter geen producent van EEA-producten. Daarom verstrek ik mijn eigen UIN voor textiel. Voor EEA verstrek ik de standaard-UIN om te verklaren dat ik geen producent in die categorie ben.

Notitie: We hebben in deze voorbeelden een verwijzing naar UIN's voor verpakkingen weggelaten voor een betere leesbaarheid. De online verkoop van textiel en EEA maakt doorgaans gebruik van primaire verpakkingen en is daarom onderworpen aan EPR-vereisten voor verpakkingen.

4. Krijg ik één UIN voor alle categorieën?

Nee, je krijgt een aparte UIN voor elke categorie die je verkoopt en waarvoor je geregistreerd bent met een regeling. Elke regeling geeft je een andere UIN, wat betekent dat je voor elke categorie één UIN hebt. Je moet Amazon één afzonderlijke UIN per categorie verstrekken

Notitie: Als je voor EEA zowel huishoudelijke apparaten als fotovoltaïsche (FV) zonnepanelen verkoopt, moet je je registreren bij zowel Ecosysteem als Ecologie voor huishoudelijke apparaten en Soren voor FV voor zonnepanelen. Je krijgt echter dezelfde UIN als je verkoopt binnen dezelfde EPR-categorie (EEA) en je hoeft slechts één UIN in te voeren in het EPR-nalevingsportaal.

5. Ik ben geregistreerd voor de benodigde categorie. Hoe verstrek ik de registratienummers die ik heb ontvangen aan Amazon?

Je moet samenwerken met de betreffende instantie om toegang te krijgen tot je registratiegegevens en het juiste EPR-nummer te vinden. Het registratienummer kan dan worden verstrekt in de Nalevingsinformatie voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) Frankrijk. Volg de link naar de Nalevingsinformatie voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR) in Seller Central om het/de registratienummer(s) te uploaden, klik op het land waarvoor je het/de registratienummer(s) wilt opgeven en vink het vakje aan

6. Wat zijn milieugedifferentieerde kosten en hoe worden deze toegepast?

Om een milieuvriendelijk productontwerp te stimuleren, passen Franse PRO's milieudifferentiëringscriteria toe die de milieukosten per product differentiëren die de producenten moeten betalen. PRO's kunnen bijvoorbeeld lagere milieukosten in rekening brengen voor producten met een hoog aantal hergebruikte materialen. Daarentegen kunnen ze meer in rekening brengen voor producten die niet gemakkelijk kunnen worden gerepareerd of gedemonteerd. Raadpleeg de prijsschema's van de PRO's voor meer informatie over milieugedifferentieerde kosten.

7. Hoeveel kost het om je te registreren bij een PRO?

Registratie bij de meeste PRO's is gratis (behalve bij Dastri). Je moet echter regelmatig terugkerende rapportagekosten betalen. De kosten worden ingesteld door de PRO's en kunnen variëren van € 0 tot € 200. Raadpleeg de prijsschema's van de PRO's voor meer informatie.

8. Vragen milieuorganisaties met terugwerkende kracht betalingen aan wanneer ik mij bij hen registreer?

Als je nog niet geregistreerd was, kunnen sommige PRO's je milieukosten in rekening brengen voor producten die in de afgelopen jaren in Frankrijk zijn geïntroduceerd. De periode waarop betalingen met terugwerkende kracht betrekking hebben, varieert per milieuorganisatie, maar kan tot drie jaar terug van toepassing zijn. Raadpleeg de PRO's voor meer informatie.

9. Moet ik me verplicht registreren bij een organisatie voor producentenverantwoordelijkheid?

Hoewel Amazon namens jou milieubijdragen kan betalen en deze bij jou kan terugvorderen, raden we alle verkopers aan om zelf aan de EPR-vereisten te voldoen (Raadpleeg de veelgestelde vragen over betalingen namens jou hieronder). Dit omvat registratie, aangifte, rapportage en betaling van milieubijdragen.

10. Moet ik voor zowel de primaire (productverpakking) als de secundaire verpakking (verzendverpakking) betalen?

Primaire verpakking (eigen verpakking van producten): Ja, zowel Fulfillment by Amazon (FBA) als verkopers met zelfverzending moeten betalen voor de primaire verpakkingen. De primaire verpakking is de verpakkingseenheid waarmee het product wordt ingepakt, zoals de merkdoos van een paar schoenen of het aluminium blikje van een frisdrank.

Secundaire verpakking (verzendverpakking): Raadpleeg de landspecifieke sectie hierboven voor meer informatie. Secundaire verpakking verwijst naar verzenddozen/zakken waarmee het product wordt beschermd tijdens transport naar de klant. Ook vulmateriaal om het product te beschermen en tape om de verpakking te verzegelen, kunnen hieronder vallen. Verzendetiketten maken ook deel uit van secundaire verpakkingen.

11. Ik verkoop uitsluitend op FBA. Moet ik voldoen aan de verpakkingsvereisten?

Ja. Zelfs als je uitsluitend via FBA verkoopt, moet je nog steeds voldoen aan de primaire verpakkingsvereisten van je producten (d.w.z. verpakking die wordt gebruikt om het product te beschermen). Amazon wordt echter beschouwd als de producent voor de secundaire verpakking (verzenddozen).

12. Hoe valideert Amazon mijn UIN?

We zullen je UIN binnen 5 werkdagen na indiening valideren aan de hand van het SYDEREP-portal van de Franse regering. We brengen je op de hoogte wanneer de uitslag van de validatie bekend is. Houd er rekening mee dat Amazon je SIREN/SIRET-nummer en je bedrijfsnaam gebruikt om je UIN te valideren. Zorg ervoor dat de gegevens op SYDEREP overeenkomen met de gegevens die je aan Amazon hebt verstrekt.

13. Wat is SYDEREP?

SYDEREP is een online portal voor het indienen van EPR-overzichten. Het portaal wordt beheerd door het Franse Bureau voor Ecologische Transitie (Ademe). Momenteel wordt SYDEREP opnieuw ontworpen. Tot het begin van 2023 bestaan er twee aanvragen naast elkaar: de oude (SYDEREP V1) en de nieuwe (SYDEREP V2). Ga voor meer informatie naar de link en ga naar SYDEREP V1 of SYDEREP V2.

14. Mijn UIN wordt als ongeldig weergegeven. Wat moet ik doen?

Nadat je je UIN-nummer hebt ingediend, valideert Amazon deze bij de juiste overheidsinstantie of PRO. Het kan tot 5 werkdagen duren om het registratienummer te valideren.

Zodra het door Amazon is gevalideerd, verandert de status naast je nummer van 'Ingediend' in 'Geldig' of 'Ongeldig‘ gevolgd door de reden hiervoor. Als de status 'Geldig' is, hoef je geen verdere actie te ondernemen en kun je deze meldingen negeren. Als de status echter 'Ongeldig' is, raadpleeg je de opgegeven reden en onderneem je passende actie.

Als een van deze situaties van toepassing is, dien je het juiste nummer opnieuw in. Als geen van deze situaties van toepassing is, kun je contact opnemen met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners via Seller Central. In juni 2022 bieden we je de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen onderdrukking van aanbiedingen. We delen later in het tweede kwartaal meer informatie.

Veelgestelde vragen - Betalingen namens mij

1. Als ik producten die in aanmerking komen voor EPR op amazon.fr verkoop aan klanten met een bezorgadres in Frankrijk maar Amazon niet het geldige unieke identificatienummer verstrek, welke acties zal Amazon dan namens mij ondernemen?

Als je producten die in aanmerking komen voor EPR op amazon.fr verkoopt aan klanten met een bezorgadres in Frankrijk maar Amazon niet het geldige unieke identificatienummer dat overeenkomt met die producten die in aanmerking komen voor EPR verstrekt, zal Amazon namens jou de volgende acties ondernemen:

  • Amazon zal namens jou declaratieoverzichten voorbereiden met gegevens die worden gevraagd door de relevante organisaties voor producentenverantwoordelijkheid die door Amazon zijn geselecteerd, zoals hoeveelheden (aantal eenheden of gewicht van producten) van je verkopen waarop EPR van toepassing is, met verplichte gegevens zoals apparaattype (bijv. koelkast, babykleding, stoel) en productkenmerken (bijv. verpakkingsmateriaal, materialen van meubels). Om de overzichten voor te bereiden, gebruikt Amazon de informatie in je productvermeldingen of standaardwaarden als dergelijke informatie ontbreekt.
  • Amazon zal rapporten indienen voor elke relevante EPR-productcategorie aan het einde van de rapportagecyclus (mogelijk elk kwartaal, halfjaarlijks of jaarlijks, op basis van de categorie van het product dat in aanmerking komt voor EPR).
  • Amazon zal namens jou de van toepassing zijnde milieubijdragen betalen in overeenstemming met de prijslijst van deze organisatie voor producentenverantwoordelijkheid en het aantal (aantal eenheden of gewicht van producten), en
  • Deze bedragen bij jou terugvorderen.

2. Wanneer betaalt Amazon namens mij milieubijdragen aan de in aanmerking komende organisaties voor producentenverantwoordelijkheid zoals bepaald door Amazon?

Amazon volgt een driemaandelijkse, halfjaarlijkse of jaarlijkse rapportagecyclus voor elke EPR-productcategorie zoals gedefinieerd door de relevante, door Amazon geselecteerde organisaties voor producentenverantwoordelijkheid. Dit betekent dat Amazon aan het einde van elk kwartaal voor kwartaaloverzichten, elke zes maanden voor halfjaarlijkse overzichten en elk jaar voor jaaroverzichten namens jou milieubijdragen betaalt aan deze organisaties voor producentenverantwoordelijkheid. Amazon zal de EPR-onderwijspagina in een later stadium bijwerken met rapportagecycli voor elke EPR-productcategorie.

3. Vordert Amazon de milieubijdragen die namens mij zijn betaald bij mij terug?

Ja, Amazon vordert de milieubijdragen die namens jou zijn betaald aan het einde van elke rapportagecyclus voor de EPR-productcategorie bij je terug. Milieubijdragen zijn afhankelijk van de prijslijst van de relevante organisaties voor producentenverantwoordelijkheid en het aantal (aantal eenheden of gewicht van producten) van je EPR-verkoop. Uitgebreide informatie over de procedure voor terugbetaling volgt later.

4. Betaalt Amazon namens mij milieubijdragen na ontvangst van mijn UIN?

Nee, Amazon betaalt alleen milieubijdragen namens jou aan relevante organisaties voor producentenverantwoordelijkheid die door Amazon zijn geselecteerd voor rapportagecycli waarin Amazon niet beschikt over je geldige UIN-nummers voor EPR-productcategorieën die op jou van toepassing zijn. Amazon zal vanaf die rapportagecyclus (driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks, afhankelijk van de EPR-productcategorie) niet langer namens jou betalen. Vanaf dat moment betaal je zelf je milieubijdragen aan de door jou gekozen organisatie voor producentenverantwoordelijkheid.

5. Ik heb me geregistreerd bij een organisatie voor producentenverantwoordelijkheid om mijn UIN te krijgen, maar heb deze nog niet ontvangen. Wat moet ik doen?

Controleer via het portal van de organisatie voor producentenverantwoordelijkheid regelmatig of je UIN al beschikbaar is. Als je de UIN ontvangt, geef je deze onmiddellijk door aan Amazon. Amazon betaalt namens jou milieubijdragen aan de relevante organisaties voor producentenverantwoordelijkheid zoals bepaald door Amazon voor rapportagecycli waarin Amazon niet beschikt over je geldige UIN voor EPR-productcategorieën die op jou van toepassing zijn.

6. Betaalt Amazon namens mij milieubijdragen voor verkopen in andere online winkels dan Amazon?

Nee, Amazon betaalt alleen milieubijdragen namens jou voor EPR-verkopen op amazon.fr.

7. Betaalt Amazon namens mij milieubijdragen voor EPR-verkopen op amazon.fr die worden verzonden naar een ander land dan Frankrijk?

Nee, Amazon betaalt namens jou geen milieubijdragen voor EPR-verkopen op amazon.fr die worden verzonden naar een ander land dan Frankrijk. Amazon betaalt alleen milieubijdragen als je via amazon.fr EPR-producten verkoopt aan klanten met een bezorgadres in Frankrijk. Dit geldt ook voor Franse overzeese gebieden.

8. Brengt Amazon servicekosten in rekening voor het betalen namens mij als ik geen geldige UIN verstrek?

Amazon brengt voorlopig geen servicekosten in rekening voor deze service. Je profiteert echter niet van milieudifferentiatie als Amazon namens jou betaalt. Je kunt alleen profiteren van milieugedifferentieerde kosten als je zelf milieukosten declareert en betaalt. Houd er rekening mee dat als Amazon servicekosten toevoegt voor het betalen van milieubijdragen namens jou voor verkoop van producten die onder de EPR-wetgeving vallen vanaf januari 2023, je hiervan op de hoogte wordt gesteld.

9. Betaalt Amazon namens mij milieubijdragen slechts tijdelijk?

Amazon blijft namens jou milieubijdragen betalen zolang je Amazon je UIN niet verstrekt voor EPR-productcategorieën die op jou van toepassing zijn. Dit helpt je om je verkoop op amazon.fr voort te zetten.

10. Hoe kan ik mij abonneren op de service van Amazon om namens mij milieubijdragen te betalen?

Er is geen abonnement of aanmelden vereist. Als je op amazon.fr producten waarop ERP van toepassing is verkoopt aan klanten met een bezorgadres in Frankrijk, maar Amazon geen geldige UIN's verstrekt die overeenkomen met die producten, betaalt Amazon standaard namens jou overeenkomstige milieubijdragen aan de erkende PRO‘s op verkopen vanaf januari 2022, waarna Amazon deze bedragen van je terugvordert. Dit omvat gevallen waarin je je om welke reden dan ook niet kunt registreren bij een PRO in een EPR-productcategorie in Frankrijk en je Amazon niet de bijbehorende UIN kunt verstrekken.

Veelgestelde vragen - terugnamevereisten

Wat gebeurt er als ik geen terugname aanbied?

Dit betekent dat je niet voldoet aan de toepasselijke regelgeving.

Ik ben een wederverkoper. Zijn terugnamevereisten op mij van toepassing?

Ja, als je producten aanbiedt die behoren tot de productcategorieën die onderworpen zijn aan een terugnameverplichting, moet je klanten gratis terugname aanbieden.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates