Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Retouraanvragen verwerken

Voor retouraanvragen die je ter handmatige controle worden toegezonden, kun je in de tool Retourzendingen beheren verschillende acties ondernemen.

Aanvraag autoriseren

Controleer de aanvraag en autoriseer de koper om het item aan je te retourneren. Je kunt meerdere retouraanvragen tegelijkertijd bekijken door de aanvragen die je wilt bekijken, te selecteren en vervolgens in het vervolgkeuzemenu bovenaan de pagina Retourzendingen beheren op 'Alle geselecteerde retourzendingen autoriseren' te klikken.

Tijdens het autorisatieproces wordt je gevraagd om het door Amazon gegenereerde RMA-nummer (Autorisatie retourgoederen) te gebruiken of een eigen RMA-nummer in te voeren. De koper kan de RMA-nummers vervolgens op de retouretiketten zien die door RMA en Amazon zijn gegenereerd.

Je wordt gevraagd om een retouradres te kiezen. Je kunt een van je eerder opgeslagen retouradressen gebruiken, of een nieuw retouradres toevoegen.

Je kunt ook een retouretiket kiezen dat door Amazon is gegenereerd, of je eigen aangepaste retouretiket uploaden. Als Amazon het retouretiket genereert, ontvangt de koper een retouretiket dat niet is gefrankeerd, maar waar wel jouw standaard retouradres op staat.

Aanvraag sluiten

Sluit de retouraanvraag als je van plan bent een terugbetaling te verstrekken zonder dat de items hoeven te worden geretourneerd of als je besluit een retourzending niet te accepteren.

Selecteer de reden voor het sluiten van de aanvraag en verstrek de koper een reactie. Zodra de aanvraag is gesloten, stuurt Amazon de koper een bericht met de reden voor de afsluiting. Ook een koper kan een retouraanvraag sluiten. Je ontvangt een e-mailbericht wanneer een koper een retouraanvraag sluit.

We vinden het belangrijk om kopers tijdens het retourproces een uitstekende service te bieden, zodat ze in het volste vertrouwen items kunnen kopen. Als de kosten van een retourzending (voor jou of voor de koper) hoger zijn dan de waarde van het oorspronkelijke item, bied de koper dan aan dat hij/zij het oorspronkelijke item mag houden en alsnog een terugbetaling ontvangt. Als je de koper niet de mogelijkheid biedt het oorspronkelijke item te behouden, en als de koper verantwoordelijk is voor retourkosten die ongeveer gelijk zijn aan of groter zijn dan de waarde van het oorspronkelijke item, raden we aan contact op te nemen met de koper om er zeker van te zijn dat hij of zij op de hoogte is van de verzendkosten en om hem/haar indien mogelijk tegoeden, beloningen (zoals korting op de verzendkosten) of beide aan te bieden om de ervaring te verbeteren.

Terugbetaling uitvoeren

Houd er rekening mee dat je binnen twee werkdagen na ontvangst van een retourzending een terugbetaling dient uit te voeren. We raden je aan om te wachten tot je het geretourneerde item hebt ontvangen voordat je een terugbetaling verwerkt, zodat je de staat van de retourzending kunt beoordelen.

Contact opnemen met de koper

Stuur de koper een e-mail om het probleem te bespreken en aan een oplossing te werken.

Klik op Gegevens retourzending en bestelgeschiedenis bekijken voor meer informatie over een specifieke retouraanvraag.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2021, Amazon.com, Inc. or its affiliates