Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Vereiste verwijderingen van FBA-voorraad

Er wordt van tevoren een kennisgeving van 30 dagen verstrekt en volgens de Amazon Services Business Solutions-overeenkomst moet je Fulfillment by Amazon-voorraadeenheden (FBA) die niet geschikt zijn voor verkoop uit fulfillment centers verwijderen.

Dit betreft bijvoorbeeld voorraad in niet-verkoopbare staat (bijvoorbeeld niet-leverbaar of onverkoopbaar) of waarvoor geen actief aanbod op Amazon staat. Ongeschikte eenheden omvatten eenheden die onverkoopbaar zijn omdat de klant ze in beschadigde staat heeft geretourneerd. Controleer het overzicht retourzendingen van FBA-klanten voor relevante retourzendingen om te zien of dit de reden is dat je voorraad niet langer verkoopbaar is.

Als je geen actief aanbod voor die eenheden maakt of deze niet na 30 dagen verwijdert, kan Amazon ze afvoeren. Om te voorkomen dat producten hun vervaldatum bereiken terwijl ze nog in opslag zijn in onze fulfillment centers, is een kennisgeving van 7 dagen van toepassing op producten met een vervaldatum.

Maak een verwijderingsopdracht aan voor de eenheden binnen 30 dagen nadat je een kennisgeving van een vereiste verwijderingsopdracht hebt ontvangen om te voorkomen dat je voorraad wordt verwijderd door Amazon. Je kunt een vereiste verwijderingsopdracht niet annuleren nadat Amazon deze heeft aangemaakt.

Ga naar Amazon Fulfillment-overzichten om voorraad te identificeren die wordt aanbevolen om te worden verwijderd. Ga voor meer informatie over het plaatsen van een verwijderingsopdracht naar Voorraad verwijderen uit een fulfillment center. Ga voor meer informatie over automatische verwijderingen van producten instellen naar Voorraad automatisch verwijderen.

Belangrijk: Voor voorraadverwijderingen worden kosten per item in rekening gebracht. Ga voor meer informatie naar Kosten voor FBA-verwijdering en -afvoering.

Mogelijk gelden daarvoor verwijderingskosten

Identificeer eenheden van voorraad waarvoor geen overeenkomstig aanbod op Amazon bestaat en bied deze opnieuw aan door naar de pagina Vastzittende voorraad verwerken te gaan. Je kunt je overzicht van vastzittende voorraad op elk moment bekijken in Seller Central (aanmelding is vereist).

Notitie: We hebben nog niet alle FBA-functies in Nederland gelanceerd. Voor automatische verwijderingen, voorraadplanning en status, schakel je over naar de weergave Seller Central Duitsland via de vervolgkeuzelijst voor landen. Als je FBA-voorraad al beheert in andere stores, kun je ook weergave-instellingen voor automatische verwijderingen en het dashboard voor voorraadplanning maken via de store die je normaal gebruikt.

Veelgestelde vragen

Waar kan ik mijn niet-leverbare voorraad zien?

Je kunt alle niet-leverbare voorraad bekijken op het tabblad Niet-leverbare voorraad verwijderen op de pagina Voorraad beheren.

Hoe voorkom ik automatische verwijdering van niet-leverbare voorraad?

Om automatische verwijdering van je niet-leverbare voorraad te voorkomen, kun je:

  • Een verwijderingsopdracht voor niet-leverbare voorraad aanmaken via het tabblad Niet-leverbare voorraad verwijderen op de pagina Voorraad beheren. Ga naar Voorraad verwijderen uit een fulfillment center voor meer informatie.
  • Automatische retourzendingen van niet-leverbare voorraad inschakelen door naar het menu Instellingen in je verkopersaccount te gaan en omlaag te scrollen naar Fulfillment by Amazon. Op deze pagina selecteer je instellingen voor automatische verwijdering van niet-leverbare voorraad en klik je op Bewerken.

Ga naar Aanbieders van internationale retourzendingen om voorraad naar een adres buiten Europa retour te zenden. Ga voor meer informatie naar Voorraad verwijderen (overzicht).

Worden er afvoeringskosten in rekening gebracht voor de vereiste verwijderingen?

Ja.

Wat moet ik doen als mijn verwijderingsopdracht voor niet-leverbare voorraad wordt geannuleerd?

Je verwijderingsopdracht kan om de volgende redenen worden geannuleerd:

  • Verwijderingsopdrachten kunnen niet worden gemaakt voor niet-leverbare voorraad die is gemarkeerd als beschadigd in magazijn of beschadigd door transportdienst. Als je de redencode voor niet-leverbare voorraad wilt bekijken, ga je naar de pagina Niet-leverbare voorraad verwijderen en kies je in de vervolgkeuzelijst Niet-leverbaar. Zie voor meer informatie het Terugbetalingsbeleid voor verloren en beschadigde voorraad bij FBA.
  • Er is een ongeldig verwijderingsadres opgegeven voor de retourzending.

Als je verwijderingsopdracht om andere redenen dan hierboven beschreven herhaaldelijk wordt geannuleerd, neem dan contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners voor meer informatie.

Ik heb binnen 30 dagen nadat ik een kennisgeving heb ontvangen een verwijderingsopdracht aangemaakt voor mijn niet-leverbare voorraad. Worden mijn eenheden afgevoerd als Amazon de verwijderingsopdracht nog niet heeft verwerkt?

Nee. We zullen de vereiste verwijderingen niet afdwingen als je al een verwijderingsopdracht voor de voorraad hebt aangemaakt.

Zijn er omstandigheden waarin ik de deadline van 30 dagen voor de vereiste verwijdering van niet-leverbare voorraad kan verlengen?

Nee. We staan geen verlengingen van de termijn van 30 dagen toe.

Waarom kan ik de annuleringsoptie niet vinden voor de geautomatiseerde bestelling die door Amazon is gemaakt voor mijn onverkoopbare voorraad?

Met ingang van 1 mei 2022 hebben verkopers niet langer 7 dagen om de bestellingen die door een geautomatiseerd systeem zijn gemaakt, te annuleren. We raden je aan om je Geautomatiseerde instellingen voor niet-leverbare bestellingen in het Verenigd Koninkrijk en de EU zo snel mogelijk bij te werken of de verwijderingsopdrachten te maken op de pagina Onverkoopbare voorraad verwijderen vóór de deadline die in de meldingen wordt vermeld, om automatische verwijdering van je onverkoopbare voorraad te voorkomen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2022, Amazon.com, Inc. or its affiliates