Er wordt van tevoren een kennisgeving van 30 dagen verstrekt en volgens de Amazon Services Business Solutions-overeenkomst moet je Fulfillment by Amazon-voorraadeenheden (FBA) die niet geschikt zijn voor verkoop uit fulfillment centers verwijderen.
Dit betreft bijvoorbeeld voorraad in niet-verkoopbare staat (bijvoorbeeld niet-leverbaar of onverkoopbaar) of waarvoor geen actief aanbod op Amazon staat. Ongeschikte eenheden omvatten eenheden die onverkoopbaar zijn omdat de klant ze in beschadigde staat heeft geretourneerd. Controleer het overzicht retourzendingen van FBA-klanten voor relevante retourzendingen om te zien of dit de reden is dat je voorraad niet langer verkoopbaar is.
Als je geen actief aanbod voor die eenheden maakt of deze niet na 30 dagen verwijdert, kan Amazon ze afvoeren. Om te voorkomen dat producten hun vervaldatum bereiken terwijl ze nog in opslag zijn in onze fulfillment centers, is een kennisgeving van 7 dagen van toepassing op producten met een vervaldatum.
Maak een verwijderingsopdracht aan voor de eenheden binnen 30 dagen nadat je een kennisgeving van een vereiste verwijderingsopdracht hebt ontvangen om te voorkomen dat je voorraad wordt verwijderd door Amazon. Je kunt een vereiste verwijderingsopdracht niet annuleren nadat Amazon deze heeft aangemaakt.
Ga naar Amazon Fulfillment-overzichten om voorraad te identificeren die wordt aanbevolen om te worden verwijderd. Ga voor meer informatie over het plaatsen van een verwijderingsopdracht naar Voorraad verwijderen uit een fulfillment center. Ga voor meer informatie over automatische verwijderingen van producten instellen naar Voorraad automatisch verwijderen.
Mogelijk gelden daarvoor verwijderingskosten
Identificeer eenheden van voorraad waarvoor geen overeenkomstig aanbod op Amazon bestaat en bied deze opnieuw aan door naar de pagina Vastzittende voorraad verwerken te gaan. Je kunt je overzicht van vastzittende voorraad op elk moment bekijken in Seller Central (aanmelding is vereist).
Je kunt alle niet-leverbare voorraad bekijken op het tabblad Niet-leverbare voorraad verwijderen op de pagina Voorraad beheren.
Om automatische verwijdering van je niet-leverbare voorraad te voorkomen, kun je:
Ga naar Aanbieders van internationale retourzendingen om voorraad naar een adres buiten Europa retour te zenden. Ga voor meer informatie naar Voorraad verwijderen (overzicht).
Ja.
Je verwijderingsopdracht kan om de volgende redenen worden geannuleerd:
Als je verwijderingsopdracht om andere redenen dan hierboven beschreven herhaaldelijk wordt geannuleerd, neem dan contact op met het Ondersteuningsteam voor verkooppartners voor meer informatie.
Nee. We zullen de vereiste verwijderingen niet afdwingen als je al een verwijderingsopdracht voor de voorraad hebt aangemaakt.
Nee. We staan geen verlengingen van de termijn van 30 dagen toe.
Met ingang van 1 mei 2022 hebben verkopers niet langer 7 dagen om de bestellingen die door een geautomatiseerd systeem zijn gemaakt, te annuleren. We raden je aan om je Geautomatiseerde instellingen voor niet-leverbare bestellingen in het Verenigd Koninkrijk en de EU zo snel mogelijk bij te werken of de verwijderingsopdrachten te maken op de pagina Onverkoopbare voorraad verwijderen vóór de deadline die in de meldingen wordt vermeld, om automatische verwijdering van je onverkoopbare voorraad te voorkomen.