Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

De vindbaarheid van je product optimaliseren

Klanten kunnen je producten pas kopen als deze kunnen worden gevonden. Een manier waarop klanten je producten kunnen vinden, is door te zoeken door de trefwoorden in te voeren. Deze worden vergeleken met informatie zoals de titel en beschrijving die je voor een product opgeeft. Door relevante en volledige informatie over je product te verstrekken, kun je de zichtbaarheid en verkoop van je product vergroten. Hieronder vind je enkele algemene richtlijnen om de vindbaarheid van je producten te verbeteren.

Productpagina

Elk afzonderlijk woord in de productnaam (titel) kan als zelfstandig trefwoord worden opgezocht. Een product met de naam Laura Ashley Sophia Collection 300-Thread-Count Kussenslopen (Blauw, Queensize, Set van 2) is bijvoorbeeld beter dan een product met de naam Blauwe Kussenslopen. Dit komt omdat de aanbevolen productnaam hierboven deze informatie bevat:

  • Merk - Laura Ashley
  • Productlijn - Sophia Collection
  • Materiaal of belangrijk kenmerk - 300-Thread-Count
  • Producttype - Kussenslopen
  • Kleur - Blauw
  • Grootte - Queensize
  • Verpakking/aantal - Set van 2

Meer informatie over het verbeteren van productpagina's.

Titels

Titels moeten ongeveer 60 tekens lang zijn. Je hebt slechts kort de tijd om je product de aandacht te laten trekken van een klant, dus je online titel op Amazon moet een goede afspiegeling zijn van wat er op de fysieke verpakking van een product staat.

Trefwoorden

Je kunt extra trefwoorden toevoegen aan de catalogusgegevens van een ASIN om dat product te beschrijven. Deze zijn verborgen voor de klanten.

Notitie: We zijn onlangs begonnen met het beperken van de lengte van het kenmerk voor zoektermen tot minder dan 250 bytes om zo de kwaliteit van de winkelresultaten te verbeteren. Meer informatie over hoe je je producten binnen deze grenzen vindbaar maakt, lees je in Zoektermen effectief gebruiken.

Zoektermen

Amazon biedt je de mogelijkheid om zoektermen voor je producten toe te voegen. Deze zoektermen mogen alleen algemene woorden bevatten die de vindbaarheid van je product verbeteren. Als je bijvoorbeeld een hoofdtelefoon verkoopt, kunnen je zoektermen synoniemen bevatten zoals 'oortelefoons' en 'oordopjes'. Zoektermen zijn geen verplichte velden.

Hier volgen enkele aanbevolen werkwijzen voor het opgeven van zoektermen:

  • Neem geen product-ID's op zoals merknamen, productnamen, compatibele productnamen, ASIN's, UPC-codes enzovoort.
  • Verstrek geen onjuiste, misleidende of irrelevante informatie zoals de verkeerde productcategorie, het verkeerde geslacht, woorden die geen verband houden met het product enzovoort.
  • Verstrek geen te lange inhoud. Respecteer de limieten die zijn ingesteld voor verschillende velden.
  • Geef geen overbodige informatie op die al is vastgelegd in andere velden, zoals titel, auteur, merk enzovoort. Het verbetert je productplaatsing in de zoekresultaten niet.
  • Wanneer je meerdere woorden als zoekterm invoert, plaats ze dan in de meest logische volgorde. Een klant zoekt eerder naar 'grote knuffelbeer' dan naar 'knuffelbeer groot'.
  • Gebruik één spatie om trefwoorden te scheiden. Er zijn geen komma's, puntkomma's of andere speciale tekens vereist.
  • Neem geen beweringen op die slechts tijdelijk waar zijn ('nieuw', 'nu verkrijgbaar', 'speciale aanbieding').
  • Neem geen subjectieve claims op zoals 'geweldige', 'goede kwaliteit' enzovoort, omdat de meeste klanten geen subjectieve termen gebruiken in hun zoekopdrachten.
  • Neem geen veelgemaakte spelfouten in de productnaam op. Onze systemen compenseren veelvoorkomende spelfouten van klanten en bieden ook verbeterde suggesties aan.
  • Bied geen varianten in aaneenschrijving, leestekens, hoofdlettergebruik en meervoudsvormen aan ('80GB' en '80 GB', 'computer' en 'computers' enzovoort). Onze systemen bevatten automatisch verschillende case-formulieren, woordvormen en spellingvarianten om te zoeken.
  • Vermeld geen termen die beledigend of aanstootgevend van aard zijn.
  • Afkortingen, alternatieve namen, onderwerpen en hoofdpersonen (voor boeken, films enzovoort) kunnen als zoekterm worden opgenomen.
Notitie: Amazon behoudt zich het recht voor om niet alle opgegeven trefwoorden te gebruiken voor het ophalen van producten. Redenen voor het niet gebruiken van alle trefwoorden zijn onder andere verwerkingsefficiëntie van de zoekfunctie, mogelijke manipulatie van zoekresultaten, irrelevante zoektermen en aanstootgevende of illegale termen.

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates