Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Productrecensies van klanten

Amazon moedigt kopers aan om productrecensies te maken van producten die hun wel en niet bevallen om andere klanten te helpen weloverwogen beslissingen te maken over de producten die ze kopen.

Zie Antwoorden op vragen over productrecensies voor antwoorden op veelvoorkomende vragen over productrecensies van klanten.

Hoewel we klanten aanmoedigen om via recensies hun ervaring te delen, moeten we ook zorgen voor de eerlijkheid en geschiktheid van de content door de recensies te modereren volgens onze Richtlijnen voor het maken van klantenrecensies.

Als verkoper en fabrikant mag je geen recensie van je eigen producten leveren en mag je het product van een concurrent in een recensie niet negatief beoordelen.

Ongepaste productrecensies

Hieronder volgen voorbeelden van verboden activiteiten. Dit is geen alles omvattende lijst.

  • Een verkoper plaatst een recensie van zijn eigen product of het product van zijn concurrent, hetzij onder zijn eigen naam, hetzij als een onbevooroordeelde koper.
  • Een verkoper biedt een derde partij een financiële beloning, korting of andere compensatie in ruil voor een recensie van zijn product of het product van zijn concurrent. Dit is met inbegrip van services die klantenrecensies verkopen en websites of socialemediagroepen met impliciete of expliciete afspraken of verwachtingen dat een beloning of voordeel afhankelijk is van het feit dat klanten een recensie achterlaten.
  • Een verkoper biedt een terugbetaling of vergoeding aan nadat de koper een recensie heeft geschreven (inclusief terugbetaling via een niet-Amazon-betaalmethode).
  • Een verkoper maakt gebruik van een service van derden die gratis of met korting producten aanbiedt die aan een recensie zijn gekoppeld (bijvoorbeeld een recensieclub waarbij klanten hun openbare Amazon-profiel moeten registreren zodat hun recensies door verkopers gecontroleerd kunnen worden).
  • Een familielid of werknemer van de verkoper plaatst een recensie van het product van de verkoper of het product van een concurrent.
  • Een verkoper biedt een recensent een terugbetaling of een andere vergoeding aan in ruil voor het wijzigen of verwijderen van diens recensie.
  • Een verkoper vraagt alleen om recensies van kopers die een positieve ervaring hadden en probeert kopers die een negatieve ervaring hadden af te leiden naar een ander feedbackmechanisme. Dit is met inbegrip van gevallen waarin de klant proactief contact opneemt met de verkoper om zijn tevredenheid met zijn producten uit te drukken.
  • Een verkoper creëert een variatierelatie tussen producten die niet werkelijk aan elkaar gerelateerd zijn om de sterwaardering van een product te verhogen.
  • Een verkoper plaatst in de productverpakking een verzoek om een positieve Amazon-recensie of biedt een beloning/voordeel in ruil voor een recensie.
  • Een verkoper manipuleert de functies 'Nuttig', 'Niet nuttig' of 'Misbruik melden' bij een recensie van zijn eigen producten of die van de concurrent.
    Notitie: Verwijzingen naar 'verkoper' hier omvatten alle werknemers van de verkoper en externe partners.

Je kunt om recensies vragen van klanten die je producten bij Amazon hebben gekocht. Houd er echter rekening mee dat het beleid inzake klantenrecensies ook op deze recensies van toepassing is.

Notitie: Overtreding van ons beleid kan tevens in strijd zijn met de van toepassing zijnde wetten, wat kan leiden tot gerechtelijke stappen en civiele en strafrechtelijke sancties.

We raden je aan om regelmatig je recensies te volgen en contact op te nemen met klanten om problemen met producten of services op te lossen. Je kunt klanten echter niet vragen hun recensie te wijzigen of te verwijderen, zelfs niet nadat een probleem is opgelost. Je kunt ook contact opnemen met klanten door hun recensie op de productpagina te beantwoorden en ze te vragen contact met je op te nemen via Berichten koper-verkoper om hun problemen op te lossen. Je kunt kopers niet op een andere manier bereiken.

Als je een van de bovenstaande overtredingen opmerkt, kun je deze melden bij reviews-help@amazon.nl en wij zullen het onderzoeken. Geef een korte, beknopte uitleg waarom je van mening bent dat de klantenrecensies ons beleid schenden en een link/links naar het product of de producten in kwestie. Je kunt meerdere klantenrecensies in dezelfde e-mail rapporteren. Hoewel we niet op elk gemelde geval afzonderlijk antwoorden, zullen we alle gevallen onderzoeken.

Zie ook


Productrecensies van klanten


Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates