Verkopen via Amazon Aanmelden
Dit artikel is van toepassing op verkopen in: Nederland

Overzicht variatierelaties

Wat is een variatierelatie?

Variaties (ook bekend als parent-child-relaties) zijn sets van producten die aan elkaar zijn gerelateerd. Met productvermeldingen met goede variatierelaties kunnen kopers producten vergelijken en kiezen op basis van verschillende kenmerken zoals grootte/maat, kleur of andere kenmerken van de beschikbare opties op een productpagina met één detail. Een klant die op zoek is naar een T-shirt met korte mouwen kan bijvoorbeeld klikken op een productpagina voor een shirt dat beschikbaar is in drie maten (small, medium en large) en drie kleuren (blauw, rood, zwart). In plaats van een rommelige weergave van alle mogelijke kleur- en maatcombinaties, kan de klant de gewenste maat selecteren en de kleur kiezen uit de drie beschikbare kleurvariaties.

Voorbeelden van goede variatiefamilies zijn:

  • Kledingitems die verkrijgbaar zijn in verschillende maten (small, medium, large)
  • Items die verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren (blauw, rood, zwart)

Hier volgt een voorbeeld van hoe klanten een variatie te zien krijgen:


Elementen van een variatierelatie

Er zijn drie componenten in een parent-child-relatie:

  • Parent-productvermelding: De productvermelding is een niet-koopbare entiteit die wordt gebruikt om child-producten te relateren

    De productvermelding wordt alleen weergegeven in de zoekresultaten van Seller Central. De Amazon-catalogus gebruikt de parent-productvermelding om relaties tot stand te brengen tussen de child-producten. Als 2 shirts bijvoorbeeld dezelfde parent hebben, zijn ze gerelateerd en worden ze beschouwd als child-producten.

  • Child-producten: De producten die gerelateerd zijn aan elke parent-productvermelding

    Het child-product is een instantie van het parent-product. Je kunt veel child-producten hebben die allemaal gerelateerd zijn aan één parent-product. Elk child-product is op de een of andere manier verschillend, bijvoorbeeld in grootte of kleur.

  • Variatiethema: De relatie tussen de parent en de child

    Het variatiethema definieert hoe gerelateerde producten van elkaar verschillen. Afhankelijk van de gekozen categorie voor het vermelden van je producten, variëren ook de variatiethema's. In de categorie Kleding, accessoires en bagage kunnen child-producten bijvoorbeeld van elkaar verschillen in maat of kleur of het aantal items in het pakket. Child-productvermeldingen in de categorie Dierenbenodigdheden kunnen verschillen in smaak, geur, aantal etc.

De volgende voorbeelden illustreren productvermeldingsrelaties in verschillende productcategorieën:




Aanbevolen werkwijze

  • Vermeld geen verschillende producten samen:
    • Voorbeeld 1: Een oplaadkabel voor mobiele telefoons en een draagbare oplader zijn, hoewel ze gerelateerd zijn, niet hetzelfde product en mogen dus niet op dezelfde productpagina worden vermeld.
    • Voorbeeld 2: Een laptoptas met handvatten en een laptoptas zonder handvatten zijn twee verschillende productstijlen die op afzonderlijke productpagina's moeten worden vermeld.
  • Gebruik variatiethema's niet op onjuiste wijze; ze mogen alleen worden gebruikt voor het gedefinieerde doel.
    • Voorbeeld: Een kleurvariatiethema mag geen andere informatie bevatten dan kleur. Verschillende telefoonmodellen mogen bijvoorbeeld niet worden vermeld binnen een kleurthema.
Notitie: Amazon verwijdert productvermeldingen die niet correct gebruikmaken van bestaande variatiethema's.

Meer informatie over variatierelaties

Meld je aan om de tool te gebruiken en persoonlijke hulp te krijgen (desktopbrowser vereist). Aanmelden


Honderden miljoenen klanten bereiken

Begin met verkopen via Amazon


© 1999-2020, Amazon.com, Inc. or its affiliates