Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Zo werkt de Buy Box

De Buy Box is de optie op een productpagina waar klanten het aankoopproces kunnen starten door items toe te voegen aan hun winkelwagen.

Een belangrijk kenmerk van de Amazon-website is dat hetzelfde product door verschillende verkopers kan worden verkocht. Als meerdere verkopers hetzelfde product in 'nieuwe' staat aanbieden, komen ze mogelijk in aanmerking voor de Buy Box voor dat product (zolang het kan worden verzonden naar het geselecteerde adres van de klant).

Om klanten de best mogelijke winkelervaring te bieden, moeten verkopers voldoen aan prestatiegerichte vereisten om in aanmerking te komen voor Buy Box-plaatsing. Voor veel verkopers kan Buy Box-plaatsing tot meer omzet leiden.

Notitie: Aanbiedingen van verkopers voor muziek- en dvd-producten komen in aanmerking voor de Buy Box als deze worden geleverd via Fulfillment by Amazon (FBA). Productvermeldingen van boeken en video's (VHS) komen niet in aanmerking om in de Buy Box op de productpagina te verschijnen.

Productplaatsing

Wanneer je je producten in de Amazon-catalogus plaatst, kan iedereen die op Amazon kijkt ze vinden en kopen. Wanneer klanten vinden wat ze willen, kunnen ze het product in hun winkelwagen plaatsen (en uiteindelijk het product kopen). Dit kunnen ze op een van de drie manieren doen:

  • Door in de Buy Box te klikken op de knop In winkelwagen.
  • Door te bladeren door aanbiedingen van verkopers in het vak Meer koopkeuzes en vervolgens op de knop In winkelwagen leggen te klikken naast de verkoper van wie hij het product wil kopen.
  • Door op de link Tweedehands en Nieuw te klikken, door alle aanbiedingen voor het item te bladeren en vervolgens op de knop In winkelwagen leggen te klikken naast de verkoper van wie hij het product wil kopen.
    Notitie: Als er geen tweedehands productvermeldingen zijn, heet de link '# nieuw'.

Nadat de winnaar van de Buy Box is geselecteerd, worden aanbiedingen van maximaal drie andere in aanmerking komende verkopers weergegeven in het vak Meer koopkeuzes op de productpagina. De aanbiedingen van resterende verkopers zijn beschikbaar voor klanten die op de link Nieuw en tweedehands (of Nieuw) onder aan het vak Meer koopkeuzes klikken om naar het overzicht van leverbare producten te gaan.

Zo vergroten verkopers hun kansen op het winnen van de Buy Box

Aangezien de prestatievereisten van verkopers per categorie kunnen verschillen en kunnen worden gewijzigd, maken we geen specifieke doelen bekend die nodig zijn om een in aanmerking komende verkoper te worden. Om een in aanmerking komende verkoper te worden, moet echter aan zeer hoge normen worden voldaan. Uitblinken in de kwalificatiecriteria is de beste manier om toe te werken naar het bereiken van deze status. Als je een in aanmerking komende verkoper bent, kun je je kansen op het winnen van de Buy Box vergroten door de volgende richtlijnen te volgen:

Prijzen

  • Aangezien we kijken naar de prijs die de klant zal betalen (prijs + verzending), moet je ervoor zorgen dat je je producten, inclusief de verzendkosten, scherp prijst. De laagste prijs garandeert niet het winnen van de Buy Box, omdat de prijs slechts één factor is die wordt geëvalueerd.
  • Op de pagina Voorraad beheren kun je de prijs bekijken van de aanbieding die nu de Buy Box heeft gewonnen. Om de prijskolom in de Buy Box te bekijken, ga je naar de pagina Voorkeuren en schakel je de weergave van de kolom in. De prijzen in de Buy Box worden alleen weergegeven voor nieuwe productvermeldingen.
  • Zakelijke klanten op Amazon-websites baseren hun aankoopbeslissingen meestal op prijzen exclusief btw. Daarom vergelijken we voor deze klanten de prijzen exclusief btw, indien dit mogelijk is. Om je selectie in te schakelen, moet je je aanmelden voor de gratis btw-berekeningsservice of lees er eerst meer over.

Beschikbaarheid

  • Houd voorraad beschikbaar: Als je geen voorraad hebt van een product, kun je de Buy Box niet winnen. Gebruik aanbevolen werkwijzes voor de verkoper om je populaire producten op voorraad te houden.
  • Je voorraad bijwerken: Klanten die bestellingen indienen voor producten die niet op voorraad zijn, zullen waarschijnlijk negatieve feedback geven, vooral rond de feestdagen. Houd je voorraad bijgewerkt om ervoor te zorgen dat kopers geen bestellingen kunnen plaatsen voor items die niet op voorraad zijn.

Fulfillment

Bied meerdere verzendmogelijkheden aan voor je producten, inclusief gratis verzending. Je kunt je beschikbare verzendopties beheren op de pagina Huidige verzendtarieven en -instellingen in Seller Central.

Klantervaring

  • ODR (Order Defect Rate, percentage defecte bestellingen) is gebaseerd op feedback van klanten, A-tot-Z-garantieclaims en terugvorderingen.
  • Andere statistieken met betrekking tot verkoperprestaties.
  • Verzendingservaring van een product, inclusief snelheid van verzending, verwerkingstijd en je deelname aan FBA.
  • Tijd en ervaring van verkopen op Amazon.

De pagina Klantstatistieken in je verkopersaccount kan je helpen je prestaties te volgen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates